Can I mash it? Egentlig?

Olauk

 
Hei!
Jeg planlegger å brygge mot en større familiefest i sommer. Har allerede en dunk med pils stående til gjæring, men synes det går litt smått med 27L i slengen.
Jeg søkte litt på forumet og fant denne kalkulatoren http://www.rackers.org/calcs.shtml og fant ut at hvis jeg bruker en mesk med blandingsforholdet 1.5 L pr kg malt er det akkurat plass til mesken i min mesketank (en isolert 30L gjæringsbøtte)


Vil det bare by på problemer å tyne mesketanken såpass? Må vel regne med kontinuerlig skylling med relativ lav hastighet?

Er det vanskelig å få like godt utbytte av meskingen med såpass lite vann i forhold til malt? Det jeg har brygget med hittil har vært over 2 L pr kg, som begge gangene har gitt meg en høyere OG enn antatt.

Har akkurat snekret sammen bryggeriet. Fått unna to brygg, så ønsker i første omgang ikke å utvide utstyrsparken med mer enn 60L dunk fra FK som gjæringsbøtte.
 
Litt vel tjukk mesk med 1,5 l/kg. Litt avhengig av ølstil så er hvertfall 2,7 l/kg en meget optimal ratio. Du kan evnt. meske i to omganger.
 
Riis'en skrev:
Litt vel tjukk mesk med 1,5 l/kg. Litt avhengig av ølstil så er hvertfall 2,7 l/kg en meget optimal ratio. Du kan evnt. meske i to omganger.

Okay! Det gjør ting litt enklere!
Er det greit at vørteren blir kald før jeg koker den?
 
Hvis du har mesket ut mellom 75 & 78 grader. er det ikke farlig at vørteren blir kald. Påenget med dette er å stoppe evnt. enzymatisk aktivitet som vil forrandre meskeskjemaet ditt.
 
Hvis du mesker i to omganger kan du jo bare begynne å koke med en gang du har mesket ferdig den første. Da får du mere avdamping og sterkere øl, og så venter du med å tilsette humle til du har alt i kokekaret.
Eller at du koker i to omganger, og så blander du begge sammen i ett større gjæringskar?
 
Tilbake
Topp