Desinfeksjon av vann til ekstraktbrygg?

Ser man på video fra Bryggselv så ser det jo kjempeenkelt ut - men jeg legger merke til to ting;
  1. De sier at man bør rehydrere gjæret i vann i et glass først - her har jeg lært tidligere at tørrgjær ikke trenger rehydrering?
  2. De blander jo vann bare rett i ekstraktet for så å tilsette gjæra? Vannet som tilsettes er vel ikke desinfisert da det ikke har vært med i en kokeprosess - er dette trygt eller er det risky-business mtp. infeksjoner i brygget?
Normalt brygger jeg bare på Speidel ute (får ikke plass inne + for dårlig ventilasjon pt.) - men nå som det er så kaldt vurderer jeg ekstrakt i form av enten øl eller cider.

Ha en fin kveld!
 
Ser man på video fra Bryggselv så ser det jo kjempeenkelt ut - men jeg legger merke til to ting;
  1. De sier at man bør rehydrere gjæret i vann i et glass først - her har jeg lært tidligere at tørrgjær ikke trenger rehydrering?
  2. De blander jo vann bare rett i ekstraktet for så å tilsette gjæra? Vannet som tilsettes er vel ikke desinfisert da det ikke har vært med i en kokeprosess - er dette trygt eller er det risky-business mtp. infeksjoner i brygget?
Normalt brygger jeg bare på Speidel ute (får ikke plass inne + for dårlig ventilasjon pt.) - men nå som det er så kaldt vurderer jeg ekstrakt i form av enten øl eller cider.

Ha en fin kveld!
1. I mange tilfeller er det ikke nødvendig å rehydrere i vann, men det sies at noe av gjæren går tapt ved rehydrering i vørter, jo mer dess sterkere vørteren er. Mangrove Jack sier f.eks. at det ikke er nødvendig å rehydrere, men resultatet blir renere og mer "profesjonelt" ved rehydrering først.

Jeg har kun rehydrert til sterke øl over OG 1.060.

2. Dette går vel normalt bra, i hvert fall om du har vann fra godkjent vannverk. En akseptert risiko for at det skal være enkelt, og ikke kreve stor kjele.
 
Ser man på video fra Bryggselv så ser det jo kjempeenkelt ut - men jeg legger merke til to ting;
  1. De sier at man bør rehydrere gjæret i vann i et glass først - her har jeg lært tidligere at tørrgjær ikke trenger rehydrering?
  2. De blander jo vann bare rett i ekstraktet for så å tilsette gjæra? Vannet som tilsettes er vel ikke desinfisert da det ikke har vært med i en kokeprosess - er dette trygt eller er det risky-business mtp. infeksjoner i brygget?
Normalt brygger jeg bare på Speidel ute (får ikke plass inne + for dårlig ventilasjon pt.) - men nå som det er så kaldt vurderer jeg ekstrakt i form av enten øl eller cider.

Ha en fin kveld!
Går'e så går'e - og sannsynligvis gjør det det. Men du kan aldri vite:).

Opp til deg!
 
Tilbake
Topp