Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Enig i at europris sine er best. Bevares så mange dårlige lokk-variasjoner som finnes på bøttene der ute. Nesten komisk at det er europris som sitter på de beste bøttene.. Verste jeg har vært borti er 10-literne til bryggselv. Samme bøtte i 15-liter er milevis bedre.

Edit: selvom begge de bøttene har så dårlig lokk at om du rister på de så er du garantert å få vørter på deg. Jeg har prøvd flere av samme sort, og alle er like håpløse.. Bruker man de er ren O² nærmest et must.
De derre 10l-bøttene er helt udugelige. Jeg skulle ta av lokket og hele kanten sprakk og gikk i oppløsning. Men når det gjelder bøttekvalitet vil jeg slå et heidundrandes godt slag for Speidel 60l i plast. De er verdt den ekstra prisen.
 
Jeg bruker både 10l (split batch) og 15l fra bryggselv. Plopping er gøy, men ikke noe man må ha. Skulle gjerne hatt bedre bøtter, men har litt høydebegrensning i gjæringsskapet og brygger stort sett batcher på 12-13 liter, så da trenger jeg ikke større. I denne størrelsesklassen er utvalget lite.
 
De derre 10l-bøttene er helt udugelige. Jeg skulle ta av lokket og hele kanten sprakk og gikk i oppløsning. Men når det gjelder bøttekvalitet vil jeg slå et heidundrandes godt slag for Speidel 60l i plast. De er verdt den ekstra prisen.
Av småbøttene er Jula sine 15 litre supre. Næringsmiddelgodkjente, solide og tette. Og nesten gratis. Literinndelingen på siden er kun veiledende, da.
 
Et spørsmål: jeg har satt en IPA der jeg brukte slurry (fra Safale 05) til gjær. Den lukta bra da jeg åpna glasset. Som vanlig tok det litt lengre tid før gjæringa kom igang (ca et døgn etter man bruker ny gjær). Da våkna den virkelig, og nå står den og stormgjærer på sjette dagen. Det er vel ikke helt vanlig?
 
Har stått i kjøleskapet et par måneder. Ikke blitt brukt før. Det jeg lurer mest på om hvorfor brygget stormgjærer på sjette dagen.
 
Et spørsmål: jeg har satt en IPA der jeg brukte slurry (fra Safale 05) til gjær. Den lukta bra da jeg åpna glasset. Som vanlig tok det litt lengre tid før gjæringa kom igang (ca et døgn etter man bruker ny gjær). Da våkna den virkelig, og nå står den og stormgjærer på sjette dagen. Det er vel ikke helt vanlig?
Us 05 pleier å gjøre seg ferdig ganske fort i min erfaring. Temperatur ? Mest sannsynlig ikke noe å stresse med, du får ikke gjordt noe med det nå uansett ;)
 
Så ølet er ikke nødvendigvis ødelagt?

Nei, men to måneder gammel gjær - bunnhøstet, antar jeg, og fra hva slags øl? - er langt fra optimal. Du må regne med at det var en relativt liten andel levedyktige celler i den slurryen, og at de som var i live heller ikke var i direkte toppform, og da er det rimelig at den bruker tid på å komme opp i fart.
 
Gjelder dette startere også? Altså at gjær som har stått en stund trenger lenger tid på å komme i gang, og at man kan beregne god tid på en starter, og spesielt dersom man ikke har magnetrører?
 
Gjelder dette startere også? Altså at gjær som har stått en stund trenger lenger tid på å komme i gang, og at man kan beregne god tid på en starter, og spesielt dersom man ikke har magnetrører?
Jeg vekket til live en 566 fra i vår for en stund siden, og den startet ikke like kjapt som en starter satt på gjær som bare er to-tre ukr gammel. Men den var ikke dramatisk sein, heller.

En starter får jo tilført nytt oksygen hele tida - også om du bare rister - så forskjellen med gammel gjær blir vel mindre av den grunn.

