Dau IPA

Hei.
Fersking på tråden igjen.
For 14 dager siden tappet jeg 2 x 0,5 l flasker å satte til karbonering ( ble fult i cornelius fatet)
Hadde coopers carbonerings drops, har stått med jevn temp 18,5 grader i 14 dager.
Virket lovende da jeg åpnet flasken med en god lyd av overtrykk....men den er nesten helt dau.
Den hadde stått til coldcrashing i 4 dager på 2 grader, før flasking.
Må man tilsette gjær også ved naturlig karbonering?
 
I utgangspunktet ikke, men karbonering etter CC tar lengre tid enn uten CC.

Var det "altfor" god lyd av trykk da du åpnet den? Var den varm og du slapp ut mesteparten av gassen da du åpnet?
 
Lyden var ganske lik dem som er carbonering med 1,2 bar CO2 ved 6 grader.
Flasken var kald rett fra kjøle skap, den var blitt mye mørkere og rundere i smaken en dem som er karbonert med CO2...var egentlig ganske god, bortsett fra lite CO2.
Må vel bare gi de lenger tid neste gang.
 
Mørkere og rundere = Oksidert. Tipper du manglet litt distinkt humlepunch og hvis du sammenligner med fatet.
 
Oksidering ja....på første forsøk på naturlig karbonering.....det ser lyst ut for fremtiden:confused:
det var da enda godt ar fatet var ok...ellers hadde jeg vært tørrlagt;).
Husker jeg hadde litt trøbbel med fylling av flaskene når fatet var fullt....fikk liksom ikke noe fart på den fyllespissen når det var så lavt nivå i gjær karet.
 
IPA'er er de første til å bli ødelagt-oksidert.. Hvis du tapper til flasker og fat i samme session er det lettere å ta flaskene først, synes jeg.
 
Åpnet flaske nr. 2 for å sjekke den, like dau som nr1....gikk i vasken.
End off story!!
Dem jeg flasket fra cornelius etter force.carb er veldig bra.
 
Tilbake
Topp