Da driver jeg med innkoking. Utgangspunktet var nesten 8 liter med SG 1.104. Jeg tilsatte en brukbar dose natron, 2 ts, hvilket gir 80 ppm natrium i brygget totalt, og det nærmer seg øvre grense. Det fikk pH opp til 6,57, såpass at det bør monne på maillardreaksjonsdannelsen. Så får vi se - og ikke minst smake. Effekten på fargen ser jeg jo når brygget er ferdig, men smaken tar det nok tid før det er mulig å si noe om. Ikke før ølet er ferdig.
edit: Nærmer seg to timers kok nå. Snart nede på 2 liter, og det begynner å ligne veldig på sirup. Tenker 2 timer og to liter er greit. Hvis dette ikke påvirker smaken i det ferdige ølet merkbart, mener jeg at det må være lov å være skeptisk til dekoksjonseffekten.
Sirupen er ekstremt søt, og særs velsmakende - men smaker egentlig bare hva jeg ville vente at innkokt vørter skulle smake.
mer edit: Litt interessant å se på SG i de tre rundene: 1.104 - 1.033 - 1.012. Sjøl i den siste er jeg godt innafor i forhold til standardene for risiko for tanninekstraksjon, altså.
Da jeg blanda alt, fikk jeg 40 liter (temperaturjustert) med en SG på 1.042. Trur jeg skal justere det sånn at jeg ender opp med en OG på 1.048, som er det Urquell har
.
Jeg har nok fått en åpenbar fargeeffekt. Prøven av den ferdige vørteren før kok, var merkbart mørkere enn den ville vært uten innkokinga, mener jeg. Skal ta et bilde av prøven av vørteren jeg setter til gjæring.
Noe som kanskje er et poeng fra innkokinga: Jeg tok bare med helt klar vørter, ikke noe grums. Og jeg skumma ikke ved oppkok, slik jeg pleier. Tanken var at jeg ikke skulle fjerne proteiner som kanskje inngår i maillardreaksjonene.
enda mer edit: En liten ettertanke angående all mekkinga med pH'en melder seg. Jeg tilsatte et par teskjeer kalk, også, men de hadde tilsynelatende liten effekt, sjøl om jeg tilsatte dem før natronet for at pH'en skulle være lav nok til at kalken løste seg opp. Forhåpentligvis har den ikke gjort det. Med tanke på at dette skulle være en tsjekkisk pilsner, kan jeg vel greie meg uten både kalsiumet og bikarbonatet. Det siste er det jo greie mengder av i natronet - uten at jeg tenkte på det. Men bikarbonat i seg sjøl spiller så vidt jeg kan finne ut i farten ikke så stor rolle for smaken på ølet., så forhåpentligvis går det bra
.
og litt til (Dette illustrerer vel godt det litterære grepet "stream of consciousness. Kall meg bryggekunstens James Joyce
.): Men bikarbonatet bidrar vel til TDS, og sjøl om det produserer en munnfølelse og ikke en smak, så skal jo dette ølet være veldig bløtt. Så nei, det er nok ikke så bra.