Jeg synes at 50/50 ikke gir nok av den fyldige og myke munnfølelsen. Men husk av munnfølselse er i en hefes tilfelle ofte resultat av karbonering/OG/maltgrist. Jeg liker gjerne 70% hvete. Det gir deg en god myk og fyldig munnfølelse, og da kan du samtidig bumpe karboneringsnivået, uten at det gjør at det føles stikkende ut. karboneringsnivået er med på å definere munnfølelsen. Så hvis du treffer på grist/OG (1.052 gjerne) så kan du karbonere den veldig høyt. Treffer du under på hveten og/eller OG så er mitt inntrykk at ølet vil oppleves som stikkende, og evt tynt i tillegg.
Du har en mye bedre innsikt i smaksnyanser enn meg ser jeg, så noterer meg at jeg har en del å lære. Hvordan lager du disse bryggene? Har inntrykk av at 50/50 pils / hvete og noble hops er ganske standard. Det var vel omtrent slik jeg gikk frem, da jeg prøvde oppskriften fra the good book, i hvert fall.
Glemte å svare på rosinen i pølsa-spørsmålet. 2.gen 380 med en herrmannverfahren-mesk, og det MÅ speises ned på flasker. Fat gir ikke samme preget har jeg erfart. 1 gen vil faktisk ikke gi det samme resultatet. Topphøstet. Smak og behag og nyanser, men jeg anser min 2gen gjær som juvelen. Jeg klarer ikke få 3. gen til å smake bra.