• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Diskusjon om retningslinjer for kjøp og salg

Jeg mener at moderatorfunksjonen i Norbrygg må bestemme seg for om det er greit med kommersielt salg i trådene på forumet eller ikke. Hvis det ikke er det bør denne tråden slettes!
 
Svein Erik skrev:
Jeg mener at moderatorfunksjonen i Norbrygg må bestemme seg for om det er greit med kommersielt salg i trådene på forumet eller ikke. Hvis det ikke er det bør denne tråden slettes!

Enig. Ønsker ny butikk lykke til, har ikke noe med det å gjøre, men hadde jeg drevet bryggebutikk hadde jeg kjørt på med timestilbud, 4timers salg, helgeblingen, dårlig dato tilbud, partikjøp, younameit. Hvor ellers treffer en markedet så til de grader..?

Ikke noe galt i det, men alle eller ingen.

Hva om norbrygg selger en tråd til de kommersielle som er interessert for 30' pr år..? WinWin.

--
 
Hvis det har vært slettet tråder med kommersielt innhold tidligere er jeg nok enig at denne tråden burde slettes...skal være likt for alle.
 
Det er etter det jeg har skjønt på trappene å utarbeide klarere rettningslinjer for privat/komersiell bruk.
Når det er sagt, så er det slik jeg ser det ikke noen som har blitt slettet eller utestengt for å reklamere for butikkvirksomhet her.
Både bryggeland, per inge, rutof, og flere har reklamert her før.
Det var jo en del rot med samkjøpstråden til rutof, men rent bortsett fra den, så har det vært litt for fritt :)
At komersielle annonserer/reklamerer på sidene er ihvertfall noe jeg synes kan være bra for både dem, norbrygg og oss, så jeg håper det kommer et skikkelig system for det snart.
 
Er då ein fin måte for oss som brygger å få info om bryggebutikker. Men norbrygg må ikkje verte ein annonseplass for bryggebutikker.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Har vært snakket og jobbet en del med dette i ganske lang tid i Norbrygg (hva det nye styret har gjort vet jeg ikke), men det har vist seg problematisk å finne en løsning hvor eventuelle poster i "kommersielle" underfora ikke tar plass i listen over uleste poster. Hvis det finnes en måte å gjøre dette på, vil det nok bli gjort før eller senere, men så langt har det ikke vært funnet en god løsning. Derfor er det fortsatt opp til de kommersielle aktørene å vise diskresjon og opp til moderatorene å slå ned på det de mener er over grensen. Her er det vanskelig å være objektiv, men vi får bare stole på at moderatorene gjør jobben på best mulig måte.
 
Kanskje vi skulle tatt en poll på dette? Jeg synes et forum for kommersielle aktører hadde vært midt i blinken. Om jeg kan få tilbud eller info her kontra å fly rundt på div fæcebukk-sider hadde dette vært midt i blinken for meg. Ikke det største problemet for meg om det kommer opp under uleste poster (og med så mange innen IT-her inne så burde det ikke være vanskelig å finne noen slm kan SMF inn og ut evt. kan fikse en mod/hack slik at de postene ikke kommer opp som siste uleste, om dette er til sjenase for noen.)
 
Odland skrev:
Kanskje vi skulle tatt en poll på dette? Jeg synes et forum for kommersielle aktører hadde vært midt i blinken. Om jeg kan få tilbud eller info her kontra å fly rundt på div fæcebukk-sider hadde dette vært midt i blinken for meg. Ikke det største problemet for meg om det kommer opp under uleste poster (og med så mange innen IT-her inne så burde det ikke være vanskelig å finne noen slm kan SMF inn og ut evt. kan fikse en mod/hack slik at de postene ikke kommer opp som siste uleste, om dette er til sjenase for noen.)

What he said.  :skitbra:
 
Hvordan ville dette stille seg i forhold til reklameforbudet mot slikt? Det er jo faktisk ikke lovlig å reklamere for ting som er ment for alkoholproduksjon... Må det gjøres i et underforum for medlemmer?

PS: Kanskje moderator kan splitte tråden, så kan en ev. diskusjon om et kommersielt underforum fortsette i en egen tråd? Jeg er ikke mod lenger...
 
Gahr skrev:
Hvordan ville dette stille seg i forhold til reklameforbudet mot slikt? Det er jo faktisk ikke lovlig å reklamere for ting som er ment for alkoholproduksjon...

Det er et betimelig spørsmål. Er det noen forskjell på å ha nettbutikk åpen på nettet, og å informere om utvalget i denne på et forum? Det kan godt tenkes at det er det.
 
Denne problemstillingen har vært oppe i styret.

