Dark Horizon

Nei, jeg liker å hente en av hovedfargene i illustrasjonen. Det gir som regel best (og roligst) resultat. Kan nok komme noen småjustering fram til flasking.
 
For noen år siden spurte jeg rett og slett Nøgne om oppskriften og fikk denne. Er sikkert ikke samme oppskrift lenger , men bør jo være til klonehjelp

Horizon Tokyo Black
OG 1.144/ 36*P, 100 IBU, 16%alc.
62% Maris Otter
10% Flaked oats
8% Chocolate malt
8% Roast barley
4% Peated malt
4% Pale Chocolate malt
2% Amber malt
1% Black malt
1% Brown malt
+ mye demararasukker (ca 13*P totalt)
Meskes på 63*C i 90 minutter
Siles av til gravity 1.086/21,5*P
Tilsett demararasukker til 1.100/25*P
Kokes i 90 minutter (1.106/26.5*P)
Bitterhumle (Aurora) til 100 IBU
2 g/l Aurora 5 siste minutter av kok
2 g/l Aurora i whirlpool
Gjæres med nøytral engelsk alegjær (vi bruker wlp007) ved 20*C
Tilsetninger i gjæringskaret mot slutten av hovedforgjæringen:
Champagnegjær (propageres først, tilsettes ved high krausen)
Demararasukker (opp ca 9-10*P avhengig av resultat etter kok, til totalt 1.144/36*P)
Gjæres ut til FG 1.024/6*P
 
For noen år siden spurte jeg rett og slett Nøgne om oppskriften og fikk denne. Er sikkert ikke samme oppskrift lenger , men bør jo være til klonehjelp

Horizon Tokyo Black
OG 1.144/ 36*P, 100 IBU, 16%alc.
62% Maris Otter
10% Flaked oats
8% Chocolate malt
8% Roast barley
4% Peated malt
4% Pale Chocolate malt
2% Amber malt
1% Black malt
1% Brown malt
+ mye demararasukker (ca 13*P totalt)
Meskes på 63*C i 90 minutter
Siles av til gravity 1.086/21,5*P
Tilsett demararasukker til 1.100/25*P
Kokes i 90 minutter (1.106/26.5*P)
Bitterhumle (Aurora) til 100 IBU
2 g/l Aurora 5 siste minutter av kok
2 g/l Aurora i whirlpool
Gjæres med nøytral engelsk alegjær (vi bruker wlp007) ved 20*C
Tilsetninger i gjæringskaret mot slutten av hovedforgjæringen:
Champagnegjær (propageres først, tilsettes ved high krausen)
Demararasukker (opp ca 9-10*P avhengig av resultat etter kok, til totalt 1.144/36*P)
Gjæres ut til FG 1.024/6*P
Ja, det er i de samme baner som jeg har tenkt. Mer roasted barley enn jeg tør bruke, men en god retning. Tusen takk!
 
De fleste som har kjøpt settet er vel med i gruppa på Facebook. Men om det skulle være noen som ikke har brygget det enda, så må jeg nesten komme med en advarsel.

Det strømmer på med rapporter om at vørteren blir ekstremt gjærbar etter tilsetting av WLN4100 (amigase). Noen er allerede under 1010. Det sier seg selv at det ikke er optimalt i en Imperial Stout med FG på 1024.

Så ikke tilsett amigasen på dag 2. Det er nok bedre å ha den i bakhånd.
 
Hele settet virker som meget overpriset gimmick spør du meg. Jeg har laget masse imp stouter som er mye sterkere enn den her. Å tilsette enzymer virker som en måte å selge mer gimmick som er unødvendig og i værste fall ødeleggende. Når man hiver oppi den skiten der sammen med 5kg sukker så er jo endestasjon 1.000 om gjæra overlever. Det er ikke optimalt for imp stout som nevnt over. Det er ikke champagnegjær heller for å være ærlig.

Oppskriften fra Nøgne postet over er nok noe som gir bedre resultat. Beklager om jeg støter noen, men det her har gnaget noe jævlig siden jeg så produktet og prisen.
 
Sist redigert:
Hele settet virker som meget overpriset gimmick spør du meg. Jeg har laget masse imp stouter som er mye sterkere enn den her. Å tilsette enzymer virker som en måte å selge mer gimmick som er unødvendig og i værste fall ødeleggende. Når man hiver oppi den skiten der sammen med 5kg sukker så er jo endestasjon 1.000 om gjæra overlever. Det er ikke optimalt for imp stout som nevnt over. Det er ikke champagnegjær heller for å være ærlig.

Oppskriften fra Nøgne postet over er nok noe som gir bedre resultat. Beklager om jeg støter noen, men det her har gnaget noe jævlig siden jeg så produktet og prisen.
Prisen er ikke så gal, @Kalvatn regnet på det. Men dette med enzymet er et mysterium.
 
Prisen er ikke så gal, @Kalvatn regnet på det. Men dette med enzymet er et mysterium.
Prisen for hva du får fra bryggebutikken er ikke så
gal sikkert. Men altså to pakker ferskgjær, to pakker champagnegjær, dyrt sukker osv. Man setter uansett starter på det her så en pakke er nok. Demererasukker koster 18 kr for en halvkilo på Kiwi. Enzymet er ikke ønskelig. Det virker som dem har putta oppi alt mellom himmel og jord for å få solgt mer stæsj. Poenget mitt er her at man kan lage samme øl for 300 kr maks om man er litt lur.

En NEIPA eller vanlig dobbel IPA er for meg mye dyrere å lage enn denne her utifra oppskriften å dømme. Det gjelder også når jeg brygger imp stout selv. Og dobbel IPA er ofte 299 til 399 i pris fra samme salgsplass. Det er derfor jeg reagerer.
 
Prisen for hva du får fra bryggebutikken er ikke så
gal sikkert. Men altså to pakker ferskgjær, to pakker champagnegjær, dyrt sukker osv. Man setter uansett starter på det her så en pakke er nok. Demererasukker koster 18 kr for en halvkilo på Kiwi. Enzymet er ikke ønskelig. Det virker som dem har putta oppi alt mellom himmel og jord for å få solgt mer stæsj. Poenget mitt er her at man kan lage samme øl for 300 kr maks om man er litt lur.

En NEIPA eller vanlig dobbel IPA er for meg mye dyrere å lage enn denne her utifra oppskriften å dømme. Det gjelder også når jeg brygger imp stout selv. Og dobbel IPA er ofte 299 til 399 i pris fra samme salgsplass. Det er derfor jeg reagerer.
Maks 300,-? Hvor kjøper du råvarene, da? Medmindre man kjøper en kontainer av gangen vil maltet alene koste 250 kroner? Man kan nok spare noen hundrelapper med én pakke gjær, humle fra fryseren, kiwi-sukker og kaffe på tilbud, men maks 300,- tror jeg ikke noe på.
 
De fleste som har kjøpt settet er vel med i gruppa på Facebook. Men om det skulle være noen som ikke har brygget det enda, så må jeg nesten komme med en advarsel.

Det strømmer på med rapporter om at vørteren blir ekstremt gjærbar etter tilsetting av WLN4100 (amigase). Noen er allerede under 1010. Det sier seg selv at det ikke er optimalt i en Imperial Stout med FG på 1024.

Så ikke tilsett amigasen på dag 2. Det er nok bedre å ha den i bakhånd.
Da har det kommet en forklaring på FB og på mail til alle som har kjøpt settet. Amigasen skal tilsettes og målet er å presse utgjæringen så langt ned som mulig. Man mater champagnegjæren med demerarasukker til den når toleransegrensen sin – og går i koma. Lalleman oppgir at den tåler 18 %, så det blir et seriøst sterkt øl. Til slutt tilsetter man sukker til man er fornøyd med fylde og munnfølelse. NØ anbefaler rundt 1024. DH er altså rundet med sukrose, slik jeg tolker fremgangsmåten. Det ville jo være litt sketchy for et svakere øl, men det er vel neppe mange mikroorganismer som trives i en oppløsning med 18 % alkohol.

Litt underlig at dette ikke fremkom i den originale bruksanvisningen til settet. De aller fleste blir litt engstelige når en Imperial Stout gjærer ut til 1008.

De som er kommet til slutten av gjæringen kan rapportere om et fantastisk lovende brygg allerede nå. Det blir nok mye godt øl utpå nyåret.
 
Her mailen fra Bryggselv
Bryggselv skrev:
Vi sender deg denne e-posten fordi du har kjøpt et Dark Horizon-ølsett hos oss. Det har vært diskutert rundt enzym-tilsetningen på internett, og vi vil derfor komme med en presisering av oppskriften.

Først av alt: Enzymet skal tilsettes. Meningen er at ølet skal gjære så langt ned som mulig.

Målet er å mate ølet med sukker til champagnegjæren ikke klarer mer. Sukker tilsettes optimalt når SG måles til det den var før forrige sukkertilsetning. Omtrent annenhver dag. Deretter "ettersøtes" ølet med mer sukker for å nå ønsket sødme/FG. Smaksløkene er din beste venn for å finne riktig mengde her.

Mengden sukker som følger med i settet er beregnet ut i fra hvor mye Nøgne Ø har tilsatt de siste 4 gangene de har brygget Dark Horizon. Flere faktorer kan spille inn hvor mye din utgave tåler, og det kan altså være noe avvik fra tallene oppgitt i oppskriften. Nøgne Ø har også slike variasjoner fra batch til batch.

Jeg forstå dermed idéen bak dette ølet er følgende:
Meningen er at ølet skal gjære så langt ned som mulig.
Altså at man vil lage et øl som er blir så sterkt som mulig, en øvelse i å få ølet så ekstremt som man klarer.


Vi erfarer at denne oppskriften oppfører seg annerledes i hjemmebryggerskala enn i en stor sylindrisk gjæringstank.
Dersom man ønsker å gjenskape ølet slik Nøgne Ø brygger det, kan det være at vi må ha et annet gjæringsforløp enn det som brukes på bryggeriet.
Dersom forholdene for gjærene (WLP007 og så EC-1118) i hjemmebryggerskala er mye mer optimale, slik at man klarer å gjære ut til lang over 18%, så blir det jo ikke tilsvarende det ølet ølsettet utgir seg for å være.
Om det blir noe godt med et øl på rundt 20% ABV vet jeg ikke. At det er morsomt å få det til er en annen sak.
Vi må også huske på at vi har en grense på 22% ABV vi skal holde oss under for ikke å bryte loven.

Jeg har skippet enzymet og regner med å få en FG på rundt 1.025 og ABV på rundt 16%, slik som ølet fra Nøgne Ø.

Utover dette er jeg trigget til å teste ut WLP007 for å se hvor mye den faktisk klarer å gjære ut, og så hvor mye EC-1118 klarer på toppen av dette. Men det kommer jeg til å teste i en litt mindre batch.
 
Her mailen fra Bryggselv


Om det blir noe godt med et øl på rundt 20% ABV vet jeg ikke. At det er morsomt å få det til er en annen sak.
I KSHB så lagde vi en jubileumsøl som begynner å nærme seg dette. Overraskende digg, kjenner det ikke igjen som øl, men digg læll.
 
Tilbake
Topp