Jeg tar opp igjen denne gamle tråden. Det har gått en liten diskusjon om dekoksjon i tråden til
@Vladimir om tsjekkisk pils, og jeg synes det hadde vært greit å få plassert den i en tråd med dekoksjon som tema. I Vladimirs tråd finnes den på side 12/13:
https://forum.norbrygg.no/threads/lagerol-i-rettning-bernard.43423/page-12
Da jeg starta denne tråden, var jeg ganske sikker på at dekoksjon hadde noe for seg, fordi jeg mente jeg hadde fått bedre weissbier med dekoksjon. Men etter å ha prøvd noen flere ganger, kom jeg til at jeg hadde tatt feil. Hverken smak eller utbytte blei påvirka i merkbar grad.
Anekdotiske bevis er generelt nokså verdiløse, så mine erfaringer har ikke så mye tyngde som argument. Men jeg finner en del litt mer solide kilder som støtter opp under dem.
I
denne artikkelen om weissbierbrygging vises det til en
avhandling av Markus Herrmann, der han "could not identify analytical or sensory differences between Weissbier produced by decoction and infusion mashing. Weissbier produced via decoction mashing did however show better head retention and higher stability of the turbidity."
Så har vi den undersøkelsen som blei referert i en artikkel i medlemsseksjonen her på forumet, og som jeg lenka til i den første posten i denne tråden. Jeg kan gjenta lenka:
https://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-dekoksjonsmesking-kontra-infusjonsmesking.538/ Den konkluderer med at det ikke er mulig å si hverken at dekoksjon har noen effekt eller at det ikke har det. Eventuelle forskjeller mellom dekoksjon og vanlig infusjonsmesking er altså svært små.
I tråden til Vladimir viser jeg til et
Brülosophy-eksperiment med dekoksjon som bl.a. har noen interessante bilder. De viser veldig tydelig at de fargeforskjellene som oppstår, er uhyre små, om det overhodet er noen.
Min konklusjon er at dekoksjon antakelig ikke har noe for seg, med mindre man er interessert i de små fordelene Herrmann fant, og som jeg har sett andre også har funnet. Jeg synes ikke de er verdt bryet. Jeg er greit fornøyd med skummet slik det blir uten dekoksjon. Men jeg skal ikke være helt absolutt, og jeg er villig til å prøve dekoksjon igjen. (Det er faktisk ganske morsomt å gjennomføre det
.)
Hva med alle de bryggeriene som investerer i utstyr til dekoksjon, og alle gamle (og unge) bryggmestere som påstår at dekoksjon er helt nødvendig for å lage et øl som smaker riktig?
Tradisjon er tunge greier, og har god markedsføringsverdi. Det er ei forklaring på at en del bryggerier stadig holder fast ved dekoksjon. I Tsjekkia kan du ikke markedsføre ølet ditt som ekte tsjekkisk pils - det er en beskytta merkevare - uten å dekoktere. Og så er slike gamle tradisjoner viktige identitetsmarkører. Det er sterke følelser investert i dem. (Å diskutere reinhetsloven med tyskere er ikke alltid helt enkelt
.)
Argumentasjonen for effekten av dekoksjon henger på påstander om at det under dekoksjonen skjer maillardreaksjoner; reaksjoner mellom sukker og aminosyrer som både gir farge- og smaksendringer. Ofte ser en også at det påstås at kokinga av vørteren gir slike reaksjoner.
Ser du på bildene som illustrerer brülosphyeksperimentet, er det ikke veldig åpenbart at det har skjedd slike reaksjoner - for å si det mildt. Jeg tenker at i den grad man finner fargeforskjeller som vitner om maillardreaksjoner, er det snakk om effekten av innkoking. Det er jo nokså innlysende at du får en mørkere farge i en mer konsentrert væske. Når jeg koker vørteren i en time, fordamper ca. 10% av væsken, og koker jeg i 90 minutter, som man blir rådet til ved brygging med pilsnermalt, fordamper 15%. Om jeg da sammenligner en prøve tatt ut før kok med en prøve av den ferdigkokte vørteren, finner jeg sjølsagt en slående forskjell i farge - men den vitner altså ikke nødvendigvis om maillardreaksjoner. Men så kan man naturligvis kontrollere ved å fylle opp prøven av den kokte vørteren med 10-15% vann. Er det fremdeles fargeforskjell, har det skjedd noe. Dettte har jeg ikke prøvd - men jeg lover å prøve det framover
Maillardreaksjoner skjer allerede ved ganske lave temperaturer, men da går de svært langsomt. Ideell temperatur for raske reaksjoner er 140-160 grader. Dessuten påvirkes de av pH-verdien i væsken. Høyere pH gir raskere reaksjon. Ved koking på 100 grader er fremdeles temperaturen såpass lav at det trengs godt med tid, men det skjer reaksjoner. Spørsmålet er bare om det er snakk om merkbare mengder. Og som sagt; pH er en faktor. Men samtidig er høy pH ikke ønskelig ut fra andre hensyn under brygginga, så det er begrensa hva vi kan gjøre med den.