Et av problemene med å bruke gammel gjær er jo at du gjerne faktisk underpitcher, sjøl om det tilsynelatende er rikelig med slurry. Det skaper alvorlige problemer i gjæringen av ølet, men spiller ikke noen rolle i en starter, der du ikke skal drikke resultatet:).
 
Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"


Utett gjæringskar?:eek: Ikke LODO kompatibelt, men ganske vanlig. Ta en øl så går det nok bra,slapp av

Hilsen

Bryggseff
 
SPØRSMÅL:

For en mnd siden kjøpte jeg en pose med Go Ferm gjær-næring. Siden har jeg satt to brygg, en pils (15l 1pk saflager 34/70 gjæret på 13 grader) og en APA (25l 2pk safale 05 gjærer på 19 grader). Ren oksygen ble tilført begge batchene før pitching av gjær.

Jeg opplever at det tar mye lengre tid før stormgringen setter i gang, og lurer på om jeg kanskje doserer, eller på annen måte gjør noe feil i forhold til go ferm, som er den nye variabelen her.

Etter 24 timer tilsatte jeg en ny pose med saflager rehydrert i vann og gringen var i gang ila noen timer. Jeg har nå ventet i ca 18 timer på at APA’en skal starte stormgjæringen men frykter at noe er galt.

Som sagt er det unjent for meg å vente såpass lenge før stormgjæringen tar av.
Her er metoden jeg bruker for rehyrering av gjær som jeg bruker for én pk tørrgjær (11,5g):

1) Koker opp 3dl vann
2) når vannet har nådd ca 40c har jeg oppi Go Ferm og rører ut.
3) ved ca 22 grader rehydrerer jeg gjæren og lar stå i 15 min
4) rører om og venter 5 min
5) tilfører oksygen i vørter
6) pitcher gjær (22c) i vørter (18c)

Vanligvis opplever jeg stormgjæringen mye tidligere. Er det den nye go-ferm tilsettingen som sinker gjæren?
 
SPØRSMÅL:

For en mnd siden kjøpte jeg en pose med Go Ferm gjær-næring. Siden har jeg satt to brygg, en pils (15l 1pk saflager 34/70 gjæret på 13 grader) og en APA (25l 2pk safale 05 gjærer på 19 grader). Ren oksygen ble tilført begge batchene før pitching av gjær.

Jeg opplever at det tar mye lengre tid før stormgringen setter i gang, og lurer på om jeg kanskje doserer, eller på annen måte gjør noe feil i forhold til go ferm, som er den nye variabelen her.

Etter 24 timer tilsatte jeg en ny pose med saflager rehydrert i vann og gringen var i gang ila noen timer. Jeg har nå ventet i ca 18 timer på at APA’en skal starte stormgjæringen men frykter at noe er galt.

Som sagt er det unjent for meg å vente såpass lenge før stormgjæringen tar av.
Her er metoden jeg bruker for rehyrering av gjær som jeg bruker for én pk tørrgjær (11,5g):

1) Koker opp 3dl vann
2) når vannet har nådd ca 40c har jeg oppi Go Ferm og rører ut.
3) ved ca 22 grader rehydrerer jeg gjæren og lar stå i 15 min
4) rører om og venter 5 min
5) tilfører oksygen i vørter
6) pitcher gjær (22c) i vørter (18c)

Vanligvis opplever jeg stormgjæringen mye tidligere. Er det den nye go-ferm tilsettingen som sinker gjæren?

Det er vanskelig å si. Men gjærnæring er stort sett alltid unødvendig dersom du brygger på bare malt, og ikke har mye sukker og/eller umaltet korn. Det er i alle fall unødvendig med ny gjær, som har rikelig med det eneste det kan være mangel på i en vanlig vørter, nemlig sink. (Om du gjenbruker gjær, kan det være en ide å bruke en gjærnæring som inneholder sink.)

Det er i følge produsenten ikke nødvendig med oksygen dersom du bruker nok tørrgjær - og det har du så vidt jeg kan se gjort. Det skal til og med kunne være uheldig. Gjæren skulle være utstyrt med gode lagre av de stoffene den bruker til å bygge opp membranen, og det den skulle trenge oksygen til i starten er nettopp å syntetisere disse stoffene (steroler og lipider). (Jeg ville likevel bruke oksygen om det dreide seg om sterkere øl.)

Jeg ville droppa den gjærnæringen i neste brygg, og vært forsiktig med oksygenet, også - kanskje nøyd meg med å riste dunken litt. Men ellers er min erfaring med tørrgjær - som ikke er veldig omfattende - at det tar litt tid å få i gang gjæringen.
 
Litt for lenge siden forrige batch med den følgen at jeg føler meg som nybegynner igjen.

Brygget en "Amber Christmas" fra Bryggselv forrige onsdag kveld (gjær SafAle US-05 11,5g...2 pakker).
Rehydrerte gjæren før jeg blandet inn gjæren.
Fikk OG 1.058. Oppskriften sa 1.060-65.
Ploppet godt (ca hvert 3-5 sek) allerede fra morgenen av torsdag.

I løpet av helgen har imidlertid ploppingen avtatt kraftig. I skrivende stund har jeg ikke tatt meg tid
til å sjekke nøyaktig hvor lang tid det er mellom hvert "plopp" nå eller om det i det hele tatt kommer
plopp. Det er uansett vesentlig lavere enn for noen dager siden.

Denne skal gjære i 2 uker før flasking/karbonering.
Det skal tørrhumles etter 1 uke. Altså nå på onsdag.

Er det grunn til bekymring her? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Jeg mener jeg har vært ganske nøye med alt jeg har gjort.
Potensielle usikkerhetsfaktorer:
1) Da jeg rehydrerte gjæren rørte jeg rundt i gjæren med en gang (rørte relativt godt men uten å overdrive styrken).
Jeg så i ettertid at beskrivelsen for rehydreringen tilsa å ikke røre i gjæren i vannet i begynnelsen. Men derimot røre litt etter 15 min.
2) Ølet skal gjære på 18-20 grader i følge oppskrift. Jeg er ganske sikker på at det ikke er
vesentlig kaldere på rommet det står. I verste fall snakker vi om ned til 17. Men jeg tror det er
18 eller litt over. Kan måle dette litt nøyere senere.
 
Sist redigert:
Litt for lenge siden forrige batch med den følgen at jeg føler meg som nybegynner igjen.

Brygget en "Amber Christmas" fra Bryggselv forrige onsdag kveld (gjær SafAle US-05 11,5g...2 pakker).
Rehydrerte gjæren før jeg blandet inn gjæren.
Fikk OG 1.058. Oppskriften sa 1.060-65.
Ploppet godt (ca hvert 3-5 sek) allerede fra morgenen av torsdag.

I løpet av helgen har imidlertid ploppingen avtatt kraftig. I skrivende stund har jeg ikke tatt meg tid
til å sjekke nøyaktig hvor lang tid det er mellom hvert "plopp" nå eller om det i det hele tatt kommer
plopp. Det er uansett vesentlig lavere enn for noen dager siden.

Er det grunn til bekymring her? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Jeg mener jeg har vært ganske nøye med alt jeg har gjort.
Potensielle usikkerhetsfaktorer:
1) Da jeg rehydrerte gjæren rørte jeg rundt i gjæren med en gang (rørte relativt godt men uten å overdrive styrken).
Jeg så i ettertid at beskrivelsen for rehydreringen tilsa å ikke røre i gjæren i vannet i begynnelsen. Men derimot røre litt etter 15 min.
2) Ølet skal gjære på 18-20 grader i følge oppskrift. Jeg er ganske sikker på at det ikke er
vesentlig kaldere på rommet det står. I verste fall snakker vi om ned til 17. Men jeg tror det er
18 eller litt over. Kan måle dette litt nøyere senere.
Det er antakelig ingen grunn til bekymring, men sett det gjerne litt varmere nå som det verste er over.
 
Det er antakelig ingen grunn til bekymring, men sett det gjerne litt varmere nå som det verste er over.

