Den (glemte?) tyske øltradisjonen

Jeg synes at 50/50 ikke gir nok av den fyldige og myke munnfølelsen. Men husk av munnfølselse er i en hefes tilfelle ofte resultat av karbonering/OG/maltgrist. Jeg liker gjerne 70% hvete. Det gir deg en god myk og fyldig munnfølelse, og da kan du samtidig bumpe karboneringsnivået, uten at det gjør at det føles stikkende ut. karboneringsnivået er med på å definere munnfølelsen. Så hvis du treffer på grist/OG (1.052 gjerne) så kan du karbonere den veldig høyt. Treffer du under på hveten og/eller OG så er mitt inntrykk at ølet vil oppleves som stikkende, og evt tynt i tillegg.
Du har en mye bedre innsikt i smaksnyanser enn meg ser jeg, så noterer meg at jeg har en del å lære. Hvordan lager du disse bryggene? Har inntrykk av at 50/50 pils / hvete og noble hops er ganske standard. Det var vel omtrent slik jeg gikk frem, da jeg prøvde oppskriften fra the good book, i hvert fall.

Glemte å svare på rosinen i pølsa-spørsmålet. 2.gen 380 med en herrmannverfahren-mesk, og det MÅ speises ned på flasker. Fat gir ikke samme preget har jeg erfart. 1 gen vil faktisk ikke gi det samme resultatet. Topphøstet. Smak og behag og nyanser, men jeg anser min 2gen gjær som juvelen. Jeg klarer ikke få 3. gen til å smake bra.
 
Jeg synes vel mørk münchen er ganske mørke greier, egentlig - så jeg kvier meg litt for å kjøre på med for mye av den - eller bare den, som du gjør.

Egentlig skal det vel ikke gå å bruke 100% av den, på grunn av dårlig diastatisk kraft - men det går jo likevel, åpenbart:).
Jeg har jo en ganske markant dragning mot det mørke, men det var en spesiell opplevelse å brygge med det. Skummet sto som en søyle opp av Grainfatheren. Og når jeg kokte? De første minuttene skumma det over noe så j...lig. Men så roa det seg, og jeg kunne prise meg lykkelig over at jeg brygga i en flislagt dusjsone. :)
 
Noterer meg anbefalingene deres. Gikk forøvrig igjennom filene på en eldre laptop i kveld, og kom tilfeldigvis over Bitteren som er nevnt. Poster den her, før den går tapt for alltid.
IMG_20160321_182249.jpg
 
Tilbake
Topp