Carawheat erstatning

Ja, det er vel det nærmeste man kommer, selv lys sjokolademalt er ganske heftig røstet ift carawheat men noe i den duren gir tilsvarende egenskaper.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Har du sett på hva slags karakterisikker maltet skal gi, på weyerann sitt hjul? Det er omtrent kliss likt.
 
Har du sett på hva slags karakterisikker maltet skal gi, på weyerann sitt hjul? Det er omtrent kliss likt.
Jeg har sett Weyermann sitt "hjul", men ikke på tilsvarende sjokolademalt som Fawcetts lyse sjokolademalt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Kaffe
Jeg har sett Weyermann sitt "hjul", men ikke på tilsvarende sjokolademalt som Fawcetts lyse sjokolademalt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jeg tenker at carawheat i følge hjulet er, er kaffe, mørk sjokolade, brødaktig, men også mørk karamell. Og generelt "røstet".
 
Kaffe


Jeg tenker at carawheat i følge hjulet er, er kaffe, mørk sjokolade, brødaktig, men også mørk karamell. Og generelt "røstet".
Ja, og mandel. Jeg tenker jeg prøver en mix av vanlig hvete, lys og kanskje en dash mørk sjokolade. Det passer uansett godt i en stout som skal helle over i en porter.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ja, og mandel. Jeg tenker jeg prøver en mix av vanlig hvete, lys og kanskje en dash mørk sjokolade. Det passer uansett godt i en stout som skal helle over i en porter.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Stout ja. Hvis det ikke er hvete i den fra før ville jeg faktisk selv gitt eff i "wheat" i carawheat'en. Du vil jo få noe mer proteiner fra hvete-aspektet i dette maltet (eller blir disse helt ødelagt når det blir røstet?). Men det du tenker høres jo helt greit ut, evt gi eff i hvetegreia, at du føler du må blende for å få med "hvete".
 
Stout ja. Hvis det ikke er hvete i den fra før ville jeg faktisk selv gitt eff i "wheat" i carawheat'en. Du vil jo få noe mer proteiner fra hvete-aspektet i dette maltet (eller blir disse helt ødelagt når det blir røstet?). Men det du tenker høres jo helt greit ut, evt gi eff i hvetegreia, at du føler du må blende for å få med "hvete".
Tror ikke røstingen tar knekken på proteinene utover gelatinisering. Jeg har også tenkt på flaket hvete i tillegg for å bygge skumfasthet og fylde.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg lurte på det samme og kom over denne, som jeg ser ikke er nevnt i tråden:
https://www.bryggselv.no/blogg/malt-erstatninger/
Her anbefaler de Caramunich II i stedet for Carawheat.
Men vet ikke om det vil bifalles av de erfarne her?

Ser du på det Weyermann skriver om Carawheat, blir vel svaret tja: CARAWHEAT® adds creaminess, body, and color to finished beers. It is almost 100% caramelized, and contributes some phenolic wheat flavors along with mild notes of caramel, almond, and biscuit.

Du får jo ikke "creaminess" og "body" på samme måten, og det er kanskje en viktig grunn til å bruke dette maltet. En løsning kan jo være å bruke Caramunich II, og i tillegg bytte ut en passende del av basismaltet med hvetemalt.

Det blir uansett ikke det samme, og det burde nok vært sagt klart i den bloggen. Jeg synes dessuten noen av forslagene der ligger litt vel langt unna det de skal erstatte. Ofte er vel det beste å bruke en kombinasjon av malttyper.
 
Tilbake
Topp