Dark Horizon

Da blir det slutt på steg her i huset og startet da heller med serie. Er det noen måter enn kan regne ut hvor mye gjær en får med serie ? Bruker kalk på steg. Men aldri sett serie

Du kan bruke kalkulatoren til Brewer's Friend til dette. Men den vil fortelle deg det samme som @Holmentoppen sier:). Om du vil lage en starter med OG 1.040 i stdet, får du 160 milliarder i vekst per. liter.
 
96b67c3dae35e108bc78a87032d1ad39.jpg

Etikettene må iallefall få sorte bokser [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Har altfor lyst å bestille ett sett.. men var litt stiv pris da o_O noken som har regna sann ca kva ein betaler ekstra utenom råvarekostnad?
 
Hvis man må bestille alle ingrediensene blir det ganske dyrt. Jeg hadde det meste av maltet ”på lager”. Sukkeret var ikke så galt. Dermerara koster 30 kroner halvkiloet om man velger DanSukker. Men det finnes dyrere, mer eksotiske typer. Lurer på å kjøpe kaffe på Stockfleths.
 
Sist redigert:
Hva var dyrest? Malt eller sukker?

Gidder du å legge ut overslaget her?
Eg berre rabla ned noko i full fart, veldig omtrentlig.

10 kg med malt er vel ca 200-300 avhengig av type.
3kg brunsukker (500gr pakker) : 180,-
2pk 007 : 190,-
2pk champagnegjær: 78,-
Wln4100: 59,-
200gr humle: 170 ish, avhengig av type
En pakke kvalitetskaffe: 100?? Har ikkje peiling

Men ja, det er som Holmentoppen sei.
 
Ja, det var litt derfor jeg lurte på regnestykket.
Jeg har også malt kjøpt inn i større kvanta og kverner selv, så da blir jo det en del billigere for malten.

Men da er ikke prisen på settet så sinnsykt "hype" priset. Fikk jo Norbrygg-rabatt på settet også.
Jeg syns det var så kult at jeg bare trykket på kjøp-knappen.
Men skal det brygges flere ganger, så setter jeg det sammen selv slik som @Holmentoppen gjør (titter nok litt på erfaringene dine).
Og da blir det jo interresant å se hvor tett på "originalen" man kommer.
 
Når man skal brygge så sterke øl, bruker jeg alltid å brygge en svak variant først, da har man rikelig med gjær. Er nesten umulig å få for mye gjær på sånne øl. Ellers en interresant tråd:D
 
Har så lyst til å prøve denne, men har ikke sjanse til å få 10kg malt i maltrøret på BB30'n.
 
Har så lyst til å prøve denne, men har ikke sjanse til å få 10kg malt i maltrøret på BB30'n.
Du må dobbeltmeske i en kompaktbrygger. Mulig at BrewTools er et unntak.
EDIT: Ikke kjør utmesk i mellom. Du vil ha med enzymene levende til neste runde, særlig i et svært mørkt øl.
 
Tilbake
Topp