Din erfaring med WLP400.

Torleif H skrev:
Jeg ville ikke bekymret meg for at det ikke er (synlig) aktivitet etter 8-10 timer. Det kan jo skje med andre gjærtyper også. Den er nok bare "treg".

At den gjæret over i Erlenmeyer bekrefter jo at den er i live i hvert fall. Vil tro du skal ha ganske mye ut av flasken før det påvirker resultatet i hovedgjæringen nevneverdig.

Beroligende ord hjelper alltid!!
For bare være tolmodig så lenge :)
Takk for svar.
 
Ser at Nøgne Ø i Blonde bruker 22 C i to uker og i Saison 25 C (!) i to uker. Dette iflg oppskriftene som står i boken ØLbrygging fra HÅND til MUNN.

Har ingen egen erfaring enda med denne tråden er interessant da jeg planlegger å bruke WLP400 ganske snart :)
Jeg brygget den nevnte Nøgne Ø Saison med WLP400 på 25C. Den ble veldig god. Min kone hadde dameselskap og de koste seg veldig med denne ...
 
Jeg har en Belgisk Wit stående til gjæring nå med WLP400. Den ble brygget forrige søndag, for en drøy uke siden, og det plopper fortsatt ganske hyggig i gjærlåsen (flere ganger i minuttet). Hva er deres erfaring her? Holdt den det gående lenge? Har ikke opplevd så langvarig / hyppig plopping i gjærlåsen med andre gjærstammer.

Videre så leser jeg at den ofte kan gjære tregt, spesielt om den ikke får en temperaturøkning underveis, eller hvis den gjærer på lav temperatur. Jeg startet på 18 grader og har økt med en grad per dag til jeg har nådd 22 grader hvor jeg lar den stå tiden ut. Selv om plopping i gjærlås ikke er noen sikker indikator, virker det som om at denne koster godt på, og at den ikke har stoppet opp på noen måte. Jeg antar det vil være kurrant å flaske denne etter 14 dager?
 
Jeg mener å huske at den kan jobbe ganske tregt, ja. Den kan sågar ta en pause for så å starte opp igjen (hvis jeg ikke husker helt feil). Men ta målinger, så blir du sikker i din sak. Det kan jo godt være CO2 som kommer ut.
 
Flasket denne i dag etter 14 dager. Målte FG til 1,009 (OG 1,046). Konkluderer med at den gjærer fint ut på 14 dager ved rett temperatur :)
 
Morsomt å se hvordan de forskjellige gjærtypene jobber. For ei uke siden satt jeg to batcher. En med OG 71 og US-05. Den er nå nede i 10, mens en annen batch med OG 46 og wlp400 fremdeles ikke er kommet lenger enn til 20. Men har brukt 400en flere ganger og den gjærer alltid ut som den skal. Lar den stå en uke til, så er den nok fin!
 
wlp400 toppgjærer noe sinnsykt, nesten byggskum. Jeg anbefaler blowoff på starten med den. Men skal innrømme at jeg kjører blowoff på de fleste batchene nå bare for å være sikker. Hefe-strainen jeg satt for en stund siden smelte av begge lokkene og fylte gulvet i garderoben med skum og dritt...
 
WLP400 har stått ubevoktet i tre dager

2014-09-11%2016.32.30.jpg
 
Haha, ikke noe verre enn litt tørking. Jeg hadde sluppet griset hvis jeg hadde droppa gjærlåsen... Jeg fylte bøtte idiotisk full (>9l i en 10 litersbøtte). Ha litt headspace, og dropp gjærlåsen de første dagene, så går det bra. Legg litt plastfilm over hullet for å unngå fluer og dritt.
 
Blowoff-tube og god headspace, ikke klem 28 liter i karet og håp på det beste. Jeg hadde rundt 20 liter og det holdt akkurat. ;)

//edit

Faen, er det ekko her og? Akkurat for seint ute! ;)

Ehh.. bestilte just ferdigkvernet malt til 28 liter ferdig produkt.... samt OG på 68.
Dette kan bli stykt!
 
Brygget witjul med 400 nå. 23 liter i 30 liter spann. Måtte bytte vannlåsen. Men ble ikke noe søl på utsiden.
 
Siden denn gjæren oppfører seg rart, satser jeg på at det er OK at gjæringen ikke har startet etter 20 timer.
 
Tilbake
Topp