Corneliusfat og fyllingsgrad.

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Jeg har ved flere anledninger ikke fylt opp fatene helt. Jeg har fylt rundt 16-17 liter. Det vil dermed være 2-3 liter med gass på toppen. Jeg har ikke gassen stående kontinuerlig tilkoblet. Jeg har en brannslokker som jeg bare trykker inn ventilen med ujevne mellomrom. 3-6 ganger i døgnet de første døgnene. Står med ca 1 bar. Jeg syns det går mye kjappere å karbonere når jeg har et slikt volum i fatet enn når jeg fyller 19 liter i fatet. Jeg purger fatet 5-6 ganger før jeg setter trykk på. Det er vel forsåvidt logisk at det går fortere da jeg får fylt på et mye større volum co2 pr gang jeg presser ventilen.

Er det noen ulemper med å ikke fylle fatene slik jeg gjør?
 
kansje litt viktig å få ut mest mulig oksygen når du har fylt fatet. Ellers så burde det bare være en fordel att ølet har mye co2 å absorbere.
 
Tror ikke det er noen ulempe, og som du sier karbonerer det vesentlig raskere når det er litt headspace. Men greier en egentlig å flushe ut all oksygen med større headspace? Med headspace er også tryggere mot lekkase å sette fatet avkoblet, selv om det ikke er ferdig karbonert. Selv bruker jeg headspace når øllet skal drikkes i nær fremtid, og ingen headspace på saker som skal lagres på fat i lengre tid.
Nå har det seg jo også slik at jeg brygger ca 48 til 50 liter øl, og det går ikke opp i 3 x 19.
 
Purging er kun 'uttynning', så det blir et økonomisk spørsmål hvor sikker du ønsker å være mht O2. Jeg fyller 19L, men rister inn CO2 på 3 bar rett etter flush. Veldig lite bevegelse som skal til i starten. Slipper da den langsomme prosessen pga lite CO2 volum. Etter det setter jeg karboneringstrykk på fatet og etterfyller med CO2 til ønsket karboneringsnivå. Jeg har også fatet frakoblet. Rester går på 9L / 12L / flasker
 
Purging er kun 'uttynning', så det blir et økonomisk spørsmål hvor sikker du ønsker å være mht O2. Jeg fyller 19L, men rister inn CO2 på 3 bar rett etter flush. Veldig lite bevegelse som skal til i starten. Slipper da den langsomme prosessen pga lite CO2 volum. Etter det setter jeg karboneringstrykk på fatet og etterfyller med CO2 til ønsket karboneringsnivå. Jeg har også fatet frakoblet. Rester går på 9L / 12L / flasker
Man kan jo evt fylle noen flasker (et par liter) direkte fra fatet og bruke sukkerbiter på disse. Da vil man jo være nokså sikker på at det ikke er Oksygen igjen i fatet. To fluer i en smekk. :)
 
Man kan jo evt fylle noen flasker (et par liter) direkte fra fatet og bruke sukkerbiter på disse. Da vil man jo være nokså sikker på at det ikke er Oksygen igjen i fatet. To fluer i en smekk. :)
Dette forstår jeg ikke. Fylle flasker fra fat (er ikke ølen på fat ferdig karbonert?) for så å tilsette sukker i flasken, for at det ikke skal være oksygen på fatet?
 
Dette forstår jeg ikke. Fylle flasker fra fat (er ikke ølen på fat ferdig karbonert?) for så å tilsette sukker i flasken, for at det ikke skal være oksygen på fatet?
Nei når du fyller fatet så er jo ikke ølet karbonert. Jeg snakker om minutter etter at fatet er fylt så kan sette på litt trykk og purge noen ganger. Deretter fylle noen flasker slik at man får mer headspace i fatet. Ølet har jo ikke rukket å karbonere på noen minutter. Poenget med dette er jo å få minst mulig oksygen i fatet samt å få et større headroom slik at karboneringen i fatet går raskere.
 
