Cream Ale

Nå er flaket born på tur i posten men finnes det ris fra butikker som kan brukes ?

Hurtigris skulle funke greit, så vidt jeg veit. Jeg har i alle fall lest at folk har brukt det. Jeg er mer usikker på annen forbehandlet ris ("parboiled"), og den er vel ikke så smakløs, heller.

Kan bruke all ris i butikken. Ris er ris, bare ikke helt lik.
Vanlig ris må kokes for å tilgjengeliggjøre stivelsen for enzymene i malten, slik at den kan konverters til sukker.
Hurtig-risen er allerede kokt (og så frysetørret) så der er stivelsen allerede tilgjengeliggjort.

Naturris er nok litt mer craft enn polert, hvit ris :p:p

Vanlig ris må kokes for å tilgjengeliggjøre stivelsen for enzymene i malten, slik at den kan konverters til sukker.
Hurtig-risen er allerede kokt (og så frysetørret) så der er stivelsen allerede tilgjengeliggjort.

Jasmin og Basmatiris har vel litt «parfyme». Uten at eg klarer å kjenne forskjellen på dei to [emoji15]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, men jeg forstod det som om spørsmålet gjaldt om det var ris i hyllene som kunne brukes rett i mesken, uten forkoking. Prisforskjellen på hurtigris og risflak er ikke stor, så det er sånn sett greit nok å kjøpe hurtigris i stedet. Og de fleste bruker vel uansett ikke så mye at det spiller noen særlig rolle om du kan spare noen kroner på å kjøpe den billigste hvite risen og koke den.

Naturris fra helsekosten i ølet er bare aktuelt hvis du skal sjekke en veganer:p.

Apropos en nylig diskusjon om betydninga av gjær i kølsch, hvor noen mente at du kunne bruke andre gjærtyper enn kølschgjær for å brygge en kølsch. Det trur jeg ikke er mulig. Men nå sitter jeg med en "pils" som ikke er blitt noe nær en pils fordi den er brygga med Novalager. Derimot slo det meg at dette kunne jo vært en utmerket Cream Ale. Ølet er godt - lyst, friskt, crispt, forfriskende. Alt en Cream Ale skal være.

Så til dere som liker Cream Ale: Prøv å brygge den med Novalager. (Jeg brygga min på 15 grader, det kan ha betydning.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp