Digitalt termometer med alarm for panelmontering

magne1972 skrev:
Korrekt. Ett ssr pr element, og hvis en pid skal styre flere ssr, pararellkobles disse inn på piden, og bryterutgangene kobles på hver sin sepparate kurs. Rett og slett så enkelt. Pid er også billigere enn kvalitetstermometer, og ihvertfall ikke dyrere enn termometer+bryter :)

Ok, i serien "Martin stiller spørsmål om ting han overhodet ikke kan": Slik jeg tenker meg bryggeriet i hodet mitt nå, kommer jeg til å kjøre 2 elementer på HLT - PIDen under oppvarming av meskevannet. Under oppvarmingen av skyllevannnet kommer jeg nok bare til å bruke ett, fordi den andre kursen må brukes til RIMS-elementet som holder konstant mesketemperatur. Vil dette forvirre PIDens innlæringsprosess på noen måte? Finnes det noen måte å få PIDen til å lære to forskjellige "profiler"?

- M
 
Martin E skrev:
magne1972 skrev:
Korrekt. Ett ssr pr element, og hvis en pid skal styre flere ssr, pararellkobles disse inn på piden, og bryterutgangene kobles på hver sin sepparate kurs. Rett og slett så enkelt. Pid er også billigere enn kvalitetstermometer, og ihvertfall ikke dyrere enn termometer+bryter :)

Ok, i serien "Martin stiller spørsmål om ting han overhodet ikke kan": Slik jeg tenker meg bryggeriet i hodet mitt nå, kommer jeg til å kjøre 2 elementer på HLT - PIDen under oppvarming av meskevannet. Under oppvarmingen av skyllevannnet kommer jeg nok bare til å bruke ett, fordi den andre kursen må brukes til RIMS-elementet som holder konstant mesketemperatur. Vil dette forvirre PIDens innlæringsprosess på noen måte? Finnes det noen måte å få PIDen til å lære to forskjellige "profiler"?

- M
Det vil nok som sagt klusse til litt, jeg regner med at temperaturen da vil overskyte litt. men det er nok snakk om lite avvik.
Jeg ville prøvekjørt, og sett, avviket vil likevell være tilnærmet konstant, og kan kompenseres for i set-temp. skyllevannet tåler da også en feilmargin på 1-2 grader uten problemer... :)
 
magne1972 skrev:
Det vil nok som sagt klusse til litt, jeg regner med at temperaturen da vil overskyte litt. men det er nok snakk om lite avvik.
Jeg ville prøvekjørt, og sett, avviket vil likevell være tilnærmet konstant, og kan kompenseres for i set-temp. skyllevannet tåler da også en feilmargin på 1-2 grader uten problemer... :)

Takk igjen. Du har helt rett i at skyllevannet ikke er så nøye - i tillegg har jo PIDene jeg ser på en temperaturalarminnstilling som gjør at jeg kan sette på alarmen på måltemperaturen, så kan jeg manuelt fikle det til hvis det skulle overskyte for mye. Den "lærer" bare når jeg har bedt den om å lære, ikke sant? Så den ikke blir dårligere til å treffe mesketemperatur til neste mesking fordi den prøver å lære seg å treffe skyllevannsvarming fra forrige brygg...
 
Martin E skrev:
magne1972 skrev:
Det vil nok som sagt klusse til litt, jeg regner med at temperaturen da vil overskyte litt. men det er nok snakk om lite avvik.
Jeg ville prøvekjørt, og sett, avviket vil likevell være tilnærmet konstant, og kan kompenseres for i set-temp. skyllevannet tåler da også en feilmargin på 1-2 grader uten problemer... :)
Takk igjen. Du har helt rett i at skyllevannet ikke er så nøye - i tillegg har jo PIDene jeg ser på en temperaturalarminnstilling som gjør at jeg kan sette på alarmen på måltemperaturen, så kan jeg manuelt fikle det til hvis det skulle overskyte for mye. Den "lærer" bare når jeg har bedt den om å lære, ikke sant? Så den ikke blir dårligere til å treffe mesketemperatur til neste mesking fordi den prøver å lære seg å treffe skyllevannsvarming fra forrige brygg...

Jeg ville ha kjørt autotuning av pid på mesken, og latt den kun kjøre som temperaturavleser på HLT.
 
PID er billig, sjølv om du berre skal nytte den til temperaturavlesing eller alarm. For 20-30 dollar får ein ikkje mange instrument for temperaturavlesing og kontroll som kan takle eit utall av forskjellige sensorar. Eg stemmer for ein til kvar tank. Kokekjelen treng vel strengt tatt berre eit 3" dial thermometer. Og så er det bedre med PT-100 enn k-type sensor.

Og sjølvsagt kan du styre fleire kursar med ein PID. Som andre har påpeikt.
 
