dele starteren i to

Jeg fant dette på hjemmeside av WhiteLabs. Det hører til et oppskrift som finnes der under 'recipes'. Er det noen her som her prøvd dette og i så fall med bra resultat?

.....
Culture the yeast in a two pint starter. One pint will be pitched on brewing day, and one pint will be used after the primary fermentation starts to subside.

Boil the malt, candi sugar, and Fuggles hops for 60 minutes. Add one ounce of the Saaz hops in the last 30 minutes of the boil, and the other ounce of the Saaz hops in the last 15 minutes of the boil. Cool wort to 75 degrees and pitch one pint of the starter.

When the fermentation starts to subside in about 10-14 days, pitch the second pint of the yeast starter. Ferment an additional seven days, or until fermentation subsides. Rack beer into the secondary fermenter.

Store beer in the secondary fermenter for five weeks. Bottle, using dextrose priming sugar. Age in the beer in the bottles for six months.
.....
 
Synes hele opplegget høres rart og bakvendt ut. Pitche en liten gjærmengde fra en 2 uker gammel starter som er identisk med originalgjæra. Det vil ikke bli noen formeringsmuligheter for den nye gjæra å snakke om heller, så vidt jeg kan forstå.

Vil tro tanken er å tilsette "frisk" gjær til et veldig sterkt brygg for å tyne ned FG noen grader. Har ingen anelse om hvorvidt dette har noe for seg. Kanskje argumentet er at originalgjæra er så sliten at den er døden nær, og den nye gjæra skal ta over der den gamle gav opp, men den må da få alkoholsjokk dersom dette virkelig er et sterkøl?

Vel, det var mine tanker. Kanskje noen andre har noe mere håndfast å komme med  :biersmile:

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Vil tro tanken er å tilsette "frisk" gjær til et veldig sterkt brygg for å tyne ned FG noen grader. Har ingen anelse om hvorvidt dette har noe for seg. Kanskje argumentet er at originalgjæra er så sliten at den er døden nær, og den nye gjæra skal ta over der den gamle gav opp, men den må da få alkoholsjokk dersom dette virkelig er et sterkøl?

My thoughts exactly. Huub, har du linken til sitatet ditt, så kan vi ta en titt.  :yes:
 
Jepp! http://www.whitelabs.com/beer/recipes_ belgians.html
Drunk Monk Belgian Trippel Ale
Recipe supplied by: Joseph Clarkson from Louisville, KY
Hop schedule came from "The Homebrewer's Recipe Guide" by Higgins, Kilgore and Hertlein
This recipe won third place in the Strong Ale category Kentucky State Fair Homebrewing competition
O.G. = 1.078

9 lbs Plain Light DME
2 lbs Clear Belgian Candi Sugar
2 oz Fuggles Hops
2 oz Saaz Hops
Trappist Ale Yeast (WLP500)
3/4 cup Dextrose
 
White Labs sier selv dette om en slik fremgangsmåte men da gjelder det øl med svært høy  °P og det er noean annet enn å dele opp starteren før pitching.

How can I increase the alcohol level in my beer?

Alcohol is a byproduct of the yeast cells consumption of the sugars in the wort. As the alcohol level rises in the wort, the fermentation begins to slow down. Adding yeast nutrients to the wort can give the yeast new food allowing for an extended fermentation period. Yeast nutrient also helps to create stronger cell walls, which make yeast less susceptible to alcohol death. Another way to increase the alcohol level in the beer is to add yeast with a higher alcohol tolerance towards the end of fermentation.



Jeg antar at det gjelder for eksempel når en skal lage en Barley Wine og bruker:
WLP715 Champagne Yeast
Classic yeast, used to produce champagne, cider, dry meads, dry wines, or to fully attenuate barley wines/ strong ales. Neutral.
Alcohol Tolerance: 17%
Attenuation: >75%
Flocculation: Low
Optimum Fermentation Temperature: 70-75°F


Men kanskje tar jeg feil??
 
Huub skrev:
White Labs sier selv dette om en slik fremgangsmåte men da gjelder det øl med svært høy  °P og det er noean annet enn å dele opp starteren før pitching.