Tekst som skal gi moderatorene en mulig oppgave for å vurdere det som legges ut er under utarbeidelse og har vært på høring.

Det er snakket om et eget underforum for kommersielle aktører, hvor det klart skal gå frem, ikke ved et nick, men fullt navn hvem som legger ut hva. Tror det kan bli en fordel for oss, hvor vi blir gjort oppmerksom på tilbud ol. Meningen her er ikke å legge ut en masse linker til hjemmesiden, men informere om spesialtilbud, fex gjær som går på billigsalg pga dato, informasjon om nyheter, osv.

Det vi ikke ønsker er at drives nettbutikk på våre forumsider.

edit: Ser at resten ble splittet mens jeg skrev. Kan denne flyttes også

edit2: Her skjer saker raskt. Takker
 
Logaren skrev:
Gahr skrev:
Hvordan ville dette stille seg i forhold til reklameforbudet mot slikt? Det er jo faktisk ikke lovlig å reklamere for ting som er ment for alkoholproduksjon...

Det er et betimelig spørsmål. Er det noen forskjell på å ha nettbutikk åpen på nettet, og å informere om utvalget i denne på et forum? Det kan godt tenkes at det er det.

Nettbutikkene drives lovlig, men reklame er forbudt. Men på et lukket forum bør det vel gå?
 
Gahr skrev:
Nettbutikkene drives lovlig, men reklame er forbudt. Men på et lukket forum bør det vel gå?

Lukket eller ikke er ikke avgjørende for hva som regnes som reklame. Forbudet mot reklame for "emner, tilvirkingsbeskrivelser, apparater og andre midler til å framstille slike drikker" er i en annen paragraf enn det generelle reklameforbudet for alkohol og det finnes få eller ingen avgjørelser om hvor strengt det skal tolkes.

(Etter min mening burde det være en prioritert oppgave for Norbrygg å få fjernet begrensningene på salg av råvarer og utstyr, spesielt om alkoholloven skal revideres. Disse begrensningene har veldig liten betydning for å begrense alkoholforbruket og gjør det bare vanskelig å drive seriøse hjemmebryggerbutikket. Reglene var i sin tid laget for å hindre salg av "rusbrus-sett", som i praksis er eplejus og gjær. Tulleregler. Uten at det er noe overraskende i norsk alkoholpolitikk.)
 
Gahr skrev:
... men det har vist seg problematisk å finne en løsning hvor eventuelle poster i "kommersielle" underfora ikke tar plass i listen over uleste poster. Hvis det finnes en måte å gjøre dette på, vil det nok bli gjort før eller senere, men så langt har det ikke vært funnet en god løsning.

Vil tro det er uinteressant for både de kommersielle og forsåvidt oss brukere om det ikke kom opp under ulest... Bryggelaugsmøte i Bodø er heller ikke interessant for meg, men jeg lever godt med det..

Hvorfor gjøre det så vanskelig. En tråd som heter bryggselv.no en som heter bryggeland.no en som heter hobbybryggeren.no +++ til en pris som markedet vil betale. Igjen WinWin.

Vedr: "utstyr til alkoholproduksjon" hvor står det noe om det? Da er det i så fall mange linker og tråder og finn.no'er som er utenfor. Denne gjelder ikke øl:
Kode:
§ 9-1. Reklame for tilvirkingsmidler for alkoholholdig drikk.
Uten tillatelse fra departementet er det forbudt i aviser, blad o.l., ved utstilling i butikker eller på annen måte å reklamere for apparater - herunder deler og utstyr - som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit, brennevin eller isopropanol.

Edit: Ser gustaf nevner det står i en annen §... Uansett da er det jammen mye som må under lupen.
 
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538
§ 14-7. Reklame for stoffer som er særskilt beregnet for, eller betegnes som egnet til, tilsetning til alkoholholdig drikk er forbudt. Det samme gjelder reklame for emner, tilvirkingsbeskrivelser, apparater og andre midler til å framstille slike drikker.
Unntatt fra forbudet er produkt- og prisopplysninger på Internett når opplysningene gis som grunnlag for bestilling av varer over nettet (nettsalg).

Så lenge man legger ved prisen på varen er det OK?  :laugh: :jaha: :biersmile:
 
Spørsmålet er om man ikke skulle lage et slikt underforum. Det synes å være mye uklarhet når det gjelder hva som er lov eller ikke. Ulempen er vel at man kan bli pålagt å stenge dette underforumet. Dersom man da ikke ønsker dette, er det vel vanskelig å finne de økonomiske musklene til å¨få prøvd dette rettslig? Da måtte man eventuelt ha en økonomisk sterkere organisasjon i ryggen.
 
Tilbake
Topp