Din erfaring med WLP400.

Jeg er egentlig ikke bekymret, har hørt om mange som opplever svoveldufter på forskjellige stadier med WLP400. Dette er første gang jeg opplever det under stormgjæringen, men har hatt en batch med noe svovellukt under flasking. Det ble borte etter noen uker.

Har oksygenert med O2 og tilsatt gjærnæring. Gikk på en liten smell med at gjæren i starteren ikke fikk flokkulert ordentlig (tenkte ikke på at WLP400 er dårlig på det), så dekanterte ut litt gjær, så litt underpitching er eventuelt eneste suboptimale.

Tror det blir bra og at WLP400 ryddet opp! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror da at underpitching ifb. med mye O2 som fører til mye gjærvekst kan ha en sammenheng.

Ref. morebeer artikkelen om dette https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-pa-1664-blanc.16140/page-11#post-353689
Tror det blir bra og at WLP400 ryddet opp! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tommel opp, det meste forsvinner i gjæringsprosessen og lagring.
Blir nok bra ja

Edit:
the more trub and dissolved oxygen in the chilled wort, the higher the concentrations of hydrogen sulfide (3). The total amount of hydrogen sulfide produced depends on the yeast strain; under identical conditions, top-fermenting yeast produce less than lager yeasts

Ref. George Fix, “Sulfur Flavors in Beer,” Zymurgy 15, pp. 40–44 (Fall 1992).

 
Sist redigert:
[I skrev:
the more trub and dissolved oxygen in the chilled wort, the higher the concentrations of hydrogen sulfide (3). The total amount of hydrogen sulfide produced depends on the yeast strain; under identical conditions, top-fermenting yeast produce less than lager yeasts
[/I]
Ref. George Fix, “Sulfur Flavors in Beer,” Zymurgy 15, pp. 40–44 (Fall 1992).


Her var det både trub og O2, samt kanskje litt underpitching. I tillegg kjører jeg på 20 grader fra start da jeg har god erfaring med det, så gjæren jobber nok på høygir og promper deretter.

Er bare på dag to, så den har plenty med tid til å rydde opp i uønskede elementer.

Kjenner jeg WLP400 rett, tar den seg vel snart en velfortjent hvil og må sparkes i gang igjen... [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liten oppdatering. Allerede i dag er "kloakklukta i hele kjelleren" borte, men jeg kjenner fortsatt svovel når jeg stikker nesa inn i gjæringsskapet. Kunne ikke dy meg og tappet en sample. Brygget har gjæret fra 1.058 til 1.026 på tre dager, og det plopper fortsatt jevnt i gjærlåsen. Prøven jeg tok var god både på lukt (kjente ikke svovel der), smak og farge.

Dette blir nok bra! Jeg liker WLP400, den er lunefull og har litt personlighet. Du vet ikke helt hvor du har den, men den stiller opp når det trengs. Som en katt omtrent :)
 
Sist redigert:
Kjøpte et rør (nå pose) på bryggselv og satte en starter i går kveld. 3dråper defoamer i starter (2/3 full erlendmeyerkolbe), men allikevel skum ut av kolben og nedover magnetrøreren i dag morges. Tørket av kolbe, rører og benk og fikk virvlet ned skummet. Satte den på røreren med 2nye dråper defoamer. 20min så stod skummet opp til folien på røreren. Edte med å skru av røreren.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg har ikke mulighet for å justere temperaturen. Hva kan jeg forvente med å gjære wlp400 konstant på 18C? Fryktlig treig gjæring? Hjelper det om jeg pakker inn bøtta i feks en gammel dunjakke? :rolleyes:
 
Noen som har en bra oppskrift på Imperial Wit? Jeg ska tappe en wlp400 wit snart og tenker å pitche gjæra rett i en ny wit. Ønsker en litt større øl, abv på mellom 7,5-9,5%. Brukte curacao, koriander og kamomille på forrige brygg, denne gang tenker jeg nye krydder. Ser for meg limeskall, søt appelsinskall, koriander og kanskje sitrongress. Erfaringer/fallgruver? Hvor mye av gjærkaka burde jeg bruke? Ser ut til at det er mellom 3-4 liter gjær i bøtta.
 
Oksygen! Kan det være tilstrekkelig med ei skikkelig risteøkt selv på større brygg eller? 1.070-1.080ish
 
Oksygen! Kan det være tilstrekkelig med ei skikkelig risteøkt selv på større brygg eller? 1.070-1.080ish

Det er ikke optimalt, men funker sikkert. Kanskje lurt å kjøre en ekstra risterunde etter et halvt døgn? (Før sjølve gjæringa er kommet i gang.)

