Jo, takk. Jeg har ikke noe videre autoritet til å hevde at min er innenfor parametrene, men historisk sett har jeg inntrykk av at en Munich Dunkel langt på vei er munich-malt, valgfri
noble hop og tysk bunngjær. Har en key til beersmith på mail, men får det av en eller annen grunn ikke til å kjøre på Fedora 26, så jeg har skrevet en enkel kodesnutt i python som tar de viktigste beregningene for meg. Jeg styrer alltid koketiden etter pre-boil gravity, så den viktigste beregningen er denne formelen jeg har kommet frem til, som forteller meg hvor mange minutter (typisk ~90) jeg må koke for å treffe OG. Når jeg vet det, er det enkelt å se når første humle skal i.
Vis vedlegget 33900
(Hvis en multipliserer kokevolumet med (1 - (0.078*t)/(60)) får en volum ved korrekt OG også, til dobbelsjekk med nivåglass. Merk at tallene er spesifikke for mitt bryggeri, og er ikke nødvendigvis overførbare, dessverre.)
Interessant det du sier om lagerføring av malt. Jeg irriterer meg over småposer, så hver ingrediens jeg kan kutte er en bonus. Etter litt prøving og feiling har jeg inntrykk av at basemalt innehar adskillig mer kompleksitet og smak enn en gjerne tenker over. Fikk en oppskrift på en engelsk real ale fra en bekjent som var 100% pale malt + sukker. Den sto ikke tilbake hva smak og kompleksitet angikk, hverken hans forsøk eller mitt eget.
Var forøvrig ikke klar over dette med syrnet malt, men er enig i poenget ditt. Alt som kan effektiviseres uten å tape smak er gevinst i min bok. Det er vel derfor jeg aldri har fått summet meg til å dekoktere ennå.
Nevnt smash munich
OG 1.054
FG 1.016
5.2% ABV
16.5 SRM
25 IBU
5.4 kg Munich malt
Mash at 68 deg
1.5 (oz * AA) HBU haller / perl 90 min
3.0 (oz * AA) HBU haller / perl 60 min
3.0 (oz * AA) HBU haller / perl 30 min
.25 oz haller at strike