Cornelius fat - lekkasje fra ut kobling

Hei. Jeg er helt ny i dette faget og jeg sliter med mitt ny innkjøpte cornelius fat. Kom ned i kjelleren og det luktet (godt) øl så det holdt. Gikk inn i kjølerommet og tråkket i øl  :jaha:

Trodde det kanskje kom fra sikkerhetsventilen, men etter litt titting så jeg det var fuktig rundt ut koblingen. Er dette normalt eller kan jeg like godt kjøpe nye ventiler?

Takker for all hjelp  :biersmile:
 
Det kan være kommet noe rusk i ventilen, tviler på den er deffekt hvis det er et nytt fat.

Prøv følgende: Fjern trykket fra fatet og skru løs ventilen. Demonter innmaten og gjør rent. Dessinfiser og ha på litt matvaregodkjent fett. Monter tilbake og test.

Ellers så har vi på godt brukte fat sett at ventiler kan lekke fra tid til annen. Bruker da å lee på poppeten slik at den får en bedre "posisjon". Dette løser som regel problemet, men hvis ikke gjør vi overstående eventuellt bytter ventil (har liggende reserveventiler).
 
Takker for svar. Glemte og si at dette er brukt fat. Det var trykktestet før jeg fikk det, så det skulle være ok. Men ser på ventilen at den går ikke helt på plass slik ventilen for Co2 gjør.

Men er det bra og ta av ventil når det er øl på fatet?
 
Det skal ikke være noe problem. Bare dra opp sikkerhetsventilen og la den være oppe under operasjonen. Dekk til hullet med alufolie. Stigerøret vil noen ganger ha lyst til å følge med opp, synes jeg å huske. Har du prøvd å bevege på poppeten?

Dersom det er brukt fat så kan det være skade på poppet/tetting, så ikke sikkert at dette hjelper, men verdt et forsøk.
 
Virker som de bare trykktester brukte fat, gjerne gamle pakninger på stigrørene, jeg har byttet etterhvert på mine iallefall.
 
neslekkim skrev:
Virker som de bare trykktester brukte fat, gjerne gamle pakninger på stigrørene, jeg har byttet etterhvert på mine iallefall.

Bør ikke det holde da?  Er fatene tette for Co2  er de vel tette for øl også.
Jeg har ikke hatt utette fat, men jeg har har erfart at jeg noen ganger må pirkle litt med utventilen for å få den til å holde tett - som det nevnes tidligere i tråden.

mvh

FredT
 
FredT skrev:
neslekkim skrev:
Virker som de bare trykktester brukte fat, gjerne gamle pakninger på stigrørene, jeg har byttet etterhvert på mine iallefall.

Bør ikke det holde da?  Er fatene tette for CO₂  er de vel tette for øl også.
Jeg har ikke hatt utette fat, men jeg har har erfart at jeg noen ganger må pirkle litt med utventilen for å få den til å holde tett - som det nevnes tidligere i tråden.

Jo, burde nok holde, såfremt du da ikke skrur ut ventilen for vask etc.

Når dere pirker med ventilen, det er popetten dere tenker på da?, dingsen i midten av ventilen?
 
Frodejo skrev:
Takker for svar. Glemte og si at dette er brukt fat. Det var trykktestet før jeg fikk det, så det skulle være ok. Men ser på ventilen at den går ikke helt på plass slik ventilen for CO₂ gjør.

Men er det bra og ta av ventil når det er øl på fatet?
hvis det var et brukt fat som var trykktestet, så skal det være trykk på fatet når du får det. hvis ikke er det nok lekk...
mine brukte fat har ihvertfall vært slik. jeg har uansett skiftet o-ringer på dem etterpå, da de brukte som regel er i skrøplig forfattning.
hvis poppetten lekker, er det nok størst sjanse for at den sitter litt skjevt, og det burde være en grei sak å ordne som nevnt.
 
Ja - den i miidten. Jeg trykker den bare ned med lite trykk med en liten skrutrekker e.l.,  så bruker den å sprette opp og  tette til.  Tror jeg har ca. 15 fat, og de fleste av dem har jeg hatt i mere enn 10 år. Poppeten i midten har jeg enda aldrig måtte bytte på et eneste fat. Bare nevnt for å vise at det er relativt sjeldent det er probelemer med disse.

mvh

FredT
 
FredT skrev:
Ja - den i miidten. Jeg trykker den bare ned med lite trykk med en liten skrutrekker e.l.,  så bruker den å sprette opp og  tette til.  Tror jeg har ca. 15 fat, og de fleste av dem har jeg hatt i mere enn 10 år. Poppeten i midten har jeg enda aldrig måtte bytte på et eneste fat. Bare nevnt for å vise at det er relativt sjeldent det er probelemer med disse.

Ja, tror det er robuste fat, jeg har bare merket meg disse oringene siden jeg har det med å skru fatene fra hverandre :)
Ellers er jo ventiler og poppeter ganske rimelige å skaffe om man shopper fra rett plass, om det skulle være noe problem der.