Jeg håper du ikke har så mye gjær! Da er noe alvorlig galt - hvis vi snakker vanlig størrelse på brygget, i alle fall. Har du nok sunn gjær som får nok oksygen, trenger den ikke å formere seg opp så voldsomt, og du får bedre øl. Jeg tar med så lite trub som mulig, så gjæren blir veldig rein, og får stort sett maks en halvliter med gjær. Det ligger bare et tynt lag på bunnen av bøtta.

Så jeg går ut fra at du har tatt med ganske mye trub, og at det utgjør mesteparten av "gjærlaget" ditt. Det er ikke ideelt å pitche det der; det bør nok helst vaskes. Men alt går, det blir øl.

Tommelfingerregel når det gjelder mengde fersk og fin bånnhøsta slurry med lite trub: 1 dl til en 25 liters batch med ale med OG 1.050. Doble mengden for øl over 1.064. Og doble disse mengdene hvis du brygger undergjæra øl. Slurryen skal være såpass tjukk at den har en kremete konsistens.

Jeg kan ikke hjelpe deg med krydderråd, jeg brygger ikke med krydder. Rådet mitt ville eventuelt blitt å droppe krydderet;). (Og krydra wit er omtrent det verste jeg veit:p.)

Angående temperatur: Det er temperaturen i ølet, ikke i rommet, som er viktig. Den vil ligge flere grader over romtemperaturen under ei kraftig stormgjæring. Lar du den så synke igjen, risikerer du at gjæringa stopper opp. Belgiere er særlig sære på sånt.
 
Sist redigert:
Det er ikke optimalt, men funker sikkert. Kanskje lurt å kjøre en ekstra risterunde etter et halvt døgn? (Før sjølve gjæringa er kommet i gang.)

Jeg håper du ikke har så mye gjær! Da er noe alvorlig galt - hvis vi snakker vanlig størrelse på brygget, i alle fall. Har du nok sunn gjær som får nok oksygen, trenger den ikke å formere seg opp så voldsomt, og du får bedre øl. Jeg tar med så lite trub som mulig, så gjæren blir veldig rein, og får stort sett maks en halvliter med gjær. Det ligger bare et tynt lag på bunnen av bøtta.

Så jeg går ut fra at du har tatt med ganske mye trub, og at det utgjør mesteparten av "gjærlaget" ditt. Det er ikke ideelt å pitche det der; det bør nok helst vaskes. Men alt går, det blir øl.

Tommelfingerregel når det gjelder mengde fersk og fin bånnhøsta slurry med lite trub: 1 dl til en 25 liters batch med ale med OG 1.050. Doble mengden for øl over 1.064. Og doble disse mengdene hvis du brygger undergjæra øl. Slurryen skal være såpass tjukk at den har en kremete konsistens.

Jeg kan ikke hjelpe deg med krydderråd, jeg brygger ikke med krydder. Rådet mitt ville eventuelt blitt å droppe krydderet;). (Og krydra wit er omtrent det verste jeg veit:p.)

Oksygen: Da prøver jeg med risting dagen etter også. Bruker trikset med å legge en tørkerull under og vugger bøtta.

Gjær: Neida det er nok en salig blanding av trub og gjær, skal vaske det ut. Prøver med 2dl vasket gjær. Har lest noen plasser at man bare skal ha vørteren rett oppå den gamle gjærkaka, synest selv det hørtes rart ut.

Krydder: Reinheitsgebot betyr nada for meg, jeg er svært gla i Hoegaarden på sommeren så da blir det slikt ;)

Takk for svar Finn :)
 
Oksygen: Da prøver jeg med risting dagen etter også. Bruker trikset med å legge en tørkerull under og vugger bøtta.

Gjær: Neida det er nok en salig blanding av trub og gjær, skal vaske det ut. Prøver med 2dl vasket gjær. Har lest noen plasser at man bare skal ha vørteren rett oppå den gamle gjærkaka, synest selv det hørtes rart ut.

Krydder: Reinheitsgebot betyr nada for meg, jeg er svært gla i Hoegaarden på sommeren så da blir det slikt ;)

Takk for svar Finn :)

Når du har vasket, bruker gjæren litt tid på å komprimere seg til den kremete konsistensen jeg snakker om. Den må ha i alle fall et døgn i kjøleskap.

Du bør nok absolutt bruke gjærnæring i ølet når du gjenbruker gjær på den måten. Men det veit du sikkert.

Tørkerull under bøtta? Hvorfor ikke bare bikke på den, så den balanserer på kanten av bunnen? Det funker veldig bra. Da kan du riste som bare det uten å bruke særlig med krefter:).

edit: Den ultimate gjærvaskingsvideoen: https://www.google.no/search?q=vask...x-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=p655Ws25DNC3zAWe7JqYAw
 
Når du har vasket, bruker gjæren litt tid på å komprimere seg til den kremete konsistensen jeg snakker om. Den må ha i alle fall et døgn i kjøleskap.