Jeg er "en av de" som ikke fyller fatet helt fullt. Jeg bruker å fylle på ca. 15 liter på et 19 liters fat. Jeg opplevde med en IPA for litt siden at den ble mørkere i fargen. Jeg har trolig ikke fått ut nok oksygen fra head space i fatet. Heldigvis slo det ikke ut på smaken, i hvert fall ikke på de snaue to månedene det tok å tømme fatet.

Oksidering er jo noe man ønsker å unngå. Hvor lenge må jeg sette på trykk og slippe ut, "purge", for å være sikker på at det er godt nok?... Jeg mener jeg har lest at man bør gjøre dette på et nokså lavt trykk slik at man ikke skyver oksygenet fra head space ned i ølet. Stemmer det? Hvilket trykk bruker dere i så fall når dere purger?

@msevland eller andre erfarne "fatere" har kanskje noen innspill her? Har ikke lyst på mer oksidert øl...
 
Jeg bruker ca 1 bar til alt. Servering, karbonering, purging. For minske mengden oksygen så kan man jo gjøre som jeg har antydet over. Fylle det helt opp for så å tappe ut litt igjen vi kranen. Jeg bruker picnic kran.
 
Jeg bruker ca 1 bar til alt. Servering, karbonering, purging. For minske mengden oksygen så kan man jo gjøre som jeg har antydet over. Fylle det helt opp for så å tappe ut litt igjen vi kranen. Jeg bruker picnic kran.

Det kan man, gitt at man brygger slike volum. Jeg har aldri mer enn ca. 15 liter ferdig øl :)
 
Du starter med luft i headspace på 1 bar. Trykker inn CO2 ved si 3 bar. Da har O2 konsentrasjonen falt fra 20 til 7 prosent. Du blåser av og trykker opp på nytt og er nede i 3 prosent. En ny opptrykking og avblåsing og du er ned i 1 prosent oksygen. Når du så trykker opp til lagringstrykk fjerde gang er oksygeninnholdet nede i 0,3 prosent.
 
Virker som det er flere grunner for å fylle mindre enn 19L på et 19L fat.
Dersom du kun brygger 15L, hadde jeg nok kjøpt meg et 12L fat og tatt siste rest på fire flasker med karboneringsdrops.
Dersom det er for å slippe å måtte koble på og fra mye for å få nok karbonering, ville jeg ha fylt 19L og vugget inn 'grunn' karboneringen. Du slipper da unna med litt finjustering.
Siste er at du brygger 30 liter, og har to 19L. Da fyller du først det ene helt fylt og purger. Deretter fyller du eks. 10L (resten) i det andre. Du kobler så fatene sammen og presser fra det fulle over på det halvfulle som blir fylt. Dette kan nå purges enkelt. Du har nå et O2 fattig miljø i begge fatene.
Sikker mange måter å gjøre dette på :)
 
Mange måter å gjøre ting på.
For tiden så fyller jeg gjennom øl-ut til det kommer ut av gass-inn. Ikke sikker på hvor mye det blir, men drøye 19 kanskje.
På IPA og denslags så er det vel en fordel å starte med et fat fullt av CO2.
Spikulerer også litt på å kjøre CO2 i retur til dunken jeg tapper fra. Må bare finne en måte å starte heverten på.
Er muligens blitt bitt av oksygenofobi basillen.....
 
Faen den var ikke så dum @msevland. Hvordan rengjører du slangen med ølkoblinger på hver side? Synes det er køddent, og den står med vann i slangen mellom bruk hos meg, men det føles ikke helt riktig.
 
Spyler gjennom med dette oppsettet. Henges så til tørk siden begge endene nå er åpne
dedd9285e11831ae785522895cad11aa.jpg
 
Koblingen fikk jeg for 100,- hos Bryggeland for lenge siden. Kan da også spyle gjennom gass, men den er lite brukt :)
Dette var tidligere også min fatvasker. Varmtvann, fat opp-ned og spyling gjennom stigerøret. Nå benytter jeg denne fra @Katla
d7cfbc5812dede877461a8a692fcb7a7.jpg
 
Tilbake
Topp