Grant DIY

TorfinnS

Norbrygg-medlem
I serien planlegging av forbedringer til bryggeriet er vi nå kommet til grant. Har lest litt om dette. Ser ut som mange bruker et lite kar under meskekaret som deretter mater pumpa. Hva skjer da hvis pumpa stopper, da vil jo denne overfylles og renne ut på gulvet. Jeg har derfor tenkt å lage denne som et rør på ca 50mm diameter. Det må være så høyt at det er høyere enn nivået i mesketanken. Jeg tenker innløpet ca 50mm over bunnen og utløpet 100 mm over bunnen. Vi har vært litt plaget med at det kommer små biter av maltkorn som pumpes inn i RIMS røret. Der blir det liggende til rengjøring og backflushing.

Jeg tenker at dersom man lager en grant slik, så vil de bitene som kommer gjennom sila falle til bunns i granten. Denne har altså to hensikter som et filter for maltbiter, dernest hindre sug på maltsengen. Vi har opplevd at flowen stopper fordi den har sugt maltsengen ned til falskbunnen.

Har laget en liten skisse av dette. Hva tror dere vil dette funke som tenkt?
 

Vedlegg

  • