Bygge dyppkjøler - hvordan rengjøre før førstegangsbruk

Hei.

Vi er to som er helt ferske i dette gamet. Vi satte vår første ekstrakt forrige helg og hadde ikke noe begrep hvor lang tid det faktisk tar å kjøle ned 20l vørter fra 98 - 20*C.

Sitter nå på 5m kobberrør som det skal lages en dyppkjøler av. Spørsmålet er hvordan vi skal rengjøre/desinfisere dette før førstegangsbruk? Kobber tåler jo ikke all verden av kjemikalier. Ser det er mange som setter i gang kjølingen rundt 20 min før vørteren er ferdig kokt, men vil gjerne rengjøre/desinfisere den før vi senker den ned i vørteren.

Tips?


Mvh

Henrik
 
Eg har nettopp laga ein kjølespiral til meg sjølv som eg skal prøve for fyrste gong i dag.

Eg brukte eit kassert røyr som eg fekk av ein kammerat og bøgde dette til. Passa på at det stikk noko kopper opp av vørteren når den blir senka ned, slik at eg slepp å tenkje på sterilisering av vasslangen som er kopla til. Sidan røyret var gamalt var det litt irra. Brukte ein pusse-pad (svamp) for å gjere det blankt og skinnande. Dette fungerte veldig godt, men ver obs på ein ting: Kopperstøv er allergiframkallande og vistnok også kreftfremkallande. Dette fann eg ut etter at snørret rann i strie straumer ut av meg i fleire timar etterpå. Difor vil eg anbefale at du pusser saman med vatn og med god ventilasjon, så slepp du nok unna.
 
Røret er ganske strøkent da det kom med isolasjon, men kan dra over med en pussepad (flott ord!?). Hva vasker/desinfiserer du med etter pussingen og før du skal senke det ned i vørteren?
Klemringskoblingene og slangene kommer ikke i kontakt med vørteren. Bare selve kobberspiralen.
 
henrikm skrev:
Røret er ganske strøkent da det kom med isolasjon, men kan dra over med en pussepad (flott ord!?). Hva vasker/desinfiserer du med etter pussingen og før du skal senke det ned i vørteren?
Klemringskoblingene og slangene kommer ikke i kontakt med vørteren. Bare selve kobberspiralen.

Husk at du bør sette kjøleren i karet ca 15 minutter før kokeslutt, dette vil desinfisere den..
 
Vasking med eddik og salt funker bra, så slipper du å pusse også :yes:

Kan vere en fordel å gjøre dette utendørs
 
Takk for svar. Da prøver vi med eddik og salt til grovrengjøring, skyller godt for så å senke ned 15 min før kokeslutt.
 
Ellers er star-san og sterkrens effektivt reingjeringsmiddel. Kopar tåler eigentleg ein god del forskjellig, men kan anbefale å lese How to brew av J. Palmer. Denne karen er metallurg og har kapittel om forskjellige metall og reingjeringsmiddel i boka si blandt mykje anna nyttig.
Han advarar mot irr og beskriv korleis det kan fjernast og unngåast på best måte.
 
sitronsyre er ypperlig til fjerning av irr etc på kobber., blir vel sterilt da man dytter det i vørtern,  også hvis du venter litt med å skru på vannet vil kobberet lede varmen opp ganske fort :)
 
henrikm skrev:
Ser det er mange som setter i gang kjølingen rundt 20 min før vørteren er ferdig kokt, men vil gjerne rengjøre/desinfisere den før vi senker den ned i vørteren.

Mulig du har misforstått litt mhp start av kjølinga 20 min før kokeslutt. Det er kun snakk om å senke kjølesløyfa i vørteren  noen minutter før kokeslutt (selv praktiserer jeg +-10min). Som kjen har kokende vann (vørter) en steriliserende virkning. Så lenge sløyfa er høvelig rein, trenger du derfor ikke tenke på steriliseringen, det skjer av seg selv. Kjølinga skjer selvsagt etter at kokinga er over, ellers ville det jo motvirka kokinga.

Jeg ville forsøkt med zalo, børste og vann, hovedsakelig for å fjerne fettrester/olje. Hva irren angår, tror jeg nok pad-trikset kan fungere, men ikke bli for hysterisk. De klarte å få øl ut av det for 4000 år siden også  :biersmile:
 
[/quote]
De klarte å få øl ut av det for 4000 år siden også  :biersmile:
[/quote]

Den likte jeg :) Virker som det kanskje er litt hysteri rundt det tekniske? Takk for gode svar alle sammen.
 
hvis du akuratt har fjernet isolasjonen på kobberet er det vel ikke irret?
Sett spiralen ned i kokende vørter 15 min før kokeslutt, og den er dessinfisert.
kobber blir nok blankere etter et bad i vørteren, men det som utskilles er bare næring til gjæren det :)
Hvis kobberet ikke er irret, og ellers rent er det beste bare å la det være slik det er.
 
Enig
Med det. Kokende vørter er en glimrende måte å sterilise spiralen. Varmere enn kokende vann er det også så +/- 99 grade C. Spiralen jeg brukerni meske karet blir skinnende blank etter bruk. Så PH i mesken er nok avgjørende.
 
Tilbake
Topp