Bygge en bryggekjele fra bunnen

Hei!
Har planer om å bygge en kjele i rustfritt stål på jobb. Tenkte i hovudsak å ta et 3mm tjukt rør vi har liggande, med ein diameter på 40cm, kappe det i passelig lengde, sveise igjen botn og montere varmeelement i kjelen.

Eg tenkte å bruke kjelen til å meske i også, så det hadde vert en fordel å få termostat/regulering på varmeelementa slik at eg kan justere meg opp/ned temperaturmessig.

Så til formålet med denne tråden:
Eg trenger innspill til korleis eg bør bygge denne kjelen for å ha mest mulig glede av den i lang tid framover.
Link til varmeelement, koblingsboks, pumper og anna utstyr tar eg i mot med stor glede. (gjerne ebay!!)
Har tilgang på det meste av rustfrie rør, koblinger og utstyr, i tillegg til elektrisk og mekanisk hjelp.

- Bør eg lage kjelen større/mindre? bør sirkulasjon gå fra bunn til topp av kjelen, eller fins det andre alternativ som er bedre?
- Kor mange watt bør varmeelementet være på for å koke opp 40 liter vørter? (Det bør jo ikkje vere meir enn kva man kan kjøre på en 16A kurs??.)
- Ett stort, eller to mindre element?

Slenger med et bilde av røret eg har tenkt å bruke:

Tenker mest på hvordan du skal få sveiseskjøten glatt slik at den blir lett å holde ren.

Tenker mest på hvordan du skal få sveiseskjøten glatt slik at den blir lett å holde ren.

Hmm, eg tenkte å få skjært ut ei rund plate med lik diameter som røret, og så sveise på denne plata, med sveis utvendig. Dette blir sveist med TIG av en proff (med sertifikat, så regner med det blir bra). Litt usikker på om det er nødvendig å sveise den innvendig, men i tilfelle blir det nok såpass fin sveis at eg vil tru det lar seg reingjøre. Om det var denne sveiseskjøten du tenkte på vel og merke? :)

På DIY-seksjonen på www.bryggekalkulator.no ligger en link til kjelen jeg har laget. Ikke helt samme oppsettet som du tenker på kanskje, men har i hvert fall linker til element, koblingsboks osv der :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde ikke bekymra meg mye om sveisene når det er utført av folk som kan bruke tig sveiseutstyr. Og sveiseren veit best hva som er nødvendig å gjøre. Tipper han smelter sammen delene totalt og nesten usynlig..
Men ser ikke helt at det er nødvendig å lage alt fra bunnen så lenge det fins masse gratis VV tanker. Bygger sjøl for tida. Har VV tanker liggende i 50, 45 og 40cm(ikke sjekka målet) diameter, den siste er fra en veggmontert tank.
Men er jo DIY fanatiker, så alltid moro å lage ALT!
Lagt inn litt bilder av HERMS oppsettet mitt, som ser rimelig vellykka ut så langt, under DIY seksjonen her. Termografitesta tingen.
Mer kommer.

Har brukt vv tank og isolert med mineralull. ImageUploadedByTapatalk1423297490.983000.jpgImageUploadedByTapatalk1423297509.400013.jpgImageUploadedByTapatalk1423297522.409272.jpg
Ringene av finer. Overfres festet på ei stang. Senterhull og bruker fresen som en passer. Begynner ytterst og freser gjennom. Flytter 2 mm inn og 14 mm ned slik at det blir en kant som ytterplata festes i.

Sparer det for litt arbeid om du går til nærmeste rørlegger og plukker med den en varmtvannsbereder? Da då får du jo konisk bunn med i samme slengen, samt ferdig hull til et varmeelement ;) Finnes i 45 og 50cm diameter.

Ville hatt iallfall 2x element, må ha mulighet til å gå ned på effekt når du har oppnådd kok.

Hvilken produsent og modell har 45 cm. diameter?

Er ellers enig med andre her, vvb er veldig enkelt å finne og har passe tykt gods. Et rør med 3mm gods vil absorbere mye varme.

Hvilken produsent og modell har 45 cm. diameter?

Er ellers enig med andre her, vvb er veldig enkelt å finne og har passe tykt gods. Et rør med 3mm gods vil absorbere mye varme.

Har 45 cm dia tanker, men har ikke peiling på fabrikat. Samla sammen det jeg fikk tak i og ribba dei ganske fort for merker, isolasjon og slikt.

Tilbake
Topp