C02-flasker og brannslukningsapparat

Jeg fylte mine flasker der sist. (februar) Å da betalte jeg 80 kr + MVA pr KILO CO2.  Fylleprisen har variert mellom 150 og 250 kr. jeg har ikke trykktestet flaskene mine der. men er klar over at han kan  modifiserte levere flasker med skru ventil. Skal hente min 2.5 kilos flaske i morgen. Prisen for den ferdig modifisert, og fylt med 2.5 kilo ble 500 NOK. usikker på om moms kommer i tillegg.
 
Mer og mer merkelig, variable innkjøpspris ?
Håper jeg får dreis på co2 gjennvinningen min så jeg slipper å kjøpe så mye.
 
jeg fikk et ombygd 5kgs apparat til 900 hos Ernst Nielsen. Det var umiddelbart problemer med lekkasje oppe ved rattventilen. Da jeg kom tilbake med det fikk jeg ordrnet det på flekken. Har fungert utmerket siden. Jeg ringte først til aktiv brannvern, men de skulle ha 1400 (!) for et 6kgs apparat, så det er tydelig at de prøver seg fra tid til annen. (Det var vel og merke ikke den hyggelige dansken jeg snakket med). På Ernst Nielsen jobber det jo til og med en som er medlem i norbrygg, så jeg fikk meg en hyggelig bryggesnakk med på kjøpet :)
 
Flaskene er jo kassert så det blir i såfall ren fortjeneste.
1400? Pratet du med dama på kontoret da? Hun var forresten også veldig hyggelig... Fikk du trykktestet flasken hos Ernst Nielsen?
 
nei, det var en mann. Trykktesting? Det vet jeg sannelig ikke...Men så at det var en på forumet som presiserte at det ikke ble gjort på ernst nielsen men at det heller ikke var påkrevd? Ren fortjeneste er det vel, ja.
 
Dato blir stemplet på flaska når den er trykktestet, etter en tid (10 år) må den så trykktestes.
Trykktesting foregår ved å fylle den med vann (vann eksploderer ikke som gass eller luft, det blir bare et splæsj) så måles hvor mye den utvider seg, utvider den seg for mye blir den ikke godkjendt.
 
Dato blir stemplet på flaska når den er trykktestet, etter en tid (10 år) må den så trykktestes.
Trykktesting foregår ved å fylle den med vann (vann eksploderer ikke som gass eller luft, det blir bare et splæsj) så måles hvor mye den utvider seg, utvider den seg for mye blir den ikke godkjendt.

Jeg trodde den ble satt under trykk en tid for å se om den var tett. Inklusiv et manometer. ???
 
Riis'en skrev:
Kjøt på Biltema. Ville tro det er "Norsk" standard.. eller? kanskje jeg fikk med en Amrikansk Ventil?

Mutriken på Biltemaregulatoren passer ikke. Den må byttes!

De er litt leie å få tak i og må ofte bores opp for å passe på "røret" på biltemaregulatoren.
Jeg har bygd om et par stk og har tatt mutterene fra gamle brannslukkere med liten Co2 flaske montert på utsiden.
 
Nøisom skrev:
Riis'en skrev:
Kjøt på Biltema. Ville tro det er "Norsk" standard.. eller? kanskje jeg fikk med en Amrikansk Ventil?

Mutriken på Biltemaregulatoren passer ikke. Den må byttes!

De er litt leie å få tak i og må ofte bores opp for å passe på "røret" på biltemaregulatoren.
Jeg har bygd om et par stk og har tatt mutterene fra gamle brannslukkere med liten CO2 flaske montert på utsiden.

Jeg sliter med samme problemstillingen om dagen og har også skrevet et par innlegg om det på forumet. Har du noen konkrete tips om hvor jeg kan få tak i en slik mutter fra en gammel brannslukker som du nevner? Flott om du hadde en å selge også, selvsagt. Går ut fra at det er kurant å skru opp/ut "røret" på regulatoren for å få tredd på mutteren/mutriken.
 
Skal ta en titt i garasjen, mulig det er en overligger der  8)

Nei, det er ikke kurant å skifte mutrikken.
Allt sitter som bare h..... det er limt i fra fabrikk, men det går.
Viktig at du bruker gjengetetting når du skrur det sammen igjen.

Hvor i landet holder du til ? hvem retning skal mutriken transporteres?
 
Dette høres jo positivt ut! Jeg har skrustikke og ganske grove rørleggertenger, så det går sikkert.

Jeg bor på Tranby, i Lier ved Drammen, jobber i Sandvika. Betaler mer enn gjerne porto og det du måtte forlange for møtrikken! På forskudd, selvsagt.
 
Hei!  :help:

Noen som vett hvor jeg finner firma/leverdører som har erfaring med dette i Haugesund?  :)

Lurer på å kjøpe en ferdig flaske på petit, men syns prisen+frakt er i drøyeste laget :cheeky:
 
ok, høyres bra ut :)

Snakket med TOOLS i Haugesund, dei hadde også.

Men sp.mål angående kvalitet: Kan industrikvalitet brukes? eller MÅ de være næringsmiddelkvalitet?  :klovn:
 
Jeg tror nok at alle her bruker industrikvalitet, det er samme CO2 som havner oppi brannslokkere. Noen jeg møtte og som jobbet hos et sånt firma brukte samme gass til å tappe øl hjemme, hvis det virker mer betryggende. ;)
 
Finnes det noen i Trondheim som selger ombygde brannslukningsapparat? Funderer på om jeg skal prøve å skaffe meg en sånn flaske eller bare kjøpe hele greia fra http://candirect.de/ , ca 2000,- inkl. frakt og moms for 2 kg tank og brukt corneliusfat med alt av koblinger og regulator :) Uhyre billig!
 
Chriselv skrev:
Finnes det noen i Trondheim som selger ombygde brannslukningsapparat? Funderer på om jeg skal prøve å skaffe meg en sånn flaske eller bare kjøpe hele greia fra http://candirect.de/ , ca 2000,- inkl. frakt og moms for 2 kg tank og brukt Corneliusfat med alt av koblinger og regulator :) Uhyre billig!
Fikk levert tilsvarende fra http://candirect.de/ tidligere i uka. Mine fat skulle hatt nye O ringer til ut og inn-rørene " o-rings for pipes for type NC" samt nye "Keg lid feet". Anbefaler å ta med disse om du kjøper derifra.
 
jeg anbefaler å se litt på sodastream løsning hvis du ikke bruker mye c02 f.eks til kunstig karbonering. humle.se har en fin løsning med regulator+koblinger for en billig penge.
http://shop.humle.se/se/art/regulator-trapetz-typ2-med-snabbkoppling-med-kulfattning.php
fordelen er at det er mye lettere å få tak i sodastream flasker(+ muligheten til å ha 2stk tilfelle en går tom). dessuten er det bedre åpningstider for utsalgsteder for sodastream enn på fyllestasjoner. 425g høres kjempelite ut, men flaska holder lenge, og var større enn jeg trodde først.
koster bare 1200 SEK hvis du henter over grensa gjør det og..
 
Tilbake
Topp