Bygge gjærskap, PID regulator med rampe funksjon

Hei!
Er ny på ølbrygging, men har prøvd å lese meg opp litt på dette forumet. Vi har kjøpt oss en speidel 50l som vi fikk i hus i går. Ut i fra hva jeg leser på forumet så ser det ut som om vi kanskje må vurdere å bygge oss et gjærskap hvis vi ønsker å f.eks lage pils.
Ser på Petit`s oppskrift på hvordan deres pils skal gjæres (Gjæres ved 9-10C i 14 dager, før man hever temperaturen 2-3 grader over enda en uke. Deretter senker man temperaturen over noen dager, ned til 0-1 grader, hvor ølet får stå i 2-3 måneder, før tapping.)

Noen som har bygd gjærskap hvor dette kan programeres inn, slik at hele denne prosessen går automatisk?
Ser for meg da at jeg må bruke en PID regulator med rampe funksjon.
F.eks http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=4
eller kanskje en omron: E5CC-T ?

Er det best å ta utgangspunkt i en fryseboks eller kjøleskap for å lage gjærskap? Vi har en 60l speidel dunk samt 25 liters bøtter som vi satser på å gjære i.
 
Jeg kjøpte meg et kjøleskap på Elkjøp uten fryseboks og la inn en temperatur sensor og koblet strømmen via en Wall Plugg og koblet det mot hjemmeautomadjonsanlegget mitt. Funker fint som snus, og jeg får logging av temperatur. Styrer kjøleskapet med events. mange her bruker en Stc-1000 til det samme.
Jeg kjøpte et kjøleskap på ca 160 høyde da jeg ønsket å få plass til 2 gjæringskar. Måtte bare bytte ut glassplatene med hobbyplater for at de skulle tåle vekten.

Betalte rundt 2500 for kjøleskapet så det var vel verdt investeringen.
 
Tror ikke Pid er riktig å bruke på dette. Ville heller gått for en stc som er ment på denne typen bruk. ellers må du også skaffe deg et rele og koble strømmen gjennom det. Disse pidene er vel også beregnet for bruk med et ssr-rele som ikke er spesielt bra for motoren i kjøleskapet.
 
Hei! Takk for svar, virket som en smart løsning å bruke events på hjemmeautomasjonsanlegget! Har ikke dette tilgjengelig dessverre.
Planen var å bruke en 24V utgang fra PID`en for å styre en SSR til kjøleskapet. Eneste som skiller dette fra en STC da, (som jeg kan se det) er at jeg må stille inn PID regulatoren til å ikke switche på og av kjøleskapet hele tiden (Compressor delay time) på en STC. Regner med at dette er mulig på en PID regulator.
 
Ønsker å stille inn hele gjæringsprogrammet i forkant, slik jeg ikke må justere temperaturen etter 14 dager (osv). Kan en STC-1000 gjøre det?
 
Heisann Thomas. :)
Gratulerer med ny hobby. Det er jo knallfin bryggekjele du har kjøpt.

En PID er jo ikke ideelt til å styre en kompressor da ikke har noe begrep om kompressorforsinkelse, noe du vil ha for å spare kompressoren din. Å skru den på mange ganger i minuttet slik en PID gjerne vil gjøre er jo ikke ideelt. De fleste her bruker STC1000, evt en STC1000+ som har "homebrew" firmware. Her er min i aksjon, står på 3dje uken med en slags oktoberfest nå. https://www.dropbox.com/s/oq1yuws6oykz0x6/2014-11-26 08.51.37.jpg?dl=0

Får du inn STC1000+-firmware på den kan du stille inn tempen på hele gjæringsforløpet.

Et vanlig kjøleskap eller fryser vil fungere. På et kjøleskap vil du kortslutte termostaten slik at kjøleskapet står og går kontinuerlig, evt. legge sløyfen via releet i temperaturkontrolleren.

Frysere er ofte billigere enn kjøleskap. Kjøpte utstillingsmodellen av en stor fryser for noen uker siden og betalte 3K for den. Den går det to 30l kar i evt. et 60l (kanskje tilogmed to).
 
Jeg har laget egen løsning, et C# program som snakker med en mikrokontrollerkrets som måler temperatur i kjøleskap og styrer kjøleskapet via relee.

Programmet er egentlig noe jeg bruker til bryggeprosessen, som jeg har modifisert - så du ser feil betegnelse på en del ting på dette skjermbildet. Men grafen viser funksjonaliteten. Toppene på grafen her er de gangene jeg har vært inne for å smake på ølet, eller justere trykket på CO2 regulatoren.

Her kan temperaturen stilles inn for hver enkelt dag over 16 dager. Gjorde det sånn for å kunne velge hvor fort jeg vil kjøle ned, når og hvordan jeg vil gjøre diacetylrest osv.

Edit: Grønn graf er temp i kjøleskap, rød er setpoint. Dette er egentlig endret, men ville la denne versjonen kjøre noen dager så har skjedd en del opprettinger i mellomtiden.
 

Vedlegg

  • Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    288,7 KB · Sett: 149
Ønsker å stille inn hele gjæringsprogrammet i forkant, slik jeg ikke må justere temperaturen etter 14 dager (osv). Kan en STC-1000 gjøre det?

Stc-1000+ kan gjøre det. Det er en STC-1000 (må være riktig utgave) som er flashet med en annen FW.
 
Aha, da er jeg med. Det ser da ut som om STC-1000+ kan gjøre det jeg ønsker da ja.
Per Buer, var jo smart løsning for å koble STC og kontakter :)
Intercom, det der så veldig bra ut. Hadde vært fristende å fått styrt/overvåket det ifra en PC.
 
Aha, da er jeg med. Det ser da ut som om STC-1000+ kan gjøre det jeg ønsker da ja.
Per Buer, var jo smart løsning for å koble STC og kontakter :)
Intercom, det der så veldig bra ut. Hadde vært fristende å fått styrt/overvåket det ifra en PC.

Takker, det var derfor jeg lagde det faktisk. Jeg skulle til USA og fant ut at jeg måtte kunne justere temp for diacetyl og sakte nedkjøling og trengte fjernstyring. Grafen blir lagt ut på nettet hver time så lett å sjekke med mobil, og om temperaturen skal endres bruker jeg Teamviewer.

Du kan selvfølgelig få programmet av meg om du har tenkt å gå for noe lignende, men om du ikke er veldig DIY-interessert er det nok like greit å gå for stc1000+ som ble nevnt over her.
 
Ønsker vel egentlig noe som kan fjernstyres/overvåkes via nettet.
Ser kanskje ut som om jeg må bestille det jeg trenger fra brewpi :)
Det er kanskje ikke 100% DIY, men kanskje utfordrende nok for oss i første omgang :)
...
Ser nå at det at de ikke har igjen noen BrewPi Arduino Shields igjen...
 
Kommer et nytt produkt i forhold til shields greia ser jeg på websiden...rundt midten av desember.
 
Proft bygd perolavsen! Ser ut som om kjøleskapet ditt kicker inn ca 7 - 8 ganger hvert døgn, det må vel være veldig bra med en så liten hysterese :)
DanielH, den der linken var super. Tror jeg skal benytte meg av den oppskriften der for å bygge (siden de mangler shield på brewpi).
 
Jeg blir litt forvirret av den hjemmesiden til BrewPi..

Selger de noen komplette systemer som gjør at jeg slipper å skru å knote i kjøleskapet?
 
Tilbake
Topp