Deilige bilder!!!

Første trekking av einerlåg. Moro. Godt lukter det også. :)

20170408_082500-einerlog01.jpg
20170408_082528-einerlog02.jpg

Temperaturen er i bildet 75 grader, men stiger. Målet er å trekke på rundt 80-90 grader, men tradisjonsbryggene fra ulike deler av Norge har hatt svært varierende temperatur for dette, så dette er bare et utgangspunkt for erfaring og læring.
 
Nytt avansert oppsett. Første avrenning fra mesk settes til kok mens første skyllevann får stå i 7-8 minutter før det tappes. Så tilsettes skyllevann nummer 2. Heftige greier. Vis vedlegget 30427

Ett tips. Bruk svart gaffa eller noe til å tape igjen på toppen av isolasjonen din, og i bunn, da får du enda bedre isolering. Og ikke minst er det praktisk i tilfelle du skulle søle noe av mesken oppå der.
 
Ett tips. Bruk svart gaffa eller noe til å tape igjen på toppen av isolasjonen din, og i bunn, da får du enda bedre isolering. Og ikke minst er det praktisk i tilfelle du skulle søle noe av mesken oppå der.
Mja, men liker å ta det av etterpå for å vaske. Men fant ut at om jeg tredde en plastsekk over så hjalp det mye,sammen med 2 små sitteunderlag.
Akkurat nå sliter jeg med at det ble aaalt for mye i gjæringskaret. For grådig til å helle ut noe. Setter på blow off og krysser fingrene.
 
Mja, men liker å ta det av etterpå for å vaske. Men fant ut at om jeg tredde en plastsekk over så hjalp det mye,sammen med 2 små sitteunderlag.
Akkurat nå sliter jeg med at det ble aaalt for mye i gjæringskaret. For grådig til å helle ut noe. Setter på blow off og krysser fingrene.

Jeg mente at du bare taper liggeunderlaget sammen, ikke til kjelen, å ta det av er ikke noe problem.
 
Jeg mente at du bare taper liggeunderlaget sammen, ikke til kjelen, å ta det av er ikke noe problem.
Aah slik ja.
Men jeg har skåret hakk slik at en flik passer akkurat i håndtakene for hver runde. Så det sitter ganske godt.
Temperaturen sank nesten ikke på den siste batchen. Flaks, godt utstyr eller ustabile målinger får kreditt for det.
 
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170408/5a99e814fe99c7e8f0a0b1e334ec5b43.jpg[/IMG

God påske fra Skarveheimen!
(bildet viser en slags imp. NEIPA (9,5 %)) (NM dommerne likte den ikke)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Fytti helvetes granskog det der så godt ut, men hvordan den greia i bakgrunnen der ifht de andre butikk-"IPA"'ene fra de store bryggeriene? Jeg tenker med en gang at grans er litt forsiktige med alt.
 
I likhet med de fleste andre jeg har vært borti vil jeg si den hører hjemme i samme gate. Enkel sak med en enkel maltprofil og moderat bitterhet. Ingen aroma eller smaksbombe, men jeg merker ingenting til verken oksidasjon eller astringens som jeg ser andre har nevnt. Helt grei med andre ord :)
 
Kjøpte en i god tro om at det kunne være på linje med Frydenlund og Hansa sine butikk-IPA. Helte ut boksen etter en slurk, og jeg er virkelig ikke SÅ kresen. Det smakte fælg.
 
Ser utrolig godt ut med slikt brød. Jeg kikket ned i restene etter meskingen i går og synes det var mye skall. Blir ikke det ganske komplisert å tygge?
 
Neida. Merker lite til det. Men ikke bruk mer enn 25-30% i brødeigen. Har opplevd at brødet blir rått inni om jeg bruker for mye. Har du noe mørkt spesialmalt liggende så kan du kverne litt av det og ha oppi. Gir god smak.
 
Når turkranen jeg lånte bort for lenge siden befinner seg i feil dal, BS leverte ut feil JG-kobling og jeg ikke oppdaget det før jeg kom frem til Ødemarken, er det aldeles strålende at 3/16"-slangen akkurat går inni krana:
20170409_151212.jpg
Med o-ringen fra JG-koblingen blir det faktisk tett også.
 
1169f6aea586c26e610941a648b3750e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp