Corneliusfat og fyllingsgrad.

Virker som det er flere grunner for å fylle mindre enn 19L på et 19L fat.
Dersom du kun brygger 15L, hadde jeg nok kjøpt meg et 12L fat og tatt siste rest på fire flasker med karboneringsdrops.
Dersom det er for å slippe å måtte koble på og fra mye for å få nok karbonering, ville jeg ha fylt 19L og vugget inn 'grunn' karboneringen. Du slipper da unna med litt finjustering.
Siste er at du brygger 30 liter, og har to 19L. Da fyller du først det ene helt fylt og purger. Deretter fyller du eks. 10L (resten) i det andre. Du kobler så fatene sammen og presser fra det fulle over på det halvfulle som blir fylt. Dette kan nå purges enkelt. Du har nå et O2 fattig miljø i begge fatene.
Sikker mange måter å gjøre dette på :)

Lager oppskrifter som ender på 22 liter ved kokeslutt. Hvor mye jeg ender opp med i gjæringskaret, og videre i fatet, avhenger av ølstil og hvor mye humle jeg hiver opp i gryte og gjæringskar. Jeg har sett litt i notatene mine og ser at på de ølene jeg har fatet så langt er det kun ett øl som har havnet på rundt 15 liter, og det var IPA'en som ble oksydert. De andre ølene har jeg nok fått skvist ut en liter eller to til av og der har jeg ikke merket noe som helst på fargen. Jeg tror kanskje løsningen for min del er å bruke litt mer malt og skylle med et par tre liter ekstra slik at jeg ender med 2-3 liter ekstra på humlerike øl og derav tettere på 19 liter i fatet. Også får jeg passe på å purge litt bedre og heller svi av litt ekstra CO2 på den måten.
 
Mange måter å gjøre ting på.
For tiden så fyller jeg gjennom øl-ut til det kommer ut av gass-inn. Ikke sikker på hvor mye det blir, men drøye 19 kanskje.
På IPA og denslags så er det vel en fordel å starte med et fat fullt av CO2.
Spikulerer også litt på å kjøre CO2 i retur til dunken jeg tapper fra. Må bare finne en måte å starte heverten på.
Er muligens blitt bitt av oksygenofobi basillen.....
Jeg gjør det omtrent tilsvarende, men stopper når det er ca 0,5l igjen i headspace.
En enkel måte å kjøre "retur C02" på er å sette gjæringsdunken høyt (slik at toppen av dunken kommer i høyde med topp av hode når man står), og så koble "gass-inn" på corneliusfatet til gjærlås-hullet på gjæringsbøtta før man kobler slangen fra kranen til "øl ut" på korneliusfatet.

Da vil gravitasjonen ta seg av at ølet flytter seg fra gjæringsdunken til fatet, og CO2 vil bli presset ut via "gass-inn" og over i gjæringsbøtta. Da får man et helt lukket system.

Om man i tillegg har fylt hele fatet med star-san og presset dette ut med CO2 så mener jeg at tdet i praksis skal være 0,0% oksygen inne i bildet.
 
Jeg gjør det omtrent tilsvarende, men stopper når det er ca 0,5l igjen i headspace.
En enkel måte å kjøre "retur C02" på er å sette gjæringsdunken høyt (slik at toppen av dunken kommer i høyde med topp av hode når man står), og så koble "gass-inn" på corneliusfatet til gjærlås-hullet på gjæringsbøtta før man kobler slangen fra kranen til "øl ut" på korneliusfatet.

Da vil gravitasjonen ta seg av at ølet flytter seg fra gjæringsdunken til fatet, og CO2 vil bli presset ut via "gass-inn" og over i gjæringsbøtta. Da får man et helt lukket system.

Om man i tillegg har fylt hele fatet med star-san og presset dette ut med CO2 så mener jeg at tdet i praksis skal være 0,0% oksygen inne i bildet.

Ja, det var slik jeg tenkte å gjøre det. Har bestilt tappekraner til gjæringskar. Det vil jo ikke koste mer enn å fylle fatet med CO2 først. Får prøve neste gang. Kjører også ballong på gjærlåsen med CO2 på under cold-crash.
 
Ja, det var slik jeg tenkte å gjøre det. Har bestilt tappekraner til gjæringskar. Det vil jo ikke koste mer enn å fylle fatet med CO2 først. Får prøve neste gang. Kjører også ballong på gjærlåsen med CO2 på under cold-crash.
Har sett CO2-ballongløsningen. Snedig! Har (heldigvis) ikke plass til det selv i kjøleskapet :-D (pleier å lage 2x 20ltr i vanlig kjøleskap)...

Vær obs på at stigerøret/slange har en tendens til å tette seg når man tapper rett på "øl-ut". På de første IPAene vi laga så humlet vi rett i karet, og fikk da trøbbel på i hvertfall halvparten av batchene. Har gått over til humlefilter ved kok og det har løst problemet. :)
 
Tilbake
Topp