Compact Herms flow?

Hei.
Holder på med en compact herms om dagen. Har testet litt og Det fungerer bra, men jeg har bare testet med full pupp på chuggeren. Det er ca 6 liter i minuttet.

Jeg har bare kjørt med vann enda. Men når jeg skal meske vil jeg tro at 6 l/m er litt mye?

Er det noen anbefalinger om flow rate her?
 
Flowraten blir bestemt ut fra maltsengen/falskbunnen hvis resten er dimensjonert riktig. Når den begynner å kompaktere seg så har du for høy flow. Du må altså finne det ut for å se hvor grensen går, hvis du vil makse ut flow. Hvis du har kjele/FB fra Blichmann så har de anbefalt flow på sidene sine.
 
Ved for lav flow går det også ut over effektiviteten til hermsen, og tempsteg vil ta lengre tid. Et testbrygg vil nok raskt peke deg i riktig retning for flow som passer på ditt utstyr.

@Ekornskurken Flow kan du vel måle med litermål og klokke.
 
Har 50 liter kjele med falskbunn av perforert plate 2mm hull. 10 mm kobber rør 5meter coil. 4liter volum 2500w element. Chugger pumpe.

Men da får jeg ta et test brygg når sparge armen min er ferdig.

Takk for god info.
 
Har 50 liter kjele med falskbunn av perforert plate 2mm hull. 10 mm kobber rør 5meter coil. 4liter volum 2500w element. Chugger pumpe.

Men da får jeg ta et test brygg når sparge armen min er ferdig.

Takk for god info.
Har ganske likt oppsett. Jeg har en kran på utløpet av pumpen. Under ramping er det full pupp ( ca 6 l/m) men når ønsket temp er nådd skrur jeg ned til halv.
 
Jeg kjører 6 liter pr.min. På mørke øl og 8 liter på lyse.
Blichmann anbefaler 6 liter.
39 liter meskekar med falsk bunn.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tok en test i dag. Målte ikke flow med sparge armen på, men kjørte full pupp på pumpen. Testet med 20 liter vann 5,5 kg malt. Ingen problemer. Men tror det er litt mindre flow med armen pga kjip ventil.
 
Tok en test i dag. Målte ikke flow med sparge armen på, men kjørte full pupp på pumpen. Testet med 20 liter vann 5,5 kg malt. Ingen problemer. Men tror det er litt mindre flow med armen pga kjip ventil.

Hva slags pumpe har du? Målte du flow pr min? Så du på vørteren på retursiden? Kjente du nedi maltsengen?
 
Målte ikke flow i dag. Har chugger men ventilen som. Står på skylle armen min er litt innsnevret. Så er mulig flow en gikk noe ned.

Jeg editerte med to flere spørsmål. Det at du kjører chugger på full pupp får meg til å tenke at det kan være noe du har oversett, som de to siste spørsmålene jeg editerte med. Jeg klarte og å kjøre min march på full pupp, men da ble "pegsa/skruene" som var beina på FB dratt ned i labb-dunken, og vørteren så ut som juling.
 
Jeg editerte med to flere spørsmål. Det at du kjører chugger på full pupp får meg til å tenke at det kan være noe du har oversett, som de to siste spørsmålene jeg editerte med. Jeg klarte og å kjøre min march på full pupp, men da ble "pegsa/skruene" som var beina på FB dratt ned i labb-dunken, og vørteren så ut som juling.


Jeg så på returvørteren den så fin og klar ut. Maltsengen virket også slik den skal være.
 
Jeg så på returvørteren den så fin og klar ut. Maltsengen virket også slik den skal være.

Da er det jo alles gut. Å få flow gjennom en tid er ikke vanskelig, men den må balanseres for å opprettholdes over tid, og få fin vørter når den tappes til kok.

Men så du på vørteren i et glass eller whatever? Fragmenter av korn synker med en gang.
 
Blir nok noen runder før jeg er helt fornyd med utstyret, men det hjelper stadig.

Kjekt med litt input fra erfarne gutter/jenter her på forumet.
 
Jeg kjører 6 liter pr.min. På mørke øl og 8 liter på lyse.
Blichmann anbefaler 6 liter.
39 liter meskekar med falsk bunn.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Hvor finner jeg hvor mye Blichmann anbefaler? Jeg har kun funnet et tall der det er 1 gallon som anbefales for en15 gallon kjele, og jeg må opp til en 30 gallon for å nærme meg anbefaling opp mot 6 liter per minutt.
 
Hvor finner jeg hvor mye Blichmann anbefaler? Jeg har kun funnet et tall der det er 1 gallon som anbefales for en15 gallon kjele, og jeg må opp til en 30 gallon for å nærme meg anbefaling opp mot 6 liter per minutt.

https://www.brouwland.com/content/d.../057.107.10-057.107.55_MAN_EN_BoilerMaker.pdf

Bla nedover til tabellen. Ene kolonnen inneholder recirc-rate. Dette er jo da for falskbunnen til BM. 113L-kjelen er nærmest 6L/min, som er 30 gallon.
 
Tilbake
Topp