C02-flasker og brannslukningsapparat

Jeg bruker selv en regulator som jeg kjøpte i Nederland. Den var i bruk i en pub der og passer perfekt på en norsk brannslukker som er bygd om til CO2-flaske (til øltapping). På mikrobryggeriet har vi store CO2-flasker (innhold på 25 kg) fra Hydro (om jeg ikke tar feil) og de har samme størrelse på koblingen. Og ja, 450 kr for en sånn kobling synes jeg også er ganske drøy. Jeg har kjøpt mine hos candirect.de, de selger også koblinger i rustfritt stål for de som måtte være interessert.
 
Det er flere aktører i Oslo området som bygger om Co2 brannslokkere. Ernst Nilsen AS på Alnabru kan tilby ferdig ombygde flasker, 2 kg, 5/6 kg.
Er litt usikker på prisen de tar, men de er ikke dyrere enn de andre.

http://www.ernst-nilsen.no/
De trykktester og fyller alle slags flasker.

Knut
 
Har undersøkt prisen hos Ernst Nilsen AS.
De tar kr. 900 .- for 5 kg Co2,og kr 700 .- for 2 kg Co2. Ferdig ombygd med rattventil. Flaskene er da ikke trykktestet, men det er det heller ikke krav til når den skal brukes til dette formålet.          :beershove:

Knut.
 
Jeg har selv en flaske fra aktivt brannvern i Oslo, og må bare si at selve ventilen er noe j.. dritt.. Etter å ha skrudd kranen opp og igjen noen få ganger så begynte ventilen å lekke. Dro tilbake til firmaet for å fikse dette, samtidig som jeg trengte co2 påfyll. Nå - 5 måneder etterpå er ventilen like kjip.

Det er god service hos aktivt brannvern, men det hjelper jo ikke så mye når jeg må valfarte frem og tilbake pga lekkasje. Har hørt om andre som har samme problem, så neste gang når jeg skal handle flaske nr 2 så ender jeg nok opp hos Ernst Nilsen. (Visste ikke om det firmaet - takk for info Knut  :) )
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
OlavE skrev:
Fikk mail fra Aktiv Brannvern nå.
Skal ha 1100,-for 5kg ferdig ombygd med skruventil

Det er rått når noen selger CO2 med flaske til 500,-  bl.a i Bodø

Hvem i Bodø??

her
http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=380&Itemid=1 nermeste nabo til det som var et bryggeri :-((
fikk tilbud om ferdigfylt flaske npr jeg var innom med min 6 kg flaske, det ble etterfylling siden jeg ikke vil ha enmasse flsker stående,
 
Tholthe skrev:
Jeg har selv en flaske fra aktivt brannvern i Oslo, og må bare si at selve ventilen er noe j.. dritt.. Etter å ha skrudd kranen opp og igjen noen få ganger så begynte ventilen å lekke. Dro tilbake til firmaet for å fikse dette, samtidig som jeg trengte CO2 påfyll. Nå - 5 måneder etterpå er ventilen like kjip.

Det er god service hos aktivt brannvern, men det hjelper jo ikke så mye når jeg må valfarte frem og tilbake pga lekkasje. Har hørt om andre som har samme problem, så neste gang når jeg skal handle flaske nr 2 så ender jeg nok opp hos Ernst Nilsen. (Visste ikke om det firmaet - takk for info Knut  :) )

Gassflasker må enten være helt igjennskrudd eller helt oppskrudd pga. tetningssystemet, det vil lekke langs rattstammen og ut hvis den står i midtstilling.
 
Humm.. det skal jeg teste.. Virker som at alle som har flasker Fra AB har problemer med at det lekker. Kan jo ha noe med at vi er litt forsiktige med utsyret vårt. Jeg har prøvd alle mulige variasjoner, også helt opp, men det lakk alikevell. Kansje den må få fullt trykk ut av reduksjonen før den vil tette seg?
 
Riis'en skrev:
Humm.. det skal jeg teste.. Virker som at alle som har flasker Fra AB har problemer med at det lekker. Kan jo ha noe med at vi er litt forsiktige med utsyret vårt. Jeg har prøvd alle mulige variasjoner, også helt opp, men det lakk alikevell. kanskje den må få fullt trykk ut av reduksjonen før den vil tette seg?