How can I increase the alcohol level in my beer?

Alcohol is a byproduct of the yeast cells consumption of the sugars in the wort. As the alcohol level rises in the wort, the fermentation begins to slow down. Adding yeast nutrients to the wort can give the yeast new food allowing for an extended fermentation period. Yeast nutrient also helps to create stronger cell walls, which make yeast less susceptible to alcohol death. Another way to increase the alcohol level in the beer is to add yeast with a higher alcohol tolerance towards the end of fermentation.

Her tror jeg kanskje de snakker om å tilsette WLP099 (som tåler opp til 25% alkohol) dersom en brygger en øl som nærmer seg % alkohol som den opprinnelige gjæren tåler...
 
Skal man ha øl med svært høyt alkoholinnhold (som f.eks. Dogfish Head 120 IPA), kan det være lyrt å pitch ny gjær (med høy alkoholtoleranse) et stykke ut i bryggingen. I tilfeller der man ønsker høyt alkoholinnhold er det også en ide å tilføre sukker til ølet i mindre porsjoner etterhvert som gjæringen skrider fram. På den måten er det ikke umulig å nå opp mot 20 % alkohol. Det er selvsagt viktig å pitch en ny gjær med høy alkoholtoleranse. En teknikk man kan bruke er å pitche en vingjær som tåler mye alkohol. Det man da imidlertid bør være obs på er to ting: Vingjær er ikke i stand til å bryte ned trisakkarider og komplekse sukkertyper. Hvis man ønsker et tørt øl, må man vente med å pitche vingjæren til ølgjæren har gjort unna sin del av jobben. Og hvorfor kan man ikke tilsette ølgjær og vingjær samtidig? Jo, fordi de aller fleste vingjærtyper er såkalte "killer yeasts". De skiller ut et enzym som angriper annen gjær. Ølgjær-strains rett og slett dø av dette enzymet, og vil, hvis den tilsettes samtidig med en vingjær, altså ikke kunne bryten ned de komplekse sukkerartene som normalt skal gjæres bort i øl.

Jeg ville dog ikke bry meg med en slik praksis (tilsette gjær i flere omganger) hvis ikke ølet jeg skulle lage var beregnet til å få en alkoholprosent på minst rundt 12 %. Det er også viktig å passe på at den gjæren man tilsetter i andre omgang er i aktiv gjæring. Lag en starter, slik at den er i god gang før pitching.
 
Viktste skrev:
Her tror jeg kanskje de snakker om å tilsette WLP099 (som tåler opp til 25% alkohol) dersom en brygger en øl som nærmer seg % alkohol som den opprinnelige gjæren tåler...

Denne er jeg enig i, og jeg har sett dette i enkelte oppskrifter. Men å bruke samme gjæra som originalt og fra en gammel starter høres tvilsomt ut. Vil tro det hadde vært bedre å pitche all gjæra i første omgang (0,5L starter er ikke spesiellt mye).

EDIT: Gahr, har du noen teori om fremgangsmåten i den aktuelle oppskrifta?
 
Kanskje er oppskriften brukbart men navnet må fjernes ( Drunk Monk Belgian tripel Ale  :duh: )
synes jeg da..
 
Huub skrev:
Kanskje er oppskriften brukbart men navnet må fjernes ( Drunk Monk Belgian tripel Ale  :duh: )
synes jeg da..

Vel, det nærmeste jeg kan komme en teori er uvitenhet... Hadde ølet hatt en vesentlig høyere OG, kunne jeg sett poenget. Evetuelt kunne man tilsatt ny gjær samtidig med at man tilsatte sukkeret etter gjæringen var påbegynt, men med en såpass lav OG som i dette tilfellet, er det helt unødvendig.

Navnet føyer seg inn i rekken av "morsomme" amerikanske ølnavn. (Off topic: "Morsomme" navn er noe jeg entlig irriterer meg ganske mye over. Hvis man jobber for at øl og ølkultur skal bli tatt like seriøst som vin, hvorfor i h****te gir man da øl navn som "Old Slug Porter", "Old Fart" og "Drunk Monk"? Beats me...)
 
Tilbake
Topp