1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Camlock-oppgradering

En tråd i 'GrainFather' startet av Sarge, 4 Mar 2020.

  1. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Jeg har mottatt kit for camlock-oppgradering i posten, men ser at man faktisk må kutte i både rør (skyllearm) og slanger (CFC). Det betyr at dette er ikke-reverserbart.

    Noen som har gjort dette og kan berolige med at det er enkelt og uten ulemper? Eller kan man drite seg ut og ende med ubrukelig maskin uten å f.eks. måtte kjøpe ny skyllearm?
     
    RayOlav liker dette.
  2. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Jeg har nok kjøpt samme kit (sammen med et lokk med håndtak og en falsk bunn). Ser Ølbrygging.no fremdeles har tilbud på det, men til noe høyere pris (samtig som det er en nyhet, så det er strengt tatt misvisende markedsføring). Har ikke gjort annet enn å åpne det og lekt litt med selve koblingen :)

    Sannsynligheten for å drite seg ut er nok liten, og skadene du kan gjøre kan lett la seg fikse. Hvis du ikke ville kutte så kan du kjøpe en skyllearm (eller bygge en) med camlock til 300kr. Kuttingen av slangen til motstrømskjøleren er reversibel, du vil bare få en marginat kortere slange.
     
  3. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Takk for svar. Noen måte å unngå kortere slange på? Jeg tror ikke det fulgte med noen nye slangeklemmer i mitt kit. Noe man bør ha, tror du?
     
  4. Ole Kristian Graven

    Ole Kristian Graven
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

  5. RayOlav

    RayOlav
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Vaksdal
    Jeg har gjort om til camlock på min. Beste oppgraderingen jeg har gjort. Mye raskere og ta av og på, pluss ikke mere lekkasjer. Bruker ikke slangeklemme på min, bare tredd på. Viktig med rent kutt på røret til klemringskoblingen.

    15835128776002.jpg 15835128630391.jpg 15835128515100.jpg

    Video ifra David Heath
     
    #5 RayOlav, 6 Mar 2020
    Sist redigert: 7 Mar 2020
    Sarge og Kari R liker dette.
  6. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    I dag forsøkte jeg å montere dette. Dessverre strander det allerede ved montering av reduksjonsnippel på kuleventildelen. Her passer ikke gjengene. Har sendt mail til ølbrygging om problemet, så får vi se hva de svarer. Har heldigvis ikke gjort noen irreversible endringer ennå, men er skuffet.
     
  7. HåvardK

    HåvardK
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Monterte dette i går. Plundret en del, særlig med å få på slangen til kjøleren på den medfulgte nippelen. Ble veldig trangt, og under pumping siste 15 min av kok, som jeg gjør for å desinfisere kjøleren, sprakk slangen i koblinga. Fikk satt den på på nytt, men nå er den farlig kort. Har ikke fått sett på det, men det virker som om det er vanskelig å bytte slangen her.
     
  8. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Begynner å bli utrolig frustrert her nå. Siden jeg ikke fikk dette til, så begynte jeg å kikke på de andre delene i camlock-conversion kittet, og klarte å skru fra hverandre klemringskoblingen som skal på skyllearmen. Inni der er det to deler (håper jeg, siden disse falt ut og nesten ble borte da jeg skrudde den fra hverandre). Siden det er potensielt 8 ulike måter å stable disse delene på hverandre inne i koblingen igjen (noen færre, siden ikke alle lar seg gjøre i praksis), så sliter jeg også her.

    Normalt har jeg et vanlig antall tommeltotter, men dette kitet synes jeg var mye vanskeligere å forholde seg til enn jeg hadde trodd. Jeg er i ferd med å gi opp hele driten.
     
  9. Roadrune

    Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Stord
    Legg ut bilde av delene.
     
  10. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Høyeste oppløsning Tapatalk tillater dessverre.

    Delene ligger ikke i rekkefølge her :)

    Selv ser jeg ikke store utfordringer med å montere dette. Reduksjonsnippel passet direkte på kuleventilen (bare husk å skru av delen med fjær/kula i først, det skal monteres på selve kuleventilen).

    [​IMG]

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
     
    #10 TurboJens, 24 Mar 2020
    Sist redigert: 24 Mar 2020
  11. Roadrune

    Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Stord
    Da ser det ut som om konen skal inn i gjengenippelen til høyre i bildet først, med minste diameter inn, og den siste ringen utpå den igjen, der må du nesten se hvilken vei den passer, jeg vil gjette at minste diameter skal mot konen, men det kan hende den passer i et spor i mutteren.
     
  12. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Monterer dette selv i dag, og er slik jeg har ment det må være også. Tenkte bare jeg skulle laste opp bilde, slik at personen med problemer muligens fikk svar kjappere :)
     
  13. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Jeg har etter grundig analyse kommet til at dette er den mest sannsynlige rekkefølgen:

    klemringkobling01.jpg

    Uansett har det strandet for meg, siden denne delen ikke passer på min krankobling (det virker som gjengene har litt forskjellig stigning):
    reduksjonsnippel01.jpg
    reduksjonsnippel02.jpg
    reduksjonsnippel03.jpg
     
  14. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Den virker å være svært lik min, med unntak av at stemplingen på min er sentrert og langt lettere å lese. 3/8" - 1/2" 304, kanskje det er selve Grainfather'en din som har andre gjenger enn normalt?
     
  15. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Hva skjer? Sammenlign gjengene. Er det BSP på GF så får du NPT biten ikke helt på. BSP ser du at det er ved at den ikke er konisk, som NPT er.
     
    #15 Miguel, 24 Mar 2020
    Sist redigert: 24 Mar 2020
  16. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    WTF? Jeg er dyslektisk når det gjelder TBFer
     
    HåvardK liker dette.
  17. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
  18. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Det er jo snakk om delen med rød kran. Det er jo grenser for hvor mange varianter de har laget av den. Den skal jo i originalen passe både på stigerøret og delen som normalt holder kule- og fjærventilen. Det må i så fall være en feil på delen som holder kule- og fjærventilen også.
     
  19. Sarge

    Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Temmelig sikker på at den ikke er konisk. Det var ikke spesielt langt jeg fikk sammen delene. Kanskje en omdreining eller noe slikt.
     
  20. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Da virker det som at det er BSPP (siste p'en står for parallell, altså ikke konisk). Det kan være du skal ta runden med de du kjøpte den av eller prøve på egenhånd og prøve deg på et BSP->NPT adapter. Du får det her i norge til norsk pris og fra ali til ali-pris.
     

Del denne siden