Ok. Da har jeg nok ikke glemt all kunnskap likevel, for jeg flyttet gjærbøtta forsiktig inn på kjøkkenet i dag morges. Der skal jeg nesten garantere at det er et sted mellom 18-21 grader til enhver tid.
 
Litt for lenge siden forrige batch med den følgen at jeg føler meg som nybegynner igjen.

Brygget en "Amber Christmas" fra Bryggselv forrige onsdag kveld (gjær SafAle US-05 11,5g...2 pakker).
Rehydrerte gjæren før jeg blandet inn gjæren.
Fikk OG 1.058. Oppskriften sa 1.060-65.
Ploppet godt (ca hvert 3-5 sek) allerede fra morgenen av torsdag.

I løpet av helgen har imidlertid ploppingen avtatt kraftig. I skrivende stund har jeg ikke tatt meg tid
til å sjekke nøyaktig hvor lang tid det er mellom hvert "plopp" nå eller om det i det hele tatt kommer
plopp. Det er uansett vesentlig lavere enn for noen dager siden.

Denne skal gjære i 2 uker før flasking/karbonering.
Det skal tørrhumles etter 1 uke. Altså nå på onsdag.

Er det grunn til bekymring her? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Jeg mener jeg har vært ganske nøye med alt jeg har gjort.
Potensielle usikkerhetsfaktorer:
1) Da jeg rehydrerte gjæren rørte jeg rundt i gjæren med en gang (rørte relativt godt men uten å overdrive styrken).
Jeg så i ettertid at beskrivelsen for rehydreringen tilsa å ikke røre i gjæren i vannet i begynnelsen. Men derimot røre litt etter 15 min.
2) Ølet skal gjære på 18-20 grader i følge oppskrift. Jeg er ganske sikker på at det ikke er
vesentlig kaldere på rommet det står. I verste fall snakker vi om ned til 17. Men jeg tror det er
18 eller litt over. Kan måle dette litt nøyere senere.
Det høres 100 % normalt ut. Stormgjæringen er over etter noen få dager. No worries :)
 
Litt for lenge siden forrige batch med den følgen at jeg føler meg som nybegynner igjen.

Brygget en "Amber Christmas" fra Bryggselv forrige onsdag kveld (gjær SafAle US-05 11,5g...2 pakker).
Rehydrerte gjæren før jeg blandet inn gjæren.
Fikk OG 1.058. Oppskriften sa 1.060-65.
Ploppet godt (ca hvert 3-5 sek) allerede fra morgenen av torsdag.

I løpet av helgen har imidlertid ploppingen avtatt kraftig. I skrivende stund har jeg ikke tatt meg tid
til å sjekke nøyaktig hvor lang tid det er mellom hvert "plopp" nå eller om det i det hele tatt kommer
plopp. Det er uansett vesentlig lavere enn for noen dager siden.

Denne skal gjære i 2 uker før flasking/karbonering.
Det skal tørrhumles etter 1 uke. Altså nå på onsdag.

Er det grunn til bekymring her? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Jeg mener jeg har vært ganske nøye med alt jeg har gjort.
Potensielle usikkerhetsfaktorer:
1) Da jeg rehydrerte gjæren rørte jeg rundt i gjæren med en gang (rørte relativt godt men uten å overdrive styrken).
Jeg så i ettertid at beskrivelsen for rehydreringen tilsa å ikke røre i gjæren i vannet i begynnelsen. Men derimot røre litt etter 15 min.
2) Ølet skal gjære på 18-20 grader i følge oppskrift. Jeg er ganske sikker på at det ikke er
vesentlig kaldere på rommet det står. I verste fall snakker vi om ned til 17. Men jeg tror det er
18 eller litt over. Kan måle dette litt nøyere senere.

- og ta gjerne en måling for å fastslå hvor langt gjæringen er kommet.
 
Skal tørrhumle idag, så skal måle da.

Flyttet dunken til et "hårfint" varmere rom igår. Satt meg ned og målte tid mellom "plopp". Målte 3 minutter.
Antar det ikke sier så mye. Er vel måling med hydrometer som gjelder.
 
Tilbake
Topp