D bruser over......

Nå fater jeg, men når jeg flasket før tappet jeg på en brusflaske som stod sammen med glassflaskene. Da er det bare å klemme litt på den innimellom for å følge med på karboneringen.

Karbonering i romtemp +.
--

Ok, i da gjæringstemp eller kjøletemp?
Jeg leste ett sted at 2-3'dager i samme temp som gjæringstemp var nok (eller til at du så ølet klarnet), å at d så skulle settes kjølig 1-2 uker før d var greit å drikke det ....men jeg ville teste allerede nå om d var karbonert før jeg flyttet det kjølig.

Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg vet helt sikkert, men jeg ville latt ølet stå på flasker ihvertfall 1 uke, gjerne 2, i romtemperatur. Tenker at gjæren må få nok tid (i rett temp) til å få jobbe med sukkeret.

Ølen ble flott etter å ha stått flere dager på flaske, blank å fin , med bra co2, bunnstoff holder seg på bunn. Så d var nok bare å la d stå litt lenger som skulle til :)

Det er ikke gitt at ølet er ferdig selv om sg er stabil. Stabil sg forteller bare at det gjærbare sukkeret er omdannet til alkohol og co2. La ale stå minimum 14 dager, og undergjæret minimum 3 uker så vil du etter min erfaring få bedre øl!

Det skjer mer i ølet enn vi vet ;-)

Det er ikke gitt at ølet er ferdig selv om sg er stabil. Stabil sg forteller bare at det gjærbare sukkeret er omdannet til alkohol og co2. La ale stå minimum 14 dager, og undergjæret minimum 3 uker så vil du etter min erfaring få bedre øl!

Det skjer mer i ølet enn vi vet ;-)

Bare for å rydde opp i uttrykk, til vedkommende som lurte. Når vi sier "ferdig" så menes det at det er ferdig ugjæret. Som bård sier så er det ikke mer sukker for gjærtypen som er brukt å spise opp. Et øl kan i denne forstand være ferdig på fem dager. Smaksmessig så kan noen øl være ferdige på en en-to-tre uker, andre etter to år.

Tilbake
Topp