CaS04 betydning for meskeutbytte??

Vi har brygga pils i dag.  :yes: Oppskriften var med 23 kg malt. Beregnet ut 105 liter. ved utbytte på 79% skulle dette gi en OG på 1052.

Etter kok hadde vi ut 100 liter i bøtta med en OG på 1063 :eek:.  I følge beertool skulle det gi et utnytte på 93%

Ikke det at vi ikke er fornøyd  med det :samenvol:, men det overrasket oss noe. Vi har normalt ligget på rundt 80% utbytte.

Forskjellen i dag var at vi ved en feiltagelse hadde all (22gr) CaSO4  i mesketanken. :neinei:

I tillegg så brukte vi i dag 3 skyllinger.  (partiskylling)

Noen som har en formening om det høye utbytte skyltes CaSO4 eller noa annet-?
 
Har du et navn på Caso4 (casiumsulfid  :) ) høres fælt ut.
Prøvde med kalk på juleølet for å høyne PH siden jeg synes den var lav > 5 men deg gikk gale, så jeg må nok holde meg til vannet jeg har.
Med beertools får jeg alltid høyt utbytte (fly sparge) men mulig dette forandre seg med fractometer og nøyere mengdemåøoimg.
Uansett 80 % er ikke unormalt utbytte,
 
Har du sjekket hydrometeret? Jeg fikk mer enn 90% utbytte med mitt nyinnkjøpte måleinstrument. Ved kalibrering var det nye feil og jeg endte derfor opp med mye, men litt tynn Northern English Brown.

janh
 
janh skrev:
Har du sjekket hydrometeret? Jeg fikk mer enn 90% utbytte med mitt nyinnkjøpte måleinstrument. Ved kalibrering var det nye feil og jeg endte derfor opp med mye, men litt tynn Northern English Brown.

janh

Hei.

Vi sjekket hydrometeret mot et annet. Det vi bruker viser ca 2 for mye i vann ved 20°C. Det andre viser 6 for lite i vann ved 20°C. I vørteren viste det første ca 1065, mens det andre viste ca 1057. Altså har vi ca 1063.

Vi sjekket vekta også (den vi bruker for å måle opp korn), men den var rett.

Vi har fått et enormt høyt utbytte etter å ha ligget stabilt på 78-80% lenge.
Eneste forskjellen er som nevnt i første  post at vi skyllet 3 ganger. Vørteren som kom ut etter andre skylling var fortsatt på 1030. I tillegg så hadde vi all gipsen  :) i meskevannet, i stedet for å fordele den i meskevann og skyllevann.

Vi planlegger å gjenbruke gjæra på et nytt brygg, så da skal vi se om dette er mulig å gjenta.
 
Tilbake
Topp