Har ikke hatt behov for å ta ut en poppet, den sitter jo fast, men er det pakning i hodet på den?, altså myk?
 
Ja, det er en svart gummi?dings på toppen. Tror den hadde vært enkelt å bytte om man kunne fått tak i den.  Ved de få anledninger jeg har byttet O-ringer synes jeg denne poppeten har sittet løst og falt ut nærmest av seg selv. Kan huske feil.

FredT
 
FredT skrev:
Ja, det er en svart gummi?dings på toppen. Tror den hadde vært enkelt å bytte om man kunne fått tak i den.  Ved de få anledninger jeg har byttet O-ringer synes jeg denne poppeten har sittet løst og falt ut nærmest av seg selv. Kan huske feil.

FredT

Det er forskjellig løsning på fra forskjellige produsenter. I Corneliusfat er de løse, men på de nye små 9-literfatene som vel er fra Italia, sitter de fast. Får dem nok ut hvis behovet skulle melde seg. Husker ikke i farten hvordan det var med de fatene jeg fikk fra candirect...
 
poppetten går ikke helt opp ser jeg. Det mangler noen mm. Når jeg åpnet fatet for rensing var det trykk på det som jeg slapp ut, så det er sikkert noe i ventilen. Får sjekke når jeg er hjemme fra jobb i dag. Den er vel fjærbelastet så dette bør vel ordne seg greit tror jeg.

Skal ta en bilde av det.
 
Ølvind skrev:
FredT skrev:
Ja, det er en svart gummi?dings på toppen. Tror den hadde vært enkelt å bytte om man kunne fått tak i den.  Ved de få anledninger jeg har byttet O-ringer synes jeg denne poppeten har sittet løst og falt ut nærmest av seg selv. Kan huske feil.

FredT

Det er forskjellig løsning på fra forskjellige produsenter. I Corneliusfat er de løse, men på de nye små 9-literfatene som vel er fra Italia, sitter de fast. Får dem nok ut hvis behovet skulle melde seg. Husker ikke i farten hvordan det var med de fatene jeg fikk fra candirect...

Jeg har nye italisenske 9 liters og 19 liters, samt brukte fra candirect, ingen har løse popets, ser jeg må rive den ut om jeg skal ta de ut, siden foten ser ut som en fjær som er presset i en utforing inni ventilen.
Har også kjøpt nye ventiler til vaskeprosjektet, samme der, fast poppet.
 
Det finnes flere typer av disse. Noen poppeter er helt løse, noen sitter fast, men kan enkelt klemmes ut med en skruetrekker/utventil, og noen sitter skikkelig fast med bena i et spor. På disse siste mener jeg det går å bøye ene benet litt inn og så pirke den ut. Dette er ikke en operasjon jeg ville gjort uten å ha deler tilgjengelig, eventuellt flere fat tilgjengelig  :jaha:

Vi har kjøpt fat i flere omganger, mest brukte, og derfor fått en hel masse forskjellige typer. Vi har byttet noen poppeter samt noen hele ventiler. Som oftest så går det å få fatene tette ved å lee på poppeten, for så å undersøke nøyerer etter at fatet er tomt.

Dersom poppeten ikke kommer helt opp så kan det nesten virke som at det er feil poppet i fatet. Mener vi hadde noen lignende problemer etter ei storrengjøring av fat der vi blandet poppeter/ventiler fra alle fatene...
 
Jeg har heldigvis 3 fat, så jeg får se litt på de 2 andre. Men er det noe problem at det kommer luft inn i selve tanken? De står jo kun lagring, ikke carbonering. C02 skal jo tilføres i ettertid
 
Atmosfæren over ølet bytter du bare ut ved å koble til Co2 og tømme fatet gjennom sikkerhetsventilen 3-4 ganger.

Har du trykk på fatet i det hele tatt? Dersom du setter et grunntrykk på feks 1 bar, lekker det mye da? Jeg spør fordi trykk i fatet vil alltid hjelpe å holde det tett. Å sette øl på fat uten å sette grunntrykk er en litt dårlig ide. Ofte er ikke lokket tett uten at trykket har klemt det på plass.
 
Frodejo skrev:
Men er det noe problem at det kommer luft inn i selve tanken? De står jo kun lagring, ikke carbonering. C02 skal jo tilføres i ettertid
Ja det kan fort bli et oksideringsproblem. Som Beant sier må du ha trykk på fatet for at det skal bli tett, samt å jekke litt på lokk og ventiler. Litt næringsmiddelgodkjent silikon er også en god hjelper som du bla. finner i vvs-hyllene på C&O under navnet armaturfett.
 
Fikk satt litt trykk på fatet, så lukket det seg med en gang  ;D Kom en liten sprut ut av ventilen, så var den tett. Fylte fat nr 2, men der fungerte alt som det skulle med en gang.
 
Tilbake
Topp