Jeg har to stk som ikke lekker fra Aktiv Brannvern, en 5 kg og en 2kg.
Aktiv Brannvern tar forøvrig 500 kroner for en 2kg, så det lønner seg å kjøpe 5 kg hos Ernst Nilsen og 2 kg hos Aktiv Brannvern  ::)

Når man ser på prisen å leie en CO2-beholder og kjøpe en ny (2250 hos Petit), så er prisen hos Aktiv Brannvern og Ernst Nilsen veldig sympatisk  ;D
 
Jeg sjekket hos Ernst Nilsen og aktiv brannvern i dag og forskjellen var ganske stor, 900 kontra 1200 for 5kg. Aktiv b trykktestet flaskene, fikk ikke med meg om Ernst Nilsen gjorde det. Ernst Nilsen var forøvrig tom for rattventiler men ventet de inn denne eller neste uke.
Imens har jeg fått låne en 5 liters acetylenflaske så jeg får noe kullsyre på fatet.

Edit: Etter jeg har byttet flasken selvsagt  ;D
 
Jeg endte forresten opp hos aktiv brannvern allikevel. Den "trivelige dansken" som han har blitt omtalt som stemmer, og vi kom raskt til enighet. Syns selv det var greit å få trykktestet apparatet som jeg leverte til han.
 
Jeg har fulgt denne diskusjonen med interesse og takker for god info. Har nå kjøpt en trykktestet 5kg CO2flaske med skrueventil (ombygget brannslukkingsapparat) fra denne adressen i Bodø: http://www.brannslukkeren.no. Det kostet kr 800 inkl mva levert Inndyr, og påfylling forstår jeg koster 50 kr per kg CO2. Trykktesten var påkrevet, uten denne skal man vistnok ikke få fyllt flasker etter dagens forskrifter. Varigheten på denne trykktesten ble oppgitt til 10 år. Service og leveringsdyktighet vil jeg si var meget god og det var også humøret til innehaveren!

Selger påpeket viktigheten av å skru ventilen helt opp, og hvis jeg får noen lekasjeproblemer skal jeg si ifra. Har nå fått levert regulator, fordeler, ventiler og fat fra Petit,men har ikke tatt det i bruk enda. Alt er skinnende og lekkert, men fordeleren har ikke tilbakeslagsventiler slik jeg trodde, ei heller var det individuelle stoppekraner. Man skal vist bruke gass-in-ventilene til fatene for å oppnå detsamme, men det må jeg dobbelsjekke før jeg kan teste for evt lekasje.

PS. glemte å nevne at skrueventilen inneholdt en sikkerhetsventil som slipper ut overtrykk slik at flasken ikke skal være eksplosjonsfarlig. DS.
 
Litt merkelig pris du har fått oppgitt, jeg bruker stort sett (alltid) samme leverandør, siste fylling kostet 800.- for 6 Kg pga. avgift på co2 mot ca. 500.- før (i sommer).
Brukte flasker kostet bare Co2en den innehold (6 Kg) som bl.a. NOAH i Trondheim, det stemmer godt med det du betalte.
Jeg bare stusset litt.
 
Siden jeg ikke har fylt noe flasker kan det være jeg tar fel, men jeg mener prisen ble sagt å være 50 kr per kg CO2. For 5 kg blir det 250 kr, og da virker jo ikke 550 kr så urimelig for flaske, ombygging og trykktesting? CO2-avgift ligger vel i tiden antar jeg, men det ble aldrig nevnt.

Kan det være at det opereres med ulike kvaliteter/renhetsgrader for CO2 dersom prisene varierer mye?
 
Vi prater litt rundt hverandre her. Hvis du betalte 800 .- for 5 Kg og trykktesting blir det samme pris som jeg betalte for 6 Kg uten trykktesting com også var 800.- m.a.o. koster co2  godt over 100 kroner/Kg med avgift.
Du har altså betalt for co2 og trykktesting, flasken tror jeg ingen tar betalt for, sikker dyrt å bli kvitt.
Avgiften kom etter sist sommer.
 
Tilbake
Topp