Deilige bilder!!!

Aksel viskermotor = 6mm og aksel mølle = 10mm. Fant du universal joint som har direkte overgang fra 6mm/10mm?
Du bruker DC12V 100W - ikke sant?
Aksel på motor er 6 mm, men den er gjenget og rund. Derfor klarte jeg å ødelegge gjengene på mitt første forsøk, uten å få feste. https://forum.norbrygg.no/threads/deilige-bilder.11772/page-166#post-435892
Anbefaler å bruke mutter på akslingen. Jeg endte opp med å bruke 10 x 10 mm, men måtte file to kanter for festeskruene til koblingen, på den koniske delen av motorakslingen. Den rillete delen over selve gjengene.
Strøm er 12V 100W.
 
Det var disse koblingene jeg brukte først, spiral, som ikke tålte momentet. De ble deformert og knakk. Det er mulig at koblingene med plastpakning vil holde, men jeg tok ikke sjansen på dem siden jeg ikke fant noen i rett størrelse med festeskruer 90 grader på aksling, kun klemkobling.
 
Jeg må vel være ærlig å si at nærmere et magaplask enn dette er det vel ikke mulig å komme.
La malt i kværna og satte på strømmen, det kom et lite ynk og der sto den bom fast, kan si det sånn at drillen er tatt i nåde og får gjøre jobben en stund til. Kinamann opplyste at motoren skulle ha 1-2 kgm moment som tilsvarer ca 10-20 Nm noe som tilsier den skulle være sprekere enn motoren jeg testet, så det er vel ikke alt en kan ta for god fisk fra Kina. Gir ikke opp av den grunn, søker litt rundt etter motor med gearkasse/høyt moment og med RPM på 250-500 som kan reguleres, mulig en vindusvisker motor kan gjøre susen. Uansett en erfaring rikere og ikke var den dyr kjøpt heller.:rolleyes:

Har akkurat fått fikset mølla, det er 6mm gjenget aksling på denne https://www.skruvat.no/Viskermotor-P17363.aspx som jeg har satt på en skjøtemutter http://www.biltema.no/no/Bygg/Feste...e/Galvanisert/Skjotemuttere-2-stk-2000018782/ som jeg filte ned til 10mm så den passet i https://www.ebay.com/itm/1-2-5pcs-BF-Plum-Coupling-Flexible-Coupler-CNC-Stepper-Motor-Connector-OD25-L30/252505756603?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=551400862631&_trksid=p2055119.m1438.l2649 som kobler akslingene sammen. som strømkilde kjøpte jeg en spenningsomformer fra Jula https://www.jula.no/catalog/bil-og-...hor/transformatorer/spenningsomformer-604149/ Denne er på 75 Watt og holder fint til motoren.
Når det gjelder regulering er det ikke nødvendig, den går så sakte fra før, helt passe til kværning.
@JahnS Fikk ikke lastet opp bilde av dette på på PM så legger den ut her, er det flere som har problemer med dette?

Oppdatert info20180107_130756.jpg
 
Det var disse koblingene jeg brukte først, spiral, som ikke tålte momentet. De ble deformert og knakk. Det er mulig at koblingene med plastpakning vil holde, men jeg tok ikke sjansen på dem siden jeg ikke fant noen i rett størrelse med festeskruer 90 grader på aksling, kun klemkobling.

Mener du claw-ene? Jeg brukte LOVEJOY tidligere på en motor med 0.5HP. Var ikke noe problem. Disse skal tåle et moment som er mye større enn det vi bruker til en hjemmebryggermaltmølle. Kanskje det er dårlig kvalitete på kina-greiene jeg linket til.
 
Mener du claw-ene? Jeg brukte LOVEJOY tidligere på en motor med 0.5HP. Var ikke noe problem. Disse skal tåle et moment som er mye større enn det vi bruker til en hjemmebryggermaltmølle. Kanskje det er dårlig kvalitete på kina-greiene jeg linket til.
Koblinger av denne typen fungerte ikke: https://www.ebay.com/itm/5-6-6-35-8...hash=item25c7bab944:m:muZHNBvhflmXpb7npROfsOA
Koblingen @Vinnes Ølet linker til fungerer sikkert godt nok, om den ikke skal festes til en rund aksling. Derfor gikk jeg for den jeg har, som har rett størrelse og feste, sitter utmerket:)
 
ea20b656e54f1efba620da1be0d0a852.jpg


1.056 til 1.006 på 4,5dag.. skummel denne WLP545 gjæren.. aldri prøvd den før..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skulle bare kjøpe meg en Alstadberger for å ha noe å sammenligne eget Stjørdalsbrygg mot. Etter en kjapp ide om at det sikkert hadde vært lurt å forske ennå mer på weiss...
aff56dcb3abde08548c35be19fe39d55.jpg
 
Dette er en av de få så lang som jeg har funnet som gir 1 bar overtrykk.

Demeyere Apollo fant jeg ikke arbeidstrykket på.
Selv bomkjøpte jeg Ceralys Quickcook som har et arbeidstrykk på 65 kPa (står i manualen som fulgte med).

Funktion som bla Jernia selger er det noen som kommenterer på Hobbykokken at har problemer.
Ikea sin forrige, som ikke kom til 100 kPa (DILKÖTT 88 kPa) har samme klager som versjonen de selger i dag, det kreves et eget medfølgende verktøy for vedlikehold.

Ellers så virker det som om mye har med ståltykkelse, kvalitet og belegg. Spesielt de dyrere kommer med non-slip belegg feks som gjør at det blir enklere med sauser og mer tyktflytende veske i, som feks tomatsaus.

Til Autoclaving tror jeg IKEA sin er helt ypperlig, men jeg vurderer likevel Zwilling sin selv fordi jeg noen ganger er en snobb... Men ved nærmere inspeksjon så ser jeg at det er kun Cristel Alto som har bunn som går helt ut til kantene av kjelen (nesten helt rett ned til bunn), og det er viktig for god og effektiv varmeoverføring fra kokeplate til kjele. Selv Zwilling "jukser" og går skarpt inn.

Kalkulator.

Nå er den her!
CLmmSJR.jpg


Lokket veier 1880gram, gryta veier 2550 gram. Den oser byggekvalitet lang vei! Leveringstiden ble lang siden importøren var tom, og jeg bestilte den like før jul.

Jeg betalte 1948,- hos House of Cookware, som er laveste pris i norge pt. :)
 
Gikk på en smell på BS i dag. Denne og seks sekker malt. Let the games begin.
84343d2c6a49d38700a57a4dccabfe31.jpg
Godt å se det ikke bare jeg som gjør så godt jeg kan for ikke å ha noe liv utenfor bryggeriet og jobb.. gikk på samme smellen i romjula på Vestbrygg, MM3, så er det til Bryggelosjen i Drammen i morgen og hente 0,1tonn malt. Største tabben var at jeg ikke orka kolonekjøring over fjellet på vei til jobb sist søndag, så heiv meg på ett fly.... blir en utfordring å få malten med hjem kan du si...
 
Godt å se det ikke bare jeg som gjør så godt jeg kan for ikke å ha noe liv utenfor bryggeriet og jobb.. gikk på samme smellen i romjula på Vestbrygg, MM3, så er det til Bryggelosjen i Drammen i morgen og hente 0,1tonn malt. Største tabben var at jeg ikke orka kolonekjøring over fjellet på vei til jobb sist søndag, så heiv meg på ett fly.... blir en utfordring å få malten med hjem kan du si...

Når hjemmebryggere omtaler maltmengder i tonn.....da er det enten å gå pro, eller psykiatrien, som er utveien.
 
Tilbake
Topp