kjellebass
Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har nylig brygget 2 pils-kloner, en tsjekkisk Bernard (den de selger på Rema) og en Corona. Har endt opp med Diacetyl i begge. Litt usikker på hvorfor. Bryggeprosesen var ganske lik for begge to.
Tar Coronaen som eksempel:
Rengjøring av utstyr:
Veldig nøye. PBW og StarSan all the way!
Malt (kvernet på 1,4mm):
- 2,9 kg pilsner malt
- 1,8 kg flaked corn
- 0,8 kr carapils
Humle:
- 65 g Hallertauer Mittelfrueh 1,9% (60 min)
- 20 g Hallertauer Mittelfrueh 1,9% (15 min)
- 20 g Tettnang 2,7% (5 min)
Gjær:
- 3 liter gjærstarter inkl. 2 stk. WLP 940 Mexican lager yeast (gjærmengde estimert via MrMalty)
Vannjustering av mesk:
- 4g kalsiumsulfat
- 4g kalsiumklorid (skulle egentlig være 2g. I guess I got confused)
- 0,7 ml Lactol
Vannjustering av skyllevann:
- 4 g kalsiumsulfat
- tilsatte ikke kalsiumklorid for å veie opp for overnevnte miniblemme.
- Justerte skyllevannet til under 6 i PH med Lactol
Mesking:
23 liter vann. 64 grader. 1 timer og 15 min.
Skylling:
19 liter vann. PH på siste rest endte på 5.65, absolutt innafor.
Preboil: 1.040. 36 liter.
Koking:
1,5 time. Tilsatte Whirlfloc og gjærnæring siste 15 min. Snurret whirlpool etter endt koking og avventet i 10 min.
Tapping/kjøling:
Brukte motstrømskjøler. Tappet 25 liter på rundt 19 grader i løpet av ca. 20 min.
FG. 1.049. Perfecto!
Målte PHen av tappede godsaker til 5.6 (uten at det sier meg så mye). Føltes ganske bra.
Satte så dunken i (nyvasket) kjøleskapet for kjøling til pitchetemp.
Pitching:
Tilsatte oksygen i 1,5 min og hadde oppi gjæren på rundt 11 grader om morgenen dagen derpå. Burde nok ventet litt til, men slik ble det ikke.
Gjæring:
- Dag 1: temp 8 grader og plopping
- Dag 2-6: 9 grader
- Justerte så tempen sakte men sikkert opp til 13 i løpet av noen dager
- Gikk deretter opp til 15 grader i løpet av et par dager
- Lot den stå på 15 grader til det hadde gått 3 uker
Endte på 1.010 som gir rundt 5,3% etter karbonering.
Stakk om til ny dunk med sukkerlake og tappet 19 liter på fat (tilsatt CO2 på forhånd) og resten på flasker.
Brygget smakte veldig bra ved tapping, ingen usmaker og tilsynelatende ikke noe diacetyl.
Oppbevarte deretter flasker og fat i romtemp i 14 dager før disse ble satt kaldt.
Resultat:
Smaksprøver en uke etterpå er ganske bra for flaskene, muligens bittelitt diacetyl, men innafor. Ølet i fatet derimot, smaker ganske mye diacetyl. Ikke katastrofalt, men for mye.
Ble fryktelig langt dette, beklager det, men det jeg lurer på nå er om dette kan fikses på noe vis? Og hvorfor er ikke fat og flasker i synk?
Jeg mistenker at gjæren har "produsert" diacetyl ved karbonering, men det burde da gjelde både fat og flasker?
Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Bør fatet kanskje settes tilbake i romtemp for at gjæren skal få fullføre jobben og rydde opp?
Om man ser bort fra at jeg pitchet på 11 grader og lot tempen gå ned til 8 grader over natten, så synes jeg at selve bryggeprossen følger boka ganske bra. Eller tar jeg feil?
Jeg har nylig brygget 2 pils-kloner, en tsjekkisk Bernard (den de selger på Rema) og en Corona. Har endt opp med Diacetyl i begge. Litt usikker på hvorfor. Bryggeprosesen var ganske lik for begge to.
Tar Coronaen som eksempel:
Rengjøring av utstyr:
Veldig nøye. PBW og StarSan all the way!
Malt (kvernet på 1,4mm):
- 2,9 kg pilsner malt
- 1,8 kg flaked corn
- 0,8 kr carapils
Humle:
- 65 g Hallertauer Mittelfrueh 1,9% (60 min)
- 20 g Hallertauer Mittelfrueh 1,9% (15 min)
- 20 g Tettnang 2,7% (5 min)
Gjær:
- 3 liter gjærstarter inkl. 2 stk. WLP 940 Mexican lager yeast (gjærmengde estimert via MrMalty)
Vannjustering av mesk:
- 4g kalsiumsulfat
- 4g kalsiumklorid (skulle egentlig være 2g. I guess I got confused)
- 0,7 ml Lactol
Vannjustering av skyllevann:
- 4 g kalsiumsulfat
- tilsatte ikke kalsiumklorid for å veie opp for overnevnte miniblemme.
- Justerte skyllevannet til under 6 i PH med Lactol
Mesking:
23 liter vann. 64 grader. 1 timer og 15 min.
Skylling:
19 liter vann. PH på siste rest endte på 5.65, absolutt innafor.
Preboil: 1.040. 36 liter.
Koking:
1,5 time. Tilsatte Whirlfloc og gjærnæring siste 15 min. Snurret whirlpool etter endt koking og avventet i 10 min.
Tapping/kjøling:
Brukte motstrømskjøler. Tappet 25 liter på rundt 19 grader i løpet av ca. 20 min.
FG. 1.049. Perfecto!
Målte PHen av tappede godsaker til 5.6 (uten at det sier meg så mye). Føltes ganske bra.
Satte så dunken i (nyvasket) kjøleskapet for kjøling til pitchetemp.
Pitching:
Tilsatte oksygen i 1,5 min og hadde oppi gjæren på rundt 11 grader om morgenen dagen derpå. Burde nok ventet litt til, men slik ble det ikke.
Gjæring:
- Dag 1: temp 8 grader og plopping
- Dag 2-6: 9 grader
- Justerte så tempen sakte men sikkert opp til 13 i løpet av noen dager
- Gikk deretter opp til 15 grader i løpet av et par dager
- Lot den stå på 15 grader til det hadde gått 3 uker
Endte på 1.010 som gir rundt 5,3% etter karbonering.
Stakk om til ny dunk med sukkerlake og tappet 19 liter på fat (tilsatt CO2 på forhånd) og resten på flasker.
Brygget smakte veldig bra ved tapping, ingen usmaker og tilsynelatende ikke noe diacetyl.
Oppbevarte deretter flasker og fat i romtemp i 14 dager før disse ble satt kaldt.
Resultat:
Smaksprøver en uke etterpå er ganske bra for flaskene, muligens bittelitt diacetyl, men innafor. Ølet i fatet derimot, smaker ganske mye diacetyl. Ikke katastrofalt, men for mye.
Ble fryktelig langt dette, beklager det, men det jeg lurer på nå er om dette kan fikses på noe vis? Og hvorfor er ikke fat og flasker i synk?
Jeg mistenker at gjæren har "produsert" diacetyl ved karbonering, men det burde da gjelde både fat og flasker?
Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Bør fatet kanskje settes tilbake i romtemp for at gjæren skal få fullføre jobben og rydde opp?
Om man ser bort fra at jeg pitchet på 11 grader og lot tempen gå ned til 8 grader over natten, så synes jeg at selve bryggeprossen følger boka ganske bra. Eller tar jeg feil?