Deilige bilder!!!

Nå koser jeg meg med en big ass money staut og sitter langt pokker innpå Finnskogen med så dårlig dekning at jeg surfer med Edge. Blir litt filosofisk... hakke studert filosofi og mangler begrepsapparatet, men hvis man kan kalle ting rettferdig antar man jo at det er en "norm"... ting er ikke urettferdig eller rettferdig... ting skjer og shit happens.

Hvis du roter rundt inne på Finnskogen og vrikker foten fordi du trår på en løs stein, er du utsatt for en "ting" - og det blir meningsløst å snakke om rettferdighet. Ingen har villet at den løse steinen skulle ligge der. Shit happens. (Men hvis du er religiøs, kan du selvfølgelig klandre Gud, og spørre etter meningen med det der.)

Men begrepet "ting" er det det hele henger på. For veldig mye av det som skjer med oss, kunne vært annerledes - fordi det er resultatet av menneskelige handlinger. Mange "ting" er slett ikke naturgitte ting. Når Støre nylig sa at det nærmest er en naturlov at ulikhetene i samfunnet øker, er det et eksempel på at noe vris fra å være et resultat av at noen vil at det skal være slik, til at det være slik. (Nå mente han ikke det, da - egentlig.)

Som du sier, så innebærer det å snakke om rettferdighet at det finnes en norm. Når noe er rettferdig, så er det som det bør være, er det urettferdig, mener vi at det burde være annerledes. Hudfargen din er et fysisk faktum, en "ting", og den kan du ikke klage på. Men det at du ikke får de samme rettighetene som dem som har en annen hudfarge, er urettferdig, for det er et resultat av at noen har villet det sånn. Det er et brudd på en norm: Alle skal behandles likt.

Dette er jo nokså greit. Problemet med "Livet er ikke rettferdig", er at det brukes for å slå folk som kommer med berettigede klager over urettferdighet, i hodet. Som når guttungen klager over at han ikke får en is, mens du sitter der og koser deg med en fet øl: "Slutt å syte, gutt. Livet er ikke rettferdig. Sånn er det bare." Så et godt svar er: "Men det burde det være". Eller "Hvorfor er ikke livet rettferdig?" (Ungene bør ha filosofi på skolen fra første klasse:).)

Eller man kan selvfølgelig bli stoiker, og synge i lag med Doris Day: "Whatever will be, will be":p.

edit: Ser at utgangspunktet til @LarsUlv var "Alt er ikke rettferdig i livet" - og i rettferdighetens navn, så er jo det noe litt annet:).
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke det har forekommet at noen har mistet lappen på den måten. Men en skal jo være den første:). Vet ikke om noen har blitt tatt for å kjøre for fort, heller. Men i bunnen av en bakke her i nærheten er det 40-grense - og der hender det jeg har over 70:p. Det tror jeg ville svi stygt.



Montert på ei lang stang i front:D. Randsfjorden rundt på 2 timer!

Aldri si aldri.. en på kongsberg lista lappen grunnet høy musikk..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Stilig. Hvor har du fått tak i den?

Hei Denne har jeg kjøpt i Sverige, og er meget godt fornøyd. Stiv pris (3500.- svenske) men trolig en engangsinvestering.
den kan bestilles av Fra: Michael Skoglund, michael@mileco.se legger også ved en video snutt fra youtube
på hvordan den virker.
Når jeg kjøpte denne sendte han ikke til Norge, men det løste seg greit med en opprettelse av poste restante i Strømstad Sverige http://posterestantestromstad.no/ konto her kan også bruks til forsendelser fra hele verden.
 
Mener å ha lest/hørt at det ikke står i loven spesifikt at det er ulovlig å sykle i beruset tilstand, men derimot kan du bli dømt for "uaktsom atferd" i trafikken - og miste lappen. Men du trenger jo ikke sykkel en gang for det!
 
Rågjengere, pass dere!
Nå er vel førerkort noe som kan innvilges til edruelige og pålitelige myndige borgere som har fullført obligatorisk opplæring og bestått den obligatoriske prøven, så tap av førerrett eller utsettelse på muligheten til å søke om førerrett kan vel bli konsekvensen for en rekke forseelser.
 
Det er litt sprøtt at de kan gjøre det synes jeg. Men det er jo preventivt, det forstår jeg. Men tenker at det er nesten å bli straffet for noe du ikke har gjort (som du har blitt tatt på), som å fyllekjøre.
 
557150ef315d9730f47e83185f941dce.jpg


Deilig fiskesuppe og sjømat til lunch på Galeien i dag. Nydelig !!! Og ja Chablis i glasset [emoji4][emoji15]..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp