Dimensjoner på ulike rørdeler

Jeg har bestilt og mottatt en del rustfrie rørdeler fra ebay til et RIMS-prosjekt jeg holder på med. Det jeg bestilte var følgende:

to 1 1/2" NPT T-koblinger
ett 1 1/2" gjenget rør (150 mm)
tre 1 1/2 " - 1/2" reduksjonsmuffe (til pt100 og QD, vørter inn og ut)
en 1 1/2"-1 1/4" reduksjonsmuffe (til varmeelement)

Dette så helt fint ut i følge spesifikasjonene da jeg bestilte, og burde etter det jeg vet passe sammen. Men så ser jeg når jeg mottar delene at:
- innvendig mål på t-koblingene er 44 mm. Etter de tabellene jeg har sett, tilsvarer dette 1 3/4", mens 1 1/2 toms skulle vært omtrent 38 mm
- innvendig mål på reduksjonsmuffe 1 1/4 " er 38 mm, dvs 1 1/2", trodde jeg
- Utvendig mål på 1 1/2" gjenget rør er 32 mm (og kan dermed vanskelig skrus inn i t-koblingene som har 44 mm åpning)

t-koblingene er har også 1 1/2" støpt inn i godset. Har åpnet sak om disse delen med selgeren og foreløpig fått til svar at målene er i henhold til spesifikasjonene på disse produktene, og ettersom jeg på ingen måte har noe faglig forhold til dette lurer jeg på om det finnes noen logikk her, og at jeg har bestilt ting som ikke passer sammen selv om jeg burde/kunne visst bedre eller om jeg faktisk har fått deler med feil spesifikasjoner. Noen linker til produktene:
T-kobling - http://www.ebay.com/itm/270870971076?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Gjenget rør - http://www.ebay.com/itm/280895954636?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Reduksjonsmuffe - http://www.ebay.com/itm/280848015087?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Det hører med til historien at reduksjonsmuffene til 1/2" har forventet dimensjon til pt100 og QD, og passer for øvrig fint inn i t-koblingene.

Kunne noen av dere som har god peiling på dette kommet med innspill til hva som kan ha skjedd her? Har jeg blitt lurt, eller har jeg handlet uten nok kunnskap? Personlig holder jeg begge alternativer for å være mulige...
 
Uten å garantere det.
Mulig årsak ligger i røret. Det heter pipe, og ikke tube. (de klarer faktisk å ha forskjellige målemetoder på de to)
1,5" tube er grovere enn 1,5" pipe.....
Burde egentlig oppgitt gjengedimensjoner på røret etter mitt hode :)
 
Som duskutert mange ganger tidlegare så har røyrdeler (NPT, NPS, BSP, pipe) mykje større faktisk dimensjon enn det oppgitte. På slike deler er det fordi dei skal ha minimum oppgitt dimensjon innvendig. På lavtrykksdeler med tynt gods blir dimensjonane gjerne ein del større enn oppgitt. Vedlagt gjengetabell der du kan sjekke delene dine.

Eg tippar det er røyret du har fått som er feil. Av tabellen ser det ut som det er eit 1" NPT røyr, som på amerikansk heiter pipe. Det kjem vel frå kina, og det er ikkje sikkert kinesaren er heilt stødig på dimensjonane med mindre dei er stempla på delen.

Tube er oppgitt med utvendige mål og er det det høyrest ut til at det er, altså 1/2" er faktisk 1/2".
 

Vedlegg

  • Fittings-gjenge-tabell.jpg
    Fittings-gjenge-tabell.jpg
    164,4 KB · Sett: 794
Tilleggsopplysning: Når du måler på koniske gjenger og samanliknar med tabellen over, måler du på tredje gjenge sånn ca. Du vil sjå at dine deler stemmer bortsett frå røyret som ser ut til å vere 1".
 
protto skrev:
Tilleggsopplysning: Når du måler på koniske gjenger og samanliknar med tabellen over, måler du på tredje gjenge sånn ca. Du vil sjå at dine deler stemmer bortsett frå røyret som ser ut til å vere 1".
Supert! Ser ut til å stemme på en prikk. Har googla meg grønn etter en slik tabell, så den lagres herved! Det er nok røret som er problemet, og dermed feilsendt. Takk!
Ellers skal akkurat denne selgeren berømmes for godt utvalg i interessante deler, lav pris, gratis frakt og hurtig avsendelse.
 
protto skrev:
Tilleggsopplysning: Når du måler på koniske gjenger og samanliknar med tabellen over, måler du på tredje gjenge sånn ca. Du vil sjå at dine deler stemmer bortsett frå røyret som ser ut til å vere 1".
... men det jeg kom litt i stuss over, er hvilken størrelse som passer inn i disse t-koblingene... Det nærmeste jeg kommer i tabellen over er 1 1/4" NPT. Kan det stemme? Beklager - fullstendig amatør på dette området.
 
JørnP skrev:
protto skrev:
Tilleggsopplysning: Når du måler på koniske gjenger og samanliknar med tabellen over, måler du på tredje gjenge sånn ca. Du vil sjå at dine deler stemmer bortsett frå røyret som ser ut til å vere 1".
... men det jeg kom litt i stuss over, er hvilken størrelse som passer inn i disse t-koblingene... Det nærmeste jeg kommer i tabellen over er 1 1/4" NPT. Kan det stemme? Beklager - fullstendig amatør på dette området.
Om du ser i tabellen under "diameter innvendig" er 1,5" NPTF 44,52mm. Så det stemmer ganske overeins med målet ditt på 44mm innvendig i T-stykket. Husk at du får forskjellige mål på hann og hokoblingane som går i kvarandre på grunn av gjengene. Derfor er det ei kolonne for utvendig mål (hann) og ei for innvendig mål (ho/hunn).
 
Til info er tabellen tatt fra Active services katalogen. Trur firmaet er samanslått med Fluid control, men det kan no vere det samme...
 
Tilbake
Topp