Dessetøl med multe?

Skjevdal

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å brygge et dessertøl til jul, fortrinnsvis et som passer til multekrem. Noe søtt og alkoholsterkt med lav bitterhet tror jeg det må bli, men lurer litt på hvilket øl jeg bør ta utgangspunkt i. Jeg tenker enten i retning barley wine eller belgisk dobbel/trippel, men jeg er litt usikker på hva som passer best til multe. Vil de fruktige aromaene fra belgisk gjær konkurrere med multas smak, eller vil smakene bygge hverandre opp? Kanskje vil en øl som er sterk og lys som en trippel, men søt som en dobbel være tingen?

Det er bare multesyltetøy jeg har tilgjengelig, så man må jo ta høyde for at det allerede er tilsatt en del sukker i tillegg til fruktosen i bærene.
Noen tanker/erfaringer?

Første som slo meg var belgisk triple med multer i sekundærkaret. Ville sett om jeg fikk tak i ferske multer.

Belgiske øl, og spesielt trippel, synes jeg helst bør være ganske tørre. Sånn sett er de kanskje ikke de beste dessertølene, som gjerne kan være søte. Belgisk barley wine? Weizenbock?

Jeg brygget en Weizenbock eller Imperial Dunkel Wit med koriander og appelsinskal til jul ifjor
ser for meg at den kunne passet bra til dessert

Imperial Dunkel Wit hørtes ikke dumt ut nei, jeg skal prøve å få tak i en av flaskene fra Nøgne og teste sammen med multer tror jeg.
Noen tips til belgisk gjær som ikke gjærer så langt ned, men legger igjen en del sødme?

Som recovering vinnerd vil jeg skyte inn at en tommelfingerregel når det gjelder å parre drikke med dessert, er at drikken bør være minst like søt som desserten. Ellers er det fare for at drikken blir oppfattet som alt for syrlig og snerpende.

Jeg liker både Tokaj og Moscato d'Asti til multekrem. KJøp en flaske av hver og kjenn smaken, prøv deretter å brygge noe som ligner i smaksprofil.

Jeg ser dessuten at Trappistøl også anbefales som følge til multekrem:

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/09/multekrem-og-trappistoel
Lykke til og keep us posted!

Jeg synes Samichlaus smaker multe, og den serverer vi til juledessert her i huset, så en lys dobbelbock med multe kunne vel tenkes?

Hei igjen dere!
Jeg har tenkt litt og kommet til at jeg vil prøve å lage et ganske nøytralt øl i håp om å få fram mest mulig av multen som mulig. Hovedfokuset blir å få ølet søtt og fyldig nok, så får jeg frigjøre meg litt fra eksisterende stiler.

Foreløpig utkast til oppskrift:

OG: 1078
FG: 1025
Farge: 27 EBC
Bitterhet: ?
Sluttvolum: 20,5 liter

5500 g Pale malt (79%)
700 g Caramalt EBC 30 (10%)
500 g Crystalmalt EBC 120 (7%)
1000 g Multesyltetøy, estimert sukkerinnhold sukrose og fruktose 270 g (4%). Tenker jeg tilsetter dette i sekundærkaret.

Gjær: WLP002 pga lav utgjæringsgrad

Jeg er ganske fersk på å komponere oppskrifter så lurer litt på hvilken humle og hvor mye jeg bør balansere dette med. Noen tips her?
Tar også gjerne imot tanker angående resten av oppskriften!

Tror du vil få kraftig sødme fra maltet og lite bærpreg. Med såpass lite multer vil ikke bærene slite med å komme fram. Jeg ville brukt tilsvarende 3-5 kg multer (ikke syktetøy) i sekundær.

Jeg har en mistanke om at multer i ølet vil bidra med en syrlighet som kanskje ikke står så godt til desserten. Husk på at mesteparten av multen er vann, og sukkeret gjærer helt ut. Hva med en mer eller mindre streit dubbel?

Jeg er også litt redd for hva som blir igjen av smak fra multen når sukkeret er gjæret bort, men jeg tenker at denne sødmen må erstattes med maltsødme. En dubbel var noe jeg var inne på tanken på, men jeg tenker meg egentlig noe enda søtere. Tenker jeg må prøve, slik BjarteHeigre nevner, å lage noe som er søtere enn multekrem…

Nå har jeg sett litt mer i hyllene og funnet ut at jeg har 2 kg multesyltetøy. Tenker jeg halverer bryggevolumet for å øke bærprosenten. Det burde nok vært friske multer som du sier Gahr, men det får bli neste sesong.

Angående undergjærede øl så hadde det vært spennende å prøve noe i retning dobbelbock, men jeg har for tiden problemer med å opprettholde en stabil lav gjæringstemperatur, så det får bli noe overgjæret.

Nytt forslag:

OG: 1084
FG: 1027
Farge: 22 EBC
Bitterhet: 23 IBU
Alkohol: 7,5%
Sluttvolum: 10 liter

2000 g Pale malt (54%)
800 g Hvetemalt (22%)
250 g Caramalt EBC 30 (7%)
150 g Crystalmalt EBC 120 (4%)
2000 g Multesyltetøy, estimert sukkerinnhold: sukrose 400g (11%) og fruktose 88 g (2%). Tenker jeg tilsetter dette i sekundærkaret.

15g Sterling (4,5%) 60 min
10g Sterling (4,5%) 15 min
10g Sterling (4,5%) 1 min

Gjær: WLP002

Tanker og forbedringer?

Ser jeg havner på en BU/GU på 0,27.
Noen som har erfaring med såpass søtt øl og kan si omtrent hvor man havner i forhold til sødmen i multekrem?

Tilbake
Topp