DIY Glykolkjøling - vil dette opplegget funke?

Jeg vil forsøke å bygge meg et rimelig glykol-anlegg for å regulere temperaturen under gjæring. Tanken er å ha kjølesløyfer oppi gjæringskaret, og så bruke en Inkbird 308 til å styre ei pumpe som sirkulerer glykolen mellom et reservoar i frysedelen på et kjøleskap, og sløyfa.

Jeg tenkte bruke denne pumpa sammen med en slik adapater. Vil dette funke?

Det vil være en billig måte å få et ganske greit opplegg for styring av temperatur, som også tar veldig liten plass. Jeg brygger små batcher, og det er bare teit å kun få plass til et 12l gjæringskar i kjøleskapet av gangen. Nå kan det heller romme kalde øl, og så kan jeg ha kanskje to-tre kar med dette oppsettet stående ved siden av!

EDIT: Språk. Også innser jeg at ei pumpa har unødvendig stor kapasitet. Ei akvariepumpe er nok ideelt.
 
Sist redigert:
De adapterene leverer ikke nok strøm til pumpa og vil brenne opp rimelig kjapt.

Ellers vil jeg anbefale deg å tømme hodet helt, lese posten din en gang til og tenke: hadde jeg forstått hva som tenkes her?

Ikke for å være frekk, men jeg syntes det var veldig vanskelig å forstå hva du egentlig vil gjøre her.
 
Ikke for å være frekk, men jeg syntes det var veldig vanskelig å forstå hva du egentlig vil gjøre her.

Helt greit. Noen ganger blit det altfor "muntlig", alltid bra å lese en gang til. Håper det gir litt mer mening nå. Adapteren hos biltema kommer forskjellige varianter i opp til 2.25A, og pumpa skal være på 2. Men jeg ser at kapasiteten er langt over det jeg trenger, og at ei akvariepumpe er ganske ideell. Siden de som regel bare kan settes rett i stikkontakten så gjør det jo egentlig hele spørsmålet mitt overflødig.
 
Det var bedre ja :)

Det burde funke det, men det kreves sikkert litt prøving og feiling for å finne et passelig forhold mellom flow og kapasitet på coilene.

Kanskje en radiator ville fungert bedre i frysen? Tror den er mer plassvennlig i forhold til effekt.
 
En radiator høres bedre ut! Har du noen tips til hva slags type? Noe fra en moped eller noe sånt?

EDIT: Kunne denne fungert? Er ikke så stor, men når det bare er 10-12 liter det er snakk om, og jeg uansett har et liggeunderlag rundt som isolasjon, så er det kanskje alt som skal til? Gjæringskarene står på ei 45 watt varmeplate, så jeg er ikke avhengig av omgivelsene for å trekke opp temperaturen.
 
Sist redigert:
Jeg vet ikke, men du kan jo ta en tur til den lokale høggern å se om du finner noe som passee fysisk?
 
Spennende! Har du bilder eller kunne du forklart hvordan du styrer viftene? Går de bare når pumpa går? Har du reservoar i tillegg? Hvor langt ned klarer du å tvinge temperaturen? Problemet mitt med vifter er at da må jeg finne på en måte å styre disse på. De kan man jo ikke koble bare rett i stikkontakten sånn som man kan med ei akvariepumpe.
 
Løsningen du vurderer er unødvendig dyr, og ikke den du vil like best. Istedenfor Inkbird kan du vurdere å styre med Brewpiless på en NodeMCU. Den henger på wifi-nettet ditt og setter opp en webside du har tilgang til overalt. Kjøp et relekort med fire releer, da kan du styre både 12V og 230V. Trenger du varme, kan du bruke en varmematte eller bare en meter varmekabel med lav effekt utenpå karet. Jeg bruker slike pumper til min løsning. Holder lenge. En temperatursensor som du taper utenpå gjæringskaret og kobler til NodeMCU, så er du der.
 
Når vi først snakker enkle løsninger, hvorfor ikke bare kjøpe et kjøleskap og en Inkbird, så er du i mål.
 
Når vi først snakker enkle løsninger, hvorfor ikke bare kjøpe et kjøleskap og en Inkbird, så er du i mål.

Jeg har begge deler, men det har ikke plass til mer enn ett brygg av gangen, og jeg kunne gjerne tenke meg å ha så mange som tre gående... Jeg ønsker heller ikke å kjøpe nok kjøleskap til å ha tre brygg. Derimot er det plass til et kompakt kjøleskap og frittstående gjøringskar.
 
Løsningen du vurderer er unødvendig dyr, og ikke den du vil like best. Istedenfor Inkbird kan du vurdere å styre med Brewpiless på en NodeMCU. Den henger på wifi-nettet ditt og setter opp en webside du har tilgang til overalt. Kjøp et relekort med fire releer, da kan du styre både 12V og 230V. Trenger du varme, kan du bruke en varmematte eller bare en meter varmekabel med lav effekt utenpå karet. Jeg bruker slike pumper til min løsning. Holder lenge. En temperatursensor som du taper utenpå gjæringskaret og kobler til NodeMCU, så er du der.

Jeg er allergisk mot strøm og data, men absolutt verdt å vurdere!! Kunne jeg velge, så ville jeg helst at alt var styrt av en dampmaskin, med masse analoge klokker og flatreimer på kryss og tvers gjennom rommet. Men jeg får vel gjøre en anstrengelse for å henge med i tiden. Det du beskriver er jo både smått og billig. Det er jo absolutt en fordel!

EDIT: Et kort med fire releer holder til to gjæringskar? To til kjøl og to til varmekilde?
 
Vi er helt på bølgelengde!
Så enkelt som mulig og mekaniske ting du kan se og forstå er morsomst. Men..... jeg har etterutdannet meg på gadgets fra AliExpress, og det er utrolig realt. Eneste grunn til at jeg ikke selv valgte nettopp den løsningen jeg beskrev, er at jeg har to gjæringskar som skal betjenes fra den samme glykolkjøleren (som er helt fantastisk komplisert i forhold til din enkle løsning med en kanne glykol i kjøleskapet!). Brewpiless kan kun betjene ett gjæringskar, så da må du ta hull på femti kroner til, og bruke to ip-adresser til på nettet ditt. Altså tre NodeMCU.
Men relekortet kan sikkert være felles. Det er mulig du behøver flere kanaler. Du må ha en pumpe for hvert gjæringskar og evt. ett rele pr varmeelement, så du trenger min. 6 releer. Du får ihvertfall 8 reeler på samme kort fra samme link på AliExpress.
Så må du vurdere om det kan være like greit å ha tre like oppsett med hvert sitt relekort.
Et alternativ for å få samlet alt på ett panel, er å bruke en raspberry pi med Craftbeerpi for å styre releene. Craftbeerpi kan ha så mange gjæringskar du vil, tror jeg. Det er den jeg bruker. Det blir litt dyrere, siden en raspberry koster 5-600 kroner (du trenger ikke siste versjon - 3B / 3B+ er enklere mtp power supply og varmgang).
Nå gjorde jeg det enda vanskeligere for deg!
 
Tilbake
Topp