Cornelius fat

Mange her inne har kjøpt fat og utstyr fra candirect. Har selv handlet hos dem to ganger og har bare gode erfariner, både med varene og firmaet.
 
Trond.A skrev:
Mange her inne har kjøpt fat og utstyr fra candirect. Har selv handlet hos dem to ganger og har bare gode erfariner, både med varene og firmaet.

Har skjønt det, virker startsettet over ok - eller er det bedre å kjøpe del for del tror du?
 
P-I Knutsen skrev:
Trond.A skrev:
Mange her inne har kjøpt fat og utstyr fra candirect. Har selv handlet hos dem to ganger og har bare gode erfariner, både med varene og firmaet.

Har skjønt det, virker startsettet over ok - eller er det bedre å kjøpe del for del tror du?

Settet ser bra ut det, litt råflott med nytt fat kanskje?  ;D Selv kjøpte jeg regulator med to utganger.
 
Settet ser bra ut det, litt råflott med nytt fat kanskje?  ;D Selv kjøpte jeg regulator med to utganger.

Enig, tror du kan få flere "ok" fat hvis du kjøper brukte. Jeg kjøpte selv 8 fat sammen med noen "kolleger" fra Lund teknik Danmark: http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=740&products_id=14245. tusenlappen for 4 fat!
CO2 flaske fåes enklest fra brannvern folk, i Sandefjord får du en nyoverhalt 6kg flaske, uten stigerør men med klemventil (de anbefalte klemventil pga mye reklamasjon på rattventiler, men samma det. skal jo bare stå på full pinne uansett!) for ca en tusenlapp.
CO2 trenger man en del av, å det er nesten ingen prisforskjeld på å fylle 2kg kontra 6kg.

da er vi oppe i to tusen pluss litt moms og greier..

en regulator fra Petit: http://petit.mamutweb.com/Shop/List/CO2-utstyr/107/1 for 828,-

noen koblinger fra Morebeer og slange fra Tess. så er du igang!
mulig det blir litt dyrere totalt pga moms og slikt, men du får 4 fat isteden for 1! fat får man aldri nok av!!
 
Takk for mye bra tips her, angående regulator - er det noe forskjell å ha flere utganger direkte på denne enn en separat forgrening/fordeler? Er det ofte man trenger ulike trykk på ulike øl?
 
Jeg har to utganger på min. Når fordeleren min fra candirect kommer skal jeg endelig få plass til fire fat i øleskapet. Da blir co2 på utsiden. Den andre utgangen blir da tilgjengelig for enkel tvangskarb. Beergun etc.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
De regulatorene som har to eller flere utganger har som regel stengekran på hver enkelt utgang, men dette trengs egentlig ikke. Så det går egentlig like greit mrd T stykker så lenge du har koblinger i enden av slangene. Og mye billigere.
Ellers er det helt greit å bestille startsett fra Candirect. Brukte eller nye fat er opp til deg, nye fat er nye, mens brukte har skrammer/bulker og er billigere...
 
Slenger meg på denne tråden siden det er maneg erfarne Cornybrukere her nå.

Jeg fikk handla tre Cornyfat av John i Kristiansand, som så mange andre her også har gjort. Jeg er fullstendig nybegynner med fat og sitter derfor inne med et spørsmål angående stigerøret. Jeg ser at røret som går til utventilen stikker helt ned i bunnen av fatet. Hvordan blir det da med det naturlige bunnfallet når røret står helt i bunn? Vil bunnfallet bli dradd med opp og ut av tappekrana og da gjøre ølet grumsete? Eller er det mest hensiktsmessig å kutte stigerøret slik at det står etpar tre cm over bunnen for å slippe å få med grumset?
 
Gromset kommer i første skvetten, så e du kvitt det.
Mange kutter røret litt, men det har ikke jeg gjort.
Etter første skvetten har jeg klart øl.  :yes:
 
Slenger inn et spørsmål i denne tråden. Skal bruke Corneliusfat for første gang og har ikke tilgang til CO2 riktig enda. Nitrogen har jeg allerede. Er det noen grunn til ikke å kunne benytte seg av nitrogen for å "spyle" fatene før fylling for å hindre oksygering?

Mvh

35 VRM
 
Nitrogen vil jo fortrenge oksygen på samme måte som Co2 gjør det, så ser ikke problemer med å gjøre det. Det som er usikkert er om du kan trykksette fatet med N2 for å forsikre at lokk er tett, men vil anta dette går fint også. Skal du karbonere naturlig?
 
Skal karbonere kunstig når jeg får rette utstyret. Men nå ser det ut til at det kan skje raskere en forventet slik at det er sjans for at det blir CO2 i stedet for. Men er jo greit å vite siden tilgangen til Nitrogen er enklere.

Mvh

35 VRM
 
hakonbe skrev:
Settet ser bra ut det, litt råflott med nytt fat kanskje?  ;D Selv kjøpte jeg regulator med to utganger.

Enig, tror du kan få flere "ok" fat hvis du kjøper brukte. Jeg kjøpte selv 8 fat sammen med noen "kolleger" fra Lund teknik Danmark: http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=740&products_id=14245. tusenlappen for 4 fat!
CO₂ flaske fåes enklest fra brannvern folk, i Sandefjord får du en nyoverhalt 6kg flaske, uten stigerør men med klemventil (de anbefalte klemventil pga mye reklamasjon på rattventiler, men samma det. skal jo bare stå på full pinne uansett!) for ca en tusenlapp.
CO₂ trenger man en del av, å det er nesten ingen prisforskjeld på å fylle 2kg kontra 6kg.

da er vi oppe i to tusen pluss litt moms og greier..

en regulator fra Petit: http://petit.mamutweb.com/Shop/List/CO₂-utstyr/107/1 for 828,-

noen koblinger fra MoreBeer og slange fra Tess. så er du igang!
mulig det blir litt dyrere totalt pga moms og slikt, men du får 4 fat isteden for 1! fat får man aldri nok av!!

Tillater meg å spørre hær.

Var det lokk og ut-koblinger med til denne prisen, og hva kom frakten på?
 
Hiver meg på denne tråden. Skal tappe på fat for første gang. Lest at det står noe tilsvarende her inne. Jeg ønsker å ikke drite meg ut, derfor vil jeg være helt sikker.

1. Hva er viktig å gjøre før tapping på fatet. Rengjøre med Starsan? «Skylle» med co2?

2. Hva er minste mengde jeg må fylle?

3. Hvordan karbonere med CO2?

4. Hvor lenge holdet ølet seg på fatet?

5. Rengjøre etter hver dag jeg bruker tappetårnet?

6. Tusen takk for alle svar☺️ (Trenger ikke svare dersom du ikke vet)
 
1. Vask godt med pbw, spraye med starsan, la stå i minst 15 min, tøm ut det som er av starsan, trykksette med co2 slipp ut trykk og fyll fatet.
2. Aner ikke men er vel større sjanse for oxydering jo mindre du har i fatet?
3. Har tidliger kjølt ned fatet til rundt null grader, satt på 2bar trykk og rullet fatet att og frem på gulvet i noen minutter Blir storsett altid overkarbonert er min erfaring. Så nå setter jeg fatet med serverings trykk og mest mulig lik temp som for servering, tar litt tid (8-14 dager er min erfaring) men blir så godt som altid riktig karbonert
5. rengjør kansje 3-4 ganger i året (ølet står under trykk frem til Tappekrana så det har holdt for meg
6. u welcome. Dette er ikke fasitt sikkert men det har funket greit for meg og mitt tappe system i 1,5 år nå
 
1: skylle eller vaske. Ha i en liter starsanløsning som du kjører ut gjennom ventiler, vent minst 1 minutt, tøm ut og fyll øl.
2: Så lite du vil.
3: Trykksett fatet og slipp ut igjen 2-3 ganger for å få ut all oksygen. Trykksett så med 3,5 bar for å være sikker på at pakningene har satt seg. Deretter har du tre valg; 1: du har tilsatt sukkerlake, sett fatet temperert og vent en uke. 2: Sett på serveringstrykk og kjøl ned fatet, la stå slik i et par uker. 3: Min favoritt, Kjøl ned fatet ett døgn i kjøleskap 3-5 grader. Deretter setter du på 2,5 bars trykk i 18-24 timer. Steng Co2 eller sett trykket til serveringstrykk. Tapp og drikk.
4: Avhengig av alkoholstyrke og type øl og renhetsgrad, fra et halvt år til mange år.
5: Rengjøring? Gjør det ett og annet år enten det trengs eller ikke.
6: Vårsågod.
 
1: skylle eller vaske. Ha i en liter starsanløsning som du kjører ut gjennom ventiler, vent minst 1 minutt, tøm ut og fyll øl.
2: Så lite du vil.
3: Trykksett fatet og slipp ut igjen 2-3 ganger for å få ut all oksygen. .
Det er sammenheng mellom hvor mye øl du fyller og hvor mange ganger du må purge. Derom du bare fyller for eksempel 4 liter på et fat har du 15 liter luft igjen. Da må du purge ganske mange ganger for å få ut denne mengden sammenlignet med hvis du fyller 19liter for eksempel. Var en tråd her på forumet for en stund siden om dnne sammenhengen.
 
Om du først presser ut starsan med CO2 også fyller øl på fatet i et lukket system uten å åpne noe opp fra feks fermentasaurus eller liknende faller vel purge behovet bort, uansett mengde, eller bommer jeg her?
 
Å purge et tomt fat vil kreve store mengder co2. Det er bedre å fylle fatet med en svak starsan løsning, så kobler man til co2 og trykker ut vannet gjennom en ballock påsatt øl utgangen. Når fatet er tomt er det fullstendig oksygenfritt. Når du fyller ølet på fatet gjør du det via ølutgangen...
 
Tilbake
Topp