Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

ydumy4ez.jpg


I løpet av kvelden ble vi ferdig opp til rafta.  Kun gavlveggene igjen nå. Rundstokkene ble også ferdig høvla
 
I dag ble tomta ryddet. Ble mye ved, men ikke noe or til tørking.  Gravemaskin neste
me3eta2u.jpg


Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Nå er tomta ryddet.  Venter på pukk før jeg kan begynne med forskaling.  Har siden sist fått kloa i 150 kilo ubeiset og renset Mitja som skal meltes og tørkes første uka i juli.

Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
 

Vedlegg

  • mms_20130601.jpg
    mms_20130601.jpg
    266,4 KB · Sett: 923
Har kjørt på pukk og singel.  Gjenstår nivellering, lopping og forskaling.  Snart ferdig med lafting,  mangler litt på gavlveggene
 

Vedlegg

  • DSC_0181.jpg
    DSC_0181.jpg
    998 KB · Sett: 826
Nå har kornet "virri lagt i bløtt" i to og et halvt døgn. Det er nå til groing på en lun isoporseng
 

Vedlegg

  • mms_20130707_2.jpg
    mms_20130707_2.jpg
    249,5 KB · Sett: 1.219
Da er vi i gang med tørking
 

Vedlegg

  • mms_20130711_3.jpg
    mms_20130711_3.jpg
    266,7 KB · Sett: 1.117
  • mms_20130711_2.jpg
    mms_20130711_2.jpg
    257,2 KB · Sett: 1.124
  • mms_20130711_3.jpg
    mms_20130711_3.jpg
    266,7 KB · Sett: 1.121
Maltet ble liggende på karmen hele ferien. I kveld har vi sållet det og fått det på dunker. Vi brukte et gammelt trøskverk til jobben.  Som dere ser er det mye brente spirer som skal vekk
 

Vedlegg

  • mms_20130803_2.jpg
    mms_20130803_2.jpg
    240,5 KB · Sett: 1.099
  • mms_20130803.jpg
    mms_20130803.jpg
    244,9 KB · Sett: 1.067
Jeg er litt misunelig på det treskeverket, sliter både med rensing av ny slått korn og med rensing av malt.


litt utenfor temaet: har du/dere noensinne opplevd unormalt lavt maltsukker utbytte med hjemmelaget malt?
Jeg maltet nylig en runde men fikk ekstremt lav økselvekt 1.019 i brygget etter mesk. Vi helte ut 100 liter vørter. Får normalt litt under forventet utbytte med egen malt men dette....... :attevar:  . Lurer på hvor i prossesen det gikk galt. Jeg planlegger noen små meske forsøk for å se om malten kan gi bedre utbytte med annen meske prosess. Men det kan og vere at kornet var uegnet til malting, malten grodde noe motvilig og hadde endel spire treghet.
 
Treskeverket fungerer veldig bra ja.  Viktig å få vekk brente groer for å unngå brent/kreosotsmak. Jeg har også betydelig lavere utbytte på eget malt. Jeg bruker nå også endel kommersielt malt i ølene mine.  Dette virker å øke utbyttet på egen malt også. Har aldri opplevd ekstremt lavt utbytte, men har heller ikke eksperimentert med totalt ukjente sorter. Blir spennende å prøve første brygget på dette.  Endel blir nok å finne i Klostergårdens veldig gode røykporter. Å få til jevn groing er en kunst og noe som i stor grad har betydning for potensielt godt utbytte.  Har noen ideer for å forbedre groingen. Målet må jo være at hvert korn utsettes for samme temperatur og fuktighet gjennom hele prosessen uten at man får muggangrep.
 
Kun høvling av rundstokker til takvinkel som gjenstår før kassen kan flyttes
 

Vedlegg

  • mms_20130822.jpg
    mms_20130822.jpg
    247,9 KB · Sett: 742
Plata er nå ferdigstøpt. Det gjenstår dermed bare å mure/støpe krona rundt kanten som huset skal stå på. Håper å få gjort dette snart og få satt på plass såinnhuset tidlig i oktober.

Maltet jeg meltet i vår skal det brygges med på tirsdag. Alstadberg tradisjonsbryggeri og Klostergården håndbryggeri skal samarbeide om et Stjørdalsøl. Vi satser på å brygge omlag 600 liter for salg. Det meste vil trolig tappes på flaske, men kanskje også noe på fat. Ølet brygges på Klostergården på Tautra. Oppskrifta er basert på mitt tradisjonelle juleøl. Det vil bli skikkelig moro å se hvordan dette vil fungere i et større bryggeri og hvordan brygget vil bli mottatt. Jeg regner med at det i det minste vil bli endel diskusjon lokalt, hvorvidt dette er en god og ekte representant for Stjørdalsølet. Foreløpig navn er Alstadberger, med undertittel, et Stjørdalsøl. Vi får se om dette også blir det endelige navnet.
 
Tilbake
Topp