Diacetyl

Brygger min først lager og har fått til en skikkelig diacetylbombe. Lukter falskt smør så det holder. Er wlp840 som i følge White Labs egentlig skal ha ganske lav diacetyl produksjon. Så jeg skjønner ikke stort.

Kjølte ned til 11 grader tilsatte 2liters starter med 2 rør. Stod i 8 dager ved 11 grader til SG var 1.015 fra 1050 (skal bli 1010.) økte jevnt temperaturen til 14. Målte i dag på dag 11, SG var 1010 men lukter altså bare smør.

Kan nok være for dårlig oksygenering, har kun ristet og plasket som vanlig. Tenkte på infeksjon, men etter hva jeg har lest produserer de basiluskene som lager diacetyl også melkesyre, og sur er den ikke.

Noen redningstips? Vurderer å lage en starter på nøytral tørrgjør og tilsette denne når den gjærer for å la den rydde opp i smøret.

Evt noen idé om hva jeg kan ha gjort

Opp med temperaturen (gjerne til 20-25 grader) og la det stå ei uke eller to. Det bør gi fart på gjæren og redusere diacetyl merkbart.

For lite gjær, eventuelt i kombinasjon med for lite oksygen, høres ut som mest sannsynlige feilkilde.

Ok takk, jeg lar den skrur opp ytterligere og ser hva som skjer.

Ett lite oppfølgingsspørsmål. I de artiklene jeg har lest om det virker det som om diacetylrest'en burde være på alt fra 24 til 72 timer, men det står som regel ikke noe om hvorfor den ikke kan være lenger. Det virker usannsynlig i og med at gjæren stort sett har gjort seg ferdig alt, men kan det medføre noe å ha en rest på feks en uke?

Tilbake
Topp