Deilige bilder!!!

Bestilling med Pils/Helles nyheter på polet!
IMG-4419.jpg
 
Når en god kollega har vært hjemme i Tyskland for å besøke familie og har husket på at du engang nevnte at du syntes Jever Pilsener er et knakende godt øl.

20220513_081158.jpg

Så totalt overrasket og barnslig glad som jeg ble når jeg kom inn på brakkekontoret mitt klokka sju i dag kan jeg ikke huske sist jeg var. Nå kan resten av dagen bli et mareritt og det vil fortsatt ha vært en god dag når leggetid kommer.
 
Når en god kollega har vært hjemme i Tyskland for å besøke familie og har husket på at du engang nevnte at du syntes Jever Pilsener er et knakende godt øl.

Vis vedlegget 56932

Så totalt overrasket og barnslig glad som jeg ble når jeg kom inn på brakkekontoret mitt klokka sju i dag kan jeg ikke huske sist jeg var. Nå kan resten av dagen bli et mareritt og det vil fortsatt ha vært en god dag når leggetid kommer.

Fin start på fredag 13. :)
 
Når en god kollega har vært hjemme i Tyskland for å besøke familie og har husket på at du engang nevnte at du syntes Jever Pilsener er et knakende godt øl.

Vis vedlegget 56932

Så totalt overrasket og barnslig glad som jeg ble når jeg kom inn på brakkekontoret mitt klokka sju i dag kan jeg ikke huske sist jeg var. Nå kan resten av dagen bli et mareritt og det vil fortsatt ha vært en god dag når leggetid kommer.
Har kanskje sagt det før forbinder Jever med å være på tokt med tyskere i halvannen måned på et russisk skip- tror vi hadde bunkret opp et par kubikkmeter Jever... :-D (På norske forskningsskip er det etter hva jeg vet alkoholforbud.) og ja, Jever er digg!
 
Rimelig bitter for en neipa, den der?
Det var ofte slikt med NEIPA de første årene.


 
Det var ofte slikt med NEIPA de første årene.


ikke at jeg er så fryktelig engasjert i spørsmålet, men jeg har inntrykk av at trenden har gått i retning av mindre bitterhet. Og sjøl synes jeg i alle fall at høy bitterhet helt tar knekken på det som måtte være av sjarm ved denne øltypen. (Om det skinner gjennom at det ikke er min favoritt, er det ikke helt tilfeldig:).)
 
Har jeg tatt feil eller regnes ikke Heady Topper som ur-NEIPAen?
Kloneoppskrifter ligger fra 80 til 120IBU..
Av de utallige NEIPA-inspirerte ølene jeg har brygget de siste årene har de med litt bitterhumle definitivt vært aller best
 
ikke at jeg er så fryktelig engasjert i spørsmålet, men jeg har inntrykk av at trenden har gått i retning av mindre bitterhet. Og sjøl synes jeg i alle fall at høy bitterhet helt tar knekken på det som måtte være av sjarm ved denne øltypen. (Om det skinner gjennom at det ikke er min favoritt, er det ikke helt tilfeldig:).)

Joda, men det finnes en mellomting. En neipa kler ikke 70 -80 IBU (kalkulert) like godt som en Vestkyst,
men jeg syntes nesten samtlige "neipa" for tiden er kvalmende søt og ubalansert
 
ikke at jeg er så fryktelig engasjert i spørsmålet, men jeg har inntrykk av at trenden har gått i retning av mindre bitterhet. Og sjøl synes jeg i alle fall at høy bitterhet helt tar knekken på det som måtte være av sjarm ved denne øltypen. (Om det skinner gjennom at det ikke er min favoritt, er det ikke helt tilfeldig:).)
Jeg gjetter på at noe av årsaken (til at trenden har gått mot mindre bitterhet) er at i starten ble det brukt mye humler som ga citrus- og da særlig grapefrukt preg, og da balanserer det med bittert. Så gikk trenden mot mer og mer tropisk frukt, hvor kraftig bitter ikke har en (like velkommen) plass, (det har dog citrus - sødmefullt og syrlig).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp