Cold crash

Ironi i kommentarfelt er en svært vanskelig øvelse. Fikk en glimrende demonstrasjon av det her. ;)

Det er veldig greit å gjære på fat. Bare å kutte stigerøret noen centimeter.

Men det er nesten like lett å overføre oksygenfritt til fat – og coldcrashe fatet. Det er ingen tvil om at oksygeneksponering under CC er skadelig for humlesterke øl. Utallige NEIPA-batcher er ødelagt pga. slurv under CC og flasking.
 
Om dere er redd for å dra inn 02 under gjæring så er det bare og kjøpe fat til å gjære på :). Helt tett, og tåler både vakuum og trykk :).
Ølfat er ikke konstruert for vacuum, koblingene vill ikke være tette ved vakuum. Ser ikke problemet heller, mange store bryggeri gjærer faktisk i åpne tanker til og med.
 
Ølfat er ikke konstruert for vacuum, koblingene vill ikke være tette ved vakuum. Ser ikke problemet heller, mange store bryggeri gjærer faktisk i åpne tanker til og med.
Det er vel svært få som gjærer i åpne tanker mot slutten av gjæringsforløpet, tror jeg. Og meg bekjent skjer vel CC i slutten.

Jeg har sluttet med CC forutenom på trykksatt tank, benytter jeg vanlig et gjæringskar så får CC effekten komme i fatet uten at jeg gjør noe nummer av det. Jeg har jo forøvrig co2 tilkoblet med trykk, slik at det ikke blir vakuum på fatet.
 
Sist redigert:
Hei, hva med å stikke om til nytt gjæringskar? Har deretter satt i kjøleskap for CC på 1-2.C.
1 -> 2 dager.
Hovedsakelig for å redusere gjær-rester.
Hva er risikoen? Kun oksidering?
Akkurat slik gjør jeg det . Samma prinsipp. Fantastisk øl hver gang. Sist brygget jeg 50 l til 35 gjester i 40 års lag. Strålende tilbakemeldinger. Redten er flisspikkeri og ikke egnet for den normale tunge å smake forskjell på.
 
Vel, tyngdekraften er vel like sterk uansett...

Mener du virkelig at det er beste praksis å stikke om flere ganger før flasking?

Om du har så mye trub at du må stikke om flere ganger, kan et alternativ være å vente litt etter nedkjøling og ta med litt mindre trub fra kjele til gjæringskar i utgangspunktet.

Jeg har alltid gjort det slik. Til nå aldri opplevd dårlig øl. Blir bedre enn best. Men også fordi når jeg kjører CC må jeg frakte ølet noen hundre metet over i kjølerom. Da blir det litt skvalp. Ville vært lite gunstig da å ikke stikke om først.
 
Hva er referansene dine, mtp bedre enn best? I ditt første innlegg her så sa du at suksessfaktoren er "akseptabel".

Hvis du tapper ut øl nå og da fra gjæringsdunken, og slipper til luft for å erstatte volumet så blir det tydelig oksidert etter noen få dager, iallefall hos meg, type at halve volumet øl er igjen. Har prøvd det to-tre ganger. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være effektvis stort annerledes enn å stikke om opptil flere ganger da man introduserer oksygen både ved å tappe ut øl, og å stikke det om.
 
Økningen av co2 etter coldcrash er null. Enkelt og greit. Konisk gjæringstank er kult, men jeg vet av erfaring hvor lite produktive de er, med mindre du brygger større volum, coldcrash og konisk er veldig vanskelig å kombinere, da coldcrash på volumer der konisk er hensiktsmessig er en utfordring. I volumer der konisk er veldig bra, spiller det liten rolle for den siste literen også.....
Kjører CC på konisk, funker supert :)
 
Hva er referansene dine, mtp bedre enn best? I ditt første innlegg her så sa du at suksessfaktoren er "akseptabel".

Hvis du tapper ut øl nå og da fra gjæringsdunken, og slipper til luft for å erstatte volumet så blir det tydelig oksidert etter noen få dager, iallefall hos meg, type at halve volumet øl er igjen. Har prøvd det to-tre ganger. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være effektvis stort annerledes enn å stikke om opptil flere ganger da man introduserer oksygen både ved å tappe ut øl, og å stikke det om.

Halve volumet øl. Snakker vi om det samme? Muli noen har ølmus i hus. Typ resultat fra at ølet er oksidert blir usmak. Litt preg av sviske eller slikt. Når jeg tapper om er jeg alltid nøye med å ikke, skal vi si la ølet sprute ned. Slangen ligger i bunn og fyller dunkene fra bånnen av. Igjen er strålende fornøyd med ølet jeg lager. Aldri hatt noe som helst usmak,, bortsett fra gangen minstemann fjerna vannlåsen og putta nedi 40 kattematpellets. Heldigvis var det en IPA så det ekstra 'krydderet' gjorde ikke en forferdelig øl stort verre Jeg setter alt inn på renslighet. Det er nøkkelen til suksess for hjemmebryggeren så fremst man kjenner bryggeprosessen. Hjemmebrygget øl er i en egen klasse. Et godt hjemmebrygg som er jobbet med er finjustert, som eksempelvis husølet mitt. Tok meg ca halvannet år og 5 runder før jeg var fornøyd. Nå står kollegaer i kø når jeg har ny batch. 1/2 liter går for 25 kroner
 
Halve volumet øl. Snakker vi om det samme? Muli noen har ølmus i hus. Typ resultat fra at ølet er oksidert blir usmak. Litt preg av sviske eller slikt. Når jeg tapper om er jeg alltid nøye med å ikke, skal vi si la ølet sprute ned. Slangen ligger i bunn og fyller dunkene fra bånnen av. Igjen er strålende fornøyd med ølet jeg lager. Aldri hatt noe som helst usmak,, bortsett fra gangen minstemann fjerna vannlåsen og putta nedi 40 kattematpellets. Heldigvis var det en IPA så det ekstra 'krydderet' gjorde ikke en forferdelig øl stort verre Jeg setter alt inn på renslighet. Det er nøkkelen til suksess for hjemmebryggeren så fremst man kjenner bryggeprosessen. Hjemmebrygget øl er i en egen klasse. Et godt hjemmebrygg som er jobbet med er finjustert, som eksempelvis husølet mitt. Tok meg ca halvannet år og 5 runder før jeg var fornøyd. Nå står kollegaer i kø når jeg har ny batch. 1/2 liter går for 25 kroner

Hehe. Jeg avskriver deg som et troll og så er det greit.
 
Tilbake
Topp