Det flasker seg

Er det mulig å sette flaskekorker på vinflasker? Vi skal begynne å brygge første gang rett over helgen, og vi skal sette to brygg (her går man ut med fynd og klem, som det heter). Jeg trenger derfor ganske så mange flasker, men så har det seg slik at folk drikker mindre flaskeøl om sommeren. Iallefall på Naboen. Det er dessuten ikke praktisk for oss å tappe på fat første gangene. Men tomme vinflasker har jeg mange av! Så, kan jeg bruke de til å lagre brygget på?
 
Hva slags sjuke mennesker er det som driker mindre øl på sommeren? Åh, du skriver fra Bergen, det forklarer det meste :fyflate:

Ølkapsler på vinflasker vil ikke funke siden du ikke har den glassringen helt øverst som kapselen henger fast i. Og prøver du deg med vinkork så vil trykket raskt dytte dem ut av flaskene.

Det finnes ølkorker av naturkork som du bruker sammen med ståltrådbur, sånn som champagneflasker. Endel flotte belgiske øl som presenteres slik. Men da trenger du slik kork, disse ståltråd-greine og en egnet korkemaskin.

Letteste for dere vil vel være å bare bruke 1.5 liter plastflasker, og evt. supplere med de glassflaskene du får tak i.
 
Haha, det er vel snarere min egen feil som ikke har flere lyse øl på barkartet. Jaja.

Jeg håpet du ikke skulle si noe om plastflasker. Jeg misliker selve tanken på øl på plastflasker, selv om de nok gjør jobben på en utmerket måte. Jeg får dra på butikken og kjøpe 0,33l flaskepant istedet.
 
Jeg har ikke brukt så mye plast selv, bare evt. 1 flaske fordi jeg ikke har fått kloa i nok glass.

Det er vel slik at det funker fint så lenge du ikke lagrer det noe særlig lenge. (jeg drikker alltid den eventuelle plastflaska først).
 
Hmpf. Jeg får lete det jeg kan og hvis ikke får jeg vel krype til korpset og begynne å samle flaskepant.
 
Man kan bruke Champagneflasker, som går an å lukke på ulike måter. Disse flaskene tåler trykket fra ettergjærende øl og er godt egnet til formålet.

Selv har jeg kjøpt plastkorker (som ser ut som en sjampignong) og trykt dem ned på flasken for hånd. Så er det bare å surre et lite ståltrådbur fast over den og ferdig er man.

De fleste sjampisflasker har også denne kanten som gjør at de kan kapsles med store ølkorker, tror det er 29 mm-korker. Korkemaskinen må være tilpasset korker av denne størrelsen for at det skal gå.

På et vineri jeg besøkte under ferien viste de noen flasker med musserende vin som var kapslet med slike ølkorker. Disse satt på under ettergjæringen, mens flaskene sto på skrått med tuten nedovervendt. Etter ettergjæringen ville de så fryse flaskehalsene for så å ta av korken, ta ut gjærslammet og så sette på en ordentlig sjampagnekork.

Hvis du synes det ikke ser så fint ut med plastkork (model sjampignon) så kan man også kjøpe sånn ekstra sølvfolieaktige greier som man krymper rundt flasken.

Her er noen bilder tatt fra www.brouwland.com som selger alt det der:

0122705.jpg

champagne cage with metal cap 100 pieces 012.271.3 € 10,83

0122309.jpg

champagne cork plast. super 100 pieces 012.231.7 € 6,21

0122002.jpg

crown corks 29mm GOLD 100 pcs 012.205.1 € 3,94

0262006.jpg

aluminium capsules champ. gold 100 pcs 026.202.2 € 13,15
(OBS: andre 'capsules' dersom ølkorker brukes og ikke plast/kork-korker av sjampignon-modellen)

De selger også i kvanta på 25 og 1000 stykk.
 
Det var en som skreiv inn til Brew Your Own og spurte om han kunne bruke sjampagnekorker til å korke ølen sin. Da var svaret at det ikke gikk, fordi disse var beregnet på et mye høyere trykk enn det man får i øl, og at det derfor blei veldig vrient å få dem ut uten hjelp fra trykket.

Men hvis Eduard har andre erfaringer, så tror vi vel på det! :)
 
Disse ruglete plastkorker får man ut uten særlige problemer, selv om trykket er lavere. Det var riktignok en stund siden jeg brukte dem, men jeg kan ikke huske at jeg slet med å få åpnet flaskene.
 
Det avhenger vel av hva slags brygg en fyller på disse flaskene, hvor mye kullsyre som ønskes, men jeg nøyt en Chimay Grand Reserve 750ml en bursdag for et par år siden, og den champagne korken gikk rett i taket :) Heldigvis skumma ikke ølet etter, men havna i glassene som planlagt. Nå skal jeg dog ikke garantere at dette var en kork og ei flaske som kunne vært for champagne (jeg drikker nå helst øl) men det ligna iallefall noe veldig.
 
Idag så har jeg flasket to champagneflasker. Den ene var en Veuve Clicquot, som hadde en etikett som var veldig lett å fjerne. Plastkorken passet også pent nedi, selv om jeg måtte bruke en kniv for å vippe den ut forrige gang. Det er dog ikke samme plastkork som vises i bildet over men heller en kork som har mindre slingringsmonn da den ikke har slike lameller som på bildet.

veuve%20cliquot.jpg


En annen flaske som jeg fylte idag var fra Sør Afrika, husker ikke vinhuset i farten. Den hadde en trangere hals, og jeg har trykket korken bare ett hakk i. Det var likevel plass til trådburet rundt.

Snart så skal jeg en tur til en glassamling og prøve ut korken på ulike typer. Er så klart ute etter flasker med lett fjernbar etikett samt ikke for trang hals, slik at man får korken ut uten verktøy.  :laser:
 
Tilbake
Topp