Jeg skal he en PID for hver tank, det har jeg landa på nå. Men selv om jeg har en PID på hver, har HLT-en to oppgaver: Varme vann til meskingen og varme skyllevann. Siden det vil bli brukt 1x 3500 W på skyllevannsvarmingen og 2x 3500 W på meskevannsvarmingen, vil innlæringsprosessen kanskje bli krøkket til - men som Magne påpeker kan jeg tune den til å koke meskevann, og så bare akseptere litt avvik på skyllevannet.

Neste spørsmål: Jeg planlegger å ha en posisjonsknapp for hver kurs som justerer hvilket element som får strøm. Kurs 1 har da 4 posisjoner: Av, HLT, RIMS og BOIL.  Kurs 2 har 3: Av, HLT og BOIL. Da trenger jeg også 5 releer (ikke SSR, bare vanlige releer) som kutter strømmen til hver av SSRene, slik at kun et av elementene kan kjøres på hver kurs samtidig?
 
Et billigere alternativ er evt å finne en bryter som tåler 16A 230V.

Ang PID. Jeg ville tunet den for ét element og slått det andre elementet på manuelt. Tune med et element. Når du er 5-10 grader under target temp så skrur du av det manuelle elementet og PID treffer perfekt. Jeg bruker dette i mitt oppsett med forskjell at PID har to elementer og jeg skrur manuelt av/på det tredje.
 
EspenL skrev:
Et billigere alternativ er evt å finne en bryter som tåler 16A 230V.

Finnes dette? Lenke?

EspenL skrev:
Ang PID. Jeg ville tunet den for ét element og slått det andre elementet på manuelt. Tune med et element. Når du er 5-10 grader under target temp så skrur du av det manuelle elementet og PID treffer perfekt. Jeg bruker dette i mitt oppsett med forskjell at PID har to elementer og jeg skrur manuelt av/på det tredje.

Umiddelbart synes jeg min løsning høres mer tiltalende ut - det går litt fortere, og det er ikke så farlig om skyllevannet varierer med +- en grad på target temperatur.

The Electric Brewery har en HERMS-løsning der vørteren resirkuleres gjennom en sløyfe i HLTen under mesking. Det gjør at man sparer et element, men jeg synes i utgangspunktet det ikke høres ut som en så god løsning likevel. Grunnen er at man da ikke kan resirkulere mesken før skyllevannet har kommet opp i mesketemperatur - erfaringsmessig vil det ta 20-30 minutter. Dessuten kan man ikke varme opp skyllevannet til skylletemp før etter at mesken er ferdig. Jeg tror derfor jeg heller mot en RIMS-løsning med en Low Density element i bånn av mesketanken og resirkulering til toppen. Noen tanker om dette?
 
Alternativt kan du bruke en vannkoker eller an annen liten beholder med kokeelement og sirkulere vørteren i et kobberrør i denne. Da er HLT frigjort. Dette er min plan for en fjern fremtid.

Har ikke letet spesifikt etter en flerpunktsbryter for 16A 230V. Selv går jeg for slike:
http://www.ebay.co.uk/itm/Illuminated-Yellow-Rocker-Switch-SPST-On-Off-16A-230V-34x16mm-/221023386825?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

Må selv passe på å ikke aktivere for mange, men har nå gjort 30 brygg der jeg har hatt brytere uten lys. Har røket sikring kanskje to ganger, så behovet for flerpolsbryter er ikke så viktig for meg. Med mine 3x2kW = 6kW på HLT varmer jeg opp 26 liter vann forbausende fort  :)
 
EspenL skrev:
Alternativt kan du bruke en vannkoker eller an annen liten beholder med kokeelement og sirkulere vørteren i et kobberrør i denne. Da er HLT frigjort. Dette er min plan for en fjern fremtid.

Ja, det er det tredje alternativet, og det som gir mest fleksibilitet og minst sjanse for å svi elementer/vørter. Men jeg er i utgangspunktet ikke så gira på enda en beholder/dings. Et alternativ er kanskje å bruke en liten spiral nedsenket i kokekaret i stedet? Hvor ville du plasser føleren til PIDen som styrer HERMSen?
 
Martin E skrev:
Ja, det er det tredje alternativet, og det som gir mest fleksibilitet og minst sjanse for å svi elementer/vørter. Men jeg er i utgangspunktet ikke så gira på enda en beholder/dings. Et alternativ er kanskje å bruke en liten spiral nedsenket i kokekaret i stedet? Hvor ville du plasser føleren til PIDen som styrer HERMSen?

Så nærme som mulig utgangen fra kretsen der vannet varmes. Det gir kort forsinkelse for PID.

Spiral i kokekaret vil gi mye lenger forsinkelse på temperaturen.
 
Tilbake
Topp