Du bør nok absolutt bruke gjærnæring i ølet når du gjenbruker gjær på den måten. Men det veit du sikkert.

Tørkerull under bøtta? Hvorfor ikke bare bikke på den, så den balanserer på kanten av bunnen? Det funker veldig bra. Da kan du riste som bare det uten å bruke særlig med krefter:).

edit: Den ultimate gjærvaskingsvideoen: https://www.google.no/search?q=vaske+gjær+foseid+youtube&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=p655Ws25DNC3zAWe7JqYAw

Bruker gjærnæring i alle bryggene mine (2 til nå :p)
Prøvde å bikke, fant ut at det kostet minst krefter ved å legge noe under, nå bare gynger jeg bøtta kraftig i 5 minutter.
Skal sjekke ut den videoen, får kanskje nok gjær til å brygge en Hvit Ipa også da :)

Er merkelig hvor fort denne hobbyen baller på seg. Når jeg fikk startsettet til jul lovet jeg husdragen min om at "neida, jeg skal bare sette et brygg i ny og ned", nå er det ikke plutselig ikke nok dager i uka til brygging :rolleyes:
 
Bruker gjærnæring i alle bryggene mine (2 til nå :p)
Prøvde å bikke, fant ut at det kostet minst krefter ved å legge noe under, nå bare gynger jeg bøtta kraftig i 5 minutter.
Skal sjekke ut den videoen, får kanskje nok gjær til å brygge en Hvit Ipa også da :)

Er merkelig hvor fort denne hobbyen baller på seg. Når jeg fikk startsettet til jul lovet jeg husdragen min om at "neida, jeg skal bare sette et brygg i ny og ned", nå er det ikke plutselig ikke nok dager i uka til brygging :rolleyes:

Leser "dragen" dette forumet, tro:rolleyes:?

Hvis husdyret ditt liker øl, løser alt seg greit så lenge ølet bare er godt. Hvis ikke, er du muligens snart i trøbbel:p.

Jeg vllle gått for en hvit apa. Det var sommerens hit her på forumet. Her er tråden. Helt klart en av de bedre.
 
Sist redigert:
Prøvde å bikke, fant ut at det kostet minst krefter ved å legge noe under, nå bare gynger jeg bøtta kraftig i 5 minutter.
Du skal bare være sikker på at det du legger under har stor nok flate, slik at du ikke får all vekten på et lite område under bøtten.
Plutselig står du med 25 liter vørter utover gulvet og et fint hull i bøtten.
Da skal du se at den snille damen ikke er så snill lenger.
Et brett mellom bøtten og tørkerullen/balansebrettet/pilatesballen/etc kan være smart for å fordele trykket.
 
Leser "dragen" dette forumet, tro:rolleyes:?

Hvis husdyret ditt liker øl, løser alt seg greit så lenge ølet bare er godt. Hvis ikke, er du muligens snart i trøbbel:p.

Jeg vllle gått for en hvit apa. Det var sommerens hit her på forumet. Her er tråden. Helt klart en av de bedre.

Linken din i denne posten er til gjærvask, jeg forventet en oppskrift der.. [emoji33]
 
Linken din i denne posten er til gjærvask, jeg forventet en oppskrift der.. [emoji33]

Takk, det gikk litt fort i svingene der, ja. Nå er det fiksa. Det er en lang tråd om et øl som egentlig ikke finnes, men som det ble brygga en god del av:). Du finner oppskrift(er) der.

Jeg brygga to omganger av det, og skal brygge flere - det skal bare bli litt varmere i været først. For meg er det et sommerøl, og det er avgjort ikke et lagringsøl. Jo fortere du drikker det, jo bedre smaker det:p.

Hvis du tror på en fin påske, kan du brygge det snart. Regn minst tre ukers gjæring, for wlp400 tar seg god tid med å gjøre jobben ferdig.
 
Sist redigert:
kopierer inn oppskrifta di her:

(25 liter)
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).
Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400

Hvor lang tid brukte du på de forskjellige meskestegene? Er tilsettningene nødvendig for smaken?

Fruen skal ha "jentekveld" på lørdag så jeg sikter meg inn på en dobbel bryggedag med denne + et Münchenerøl til påskesola. Starter 0700 lørdagsmorgen. Om at går riktig så bra smeller jeg muligens til med et tredje brygg på wlp400, er bare ikke sikker hva jeg det blir, muligens en Imp. Wit.
 
Takk, det gikk litt fort i svingene der, ja. Nå er det fiksa. Det er en lang tråd om et øl som egentlig ikke finnes, men som det ble brygga en god del av:). Du finner oppskrift(er) der.

Jeg brygga to omganger av det, og skal brygge flere - det skal bare bli litt varmere i været først. For meg er det et sommerøl, og det er avgjort ikke et lagringsøl. Jo fortere du drikker det, jo bedre smaker det:p.

Hvis du tror på en fin påske, kan du brygge det snart. Regn minst tre ukers gjæring, for wlp400 tar seg god tid med å gjøre jobben ferdig.

Er ikke helt dreven på mesking enda, tenke å meske denne på samme måte som min forrige wit:

18c malt oppi 13.0 liter 55c, temperatur havner da på 50c, holder her i 20min
tilsetter 7,5 liter 100c vann som bringer tempen opp til 65.5c, holder her i 60min
tilsetter 9.5 liter 100c vann som bringer tempen opp til 76.5c, holder her i 10 min

ut med Biab posen, klemme posen godt!

Total mengde i kjelen blir 35,7liter, 29liter etter posen er tatt ut.

Vil tempene 50, 65.5 og 76.5 passe eller burde jeg legge til steg evt endre temp?
 
kopierer inn oppskrifta di her:

(25 liter)
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).
Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400

Hvor lang tid brukte du på de forskjellige meskestegene? Er tilsettningene nødvendig for smaken?

Fruen skal ha "jentekveld" på lørdag så jeg sikter meg inn på en dobbel bryggedag med denne + et Münchenerøl til påskesola. Starter 0700 lørdagsmorgen. Om at går riktig så bra smeller jeg muligens til med et tredje brygg på wlp400, er bare ikke sikker hva jeg det blir, muligens en Imp. Wit.

Det steget jeg antydet på under 50 grader (mellom 40 og 48), kan du sikkert glemme. (Hensikten med et slikt steg er å forebygge problemer under skylling når du bruker mye "råfrukt", dvs. umaltet korn, som inneholder mye betaglucan, som gjør vørteren tyktflytende. Enzymet beta-glukanase bryter ned dette stoffet.)

Steget på 63 var nok bare på 10 minutter eller så. Om du skal ha det, og hvor langt det skal være, bestemmer hvor gjærbar vørteren blir - og altså hvor "tørt/"tynt"/"lettdrikkelig" ølet blir. Skal ølet drikkes når det er 30 grader i skyggen, er det greit å ha hatt et sånt steg:). Men det kan godt droppes, og du kan meske inn rett på 68.

Det eventuelle steget på 63 og steget på 68 bør få en time til sammen. Steget på 72 gjør en del stivelse som ellers ikke blir gelatinisert, tilgjengelig for enzymene. Det skal gi bedre munnfølelse og bedre skum. Du får en liten heving av OG, litt mindre gjærbarhet, og litt mer alkohol. Men effekten er veldig liten. Jeg bruker det gjerne, for jeg har som regel god tid, men det er overhodet ikke nødvendig. Jeg lar det ofte gå 40 minutter her, men du kan bruke så lite som 20.

Utmesk, for å gjøre vørteren mest mulig lettflytende, i 10-15 minutter. Så vorlauf, og skylling/tapping.

Om du vil gjøre det enkelt - og antakelig blir det like godt øl:confused::p - så mesker du inn på 68 grader, lar det stå der en time, og så kjører du vorlauf og skylling/tapping (alt etter hva slags metode du bruker).

Det er mulig at du skal legge temperaturen en grad ned - til 67 grader - hvis du ikke har med det steget på 63. Når 68 grader anbefales på witbier (det er det dette i utgangspunktet er), regner en gjerne med at en starter på det steget under 50, og så hever temperaturen i løpet av et kvarter til 68. Under hevingen passerer en jo det området mellom 60 og 65 der beta-amylasen er aktiv, og det blir derfor noe annet enn å meske inn rett på 68.

Forskjellen vil ikke bli stor - og i virkeligheten treffer vi aldri så forbasket nøyaktig, heller. Men vi prøver jo:).
 
Er ikke helt dreven på mesking enda, tenke å meske denne på samme måte som min forrige wit:

18c malt oppi 13.0 liter 55c, temperatur havner da på 50c, holder her i 20min
tilsetter 7,5 liter 100c vann som bringer tempen opp til 65.5c, holder her i 60min
tilsetter 9.5 liter 100c vann som bringer tempen opp til 76.5c, holder her i 10 min

ut med Biab posen, klemme posen godt!

Total mengde i kjelen blir 35,7liter, 29liter etter posen er tatt ut.

Vil tempene 50, 65.5 og 76.5 passe eller burde jeg legge til steg evt endre temp?

Se den forrige posten min. Med det skjemaet du foreslår her, får du et tørrere øl.

Jeg sjekka akkurat utgjæringsprosenten på den siste runden min, og den lå på 86%. Ølet gikk fra 1.045 til 1.006. Så med denne gjæren trenger du ikke meske med henblikk på å få ølet tørrest mulig for å noe som er lettdrikkelig nok:). Jeg tror jeg ville gått rett på 68. Jeg kommer nok til å prøve det neste gang, i alle fall.
 
Tilbake
Topp