Deilige bilder!!!

Shopping i Bergen, musikk og øl <3
IMG-2588.jpg
 
Skummet på denne jodbærlinerweissen :p
(Jordbær 25%, vanilje, 1% laktose)
IMG_1289.jpeg
.. ja, også den nye tappelinja mi’ da
(Ikke ferdig montert, skal være ett grunnere skap under, og vinskapet (som stort sett inneholder øl .. men også litt vin), skal til høyre.

Og det nye tap-room’et.
IMG_1290.jpeg
Er ikke kablet ferdig da jeg venter på lydplanke.
 
Sal.jpg
Vet ikke helt om det er et deilig bilde, men fint med rene flasker:)
Resultatet av skylling/skrubing av flasker med salmiakk.
En slump i hver flaske, som helles over i neste og tilslutt i glasset.
Flaskene er skyllet etter bruk.
Det viser at salmiakken løser urenheter i flaskene, siden utgangspunktet er en klar væske.
 
En slump salmiakk sammen med varmt vann ?
Stå en liten stund før det helles over i ny eller ?
 
Vis vedlegget 65281
Vet ikke helt om det er et deilig bilde, men fint med rene flasker:)
Resultatet av skylling/skrubing av flasker med salmiakk.
En slump i hver flaske, som helles over i neste og tilslutt i glasset.
Flaskene er skyllet etter bruk.
Det viser at salmiakken løser urenheter i flaskene, siden utgangspunktet er en klar væske.
Jeg har gått over til å bare skylle godt, og så hive flaskene i starsan. Det ser ut til å funke utmerket. Forutsetninga er sjølsagt at jeg skyller med en gang etter bruk. Å bare skylle dersom flaskene har fått stå og tørke, holder ikke, det er klart.

Men det der virker jo å være interessant. Hvor sterk oppløsning bruker du? Ikke rein salmiakk, vel?

Hva var utgangspunktet? Flasker som blei godt skylt rett etter bruk, eller ... ? Jeg har vondt for å forestille meg at det er så mye forurensning å finne i flasker som blir godt skylt med en gang.

En interessant kontroll: Gjenta prosessen med noen flasker, og se hva som skjer. Hvis salmiakken da ikke endrer farge, må det være urenheter fra flaskene som har sørga for den fargen du har på salmiakken i glasset.

Hvorfor heller du salmiakken fra flaske til flaske dersom du har salmiakk i alle flaskene?

En digresjon: I studietida jobba jeg en del som vinduspusser. Og på den tida røyka jo folk som skorsteiner innendørs. Så vi måtte ha salmiakk i vannet, og det vannet blei veldig fort veldig svart. Du bløter inn vinduet med en "dask", og så drar du vannet av igjen med en nal. Men du fanger opp vannet ved å holde dasken under nalen, sånn at det hele tida resirkuleres. En samvittighetsløs kollega av meg - dette var i Stockholm:) - solgte en gang en liter av den svarte suppa til et naivt menneske som lurte på hva slags vindundermiddel det var vi brukte, sida vinduene blei så fine og reine. "Fønsterolja", var svaret Gustav ga. Jeg husker ikke hva han tok for den literen, men jeg vil tru det rakk til et par halvlitere.
 
Sist redigert:
Apropo flaskebørste . Har noen link til en bra børste. En som har bust frampå også ?
 
Apropo flaskebørste . Har noen link til en bra børste. En som har bust frampå også ?
Jeg vasker ganske mye flasker og bruker denne: https://www.ikea.com/no/no/p/medelvag-flaskeborste-hvit-40385067/

Den er sånn cirka milevis fra "evigvarende" - men den er i helplast og med litt børste på enden. Prisen gjør at det ikke gjør så mye at den ikke er evigvarende.... Tipper jeg får et par hundre flasker vasket før den må i restavfall og ny hentes fra lageret.
 
Jeg vasker ganske mye flasker og bruker denne: https://www.ikea.com/no/no/p/medelvag-flaskeborste-hvit-40385067/

Den er sånn cirka milevis fra "evigvarende" - men den er i helplast og med litt børste på enden. Prisen gjør at det ikke gjør så mye at den ikke er evigvarende.... Tipper jeg får et par hundre flasker vasket før den må i restavfall og ny hentes fra lageret.
Den så genial ut. Jeg har prøvd tusenvis, ok ihvertfall ti, ulike flaskebørster, men ingen vasker hele bunnen godt. Denne ser ut som den kan klare det :)
 
Hvor sterk oppløsning bruker du? Ikke rein salmiakk, vel?
Bruker ren, rett fra plastflasken, og rister godt for å dekke innsiden av flaskene.
Hva var utgangspunktet?
Godt skylte flasker, skylt rett etter tømming.
Hvorfor heller du salmiakken fra flaske til flaske dersom du har salmiakk i alle flaskene?
Egentlig for å samle opp større mengde, slik at det etter hvert er lettere å skrubbe med børsten godt dynket i salmiakk. Alt slås til slutt ut i avløpet for å virke konsentrert der en liten stund.
Jeg har ikke kjørt to rens, men vet at salmiakken løser urenheter fra bla tappelinjer, som blir tydelig blankere etter rens.
Kanskje du kan teste på noen av dine skylte flasker;)
Må bemerke at de fleste flasker jeg renser på denne måten er lagringsflasker.
De har som regel stått med øl i noen år, og generelt av en mørkere type, bortsett fra lyse sterke belgiere:)
 
Bruker ren, rett fra plastflasken, og rister godt for å dekke innsiden av flaskene.

Godt skylte flasker, skylt rett etter tømming.

Egentlig for å samle opp større mengde, slik at det etter hvert er lettere å skrubbe med børsten godt dynket i salmiakk. Alt slås til slutt ut i avløpet for å virke konsentrert der en liten stund.
Jeg har ikke kjørt to rens, men vet at salmiakken løser urenheter fra bla tappelinjer, som blir tydelig blankere etter rens.
Kanskje du kan teste på noen av dine skylte flasker;)
Må bemerke at de fleste flasker jeg renser på denne måten er lagringsflasker.
De har som regel stått med øl i noen år, og generelt av en mørkere type, bortsett fra lyse sterke belgiere:)
Jeg skal teste, men det blir uansett ikke aktuelt å drive med dette. Salmiakk hører ikke til de stoffene vi skal slippe ut mer av enn nødvendig.
 
Tilbake
Topp