kopierer inn oppskrifta di her:
(25 liter)
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling
.
Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400
Hvor lang tid brukte du på de forskjellige meskestegene? Er tilsettningene nødvendig for smaken?
Fruen skal ha "jentekveld" på lørdag så jeg sikter meg inn på en dobbel bryggedag med denne + et Münchenerøl til påskesola. Starter 0700 lørdagsmorgen. Om at går riktig så bra smeller jeg muligens til med et tredje brygg på wlp400, er bare ikke sikker hva jeg det blir, muligens en Imp. Wit.
Det steget jeg antydet på under 50 grader (mellom 40 og 48), kan du sikkert glemme. (Hensikten med et slikt steg er å forebygge problemer under skylling når du bruker mye "råfrukt", dvs. umaltet korn, som inneholder mye betaglucan, som gjør vørteren tyktflytende. Enzymet beta-glukanase bryter ned dette stoffet.)
Steget på 63 var nok bare på 10 minutter eller så. Om du skal ha det, og hvor langt det skal være, bestemmer hvor gjærbar vørteren blir - og altså hvor "tørt/"tynt"/"lettdrikkelig" ølet blir. Skal ølet drikkes når det er 30 grader i skyggen, er det greit å ha hatt et sånt steg
. Men det kan godt droppes, og du kan meske inn rett på 68.
Det eventuelle steget på 63 og steget på 68 bør få en time til sammen. Steget på 72 gjør en del stivelse som ellers ikke blir gelatinisert, tilgjengelig for enzymene. Det skal gi bedre munnfølelse og bedre skum. Du får en liten heving av OG, litt mindre gjærbarhet, og litt mer alkohol. Men effekten er veldig liten. Jeg bruker det gjerne, for jeg har som regel god tid, men det er overhodet ikke nødvendig. Jeg lar det ofte gå 40 minutter her, men du kan bruke så lite som 20.
Utmesk, for å gjøre vørteren mest mulig lettflytende, i 10-15 minutter. Så vorlauf, og skylling/tapping.
Om du vil gjøre det enkelt - og antakelig blir det like godt øl
- så mesker du inn på 68 grader, lar det stå der en time, og så kjører du vorlauf og skylling/tapping (alt etter hva slags metode du bruker).
Det er mulig at du skal legge temperaturen en grad ned - til 67 grader - hvis du ikke har med det steget på 63. Når 68 grader anbefales på witbier (det er det dette i utgangspunktet er), regner en gjerne med at en starter på det steget under 50, og så hever temperaturen i løpet av et kvarter til 68. Under hevingen passerer en jo det området mellom 60 og 65 der beta-amylasen er aktiv, og det blir derfor noe annet enn å meske inn rett på 68.
Forskjellen vil ikke bli stor - og i virkeligheten treffer vi aldri så forbasket nøyaktig, heller. Men vi prøver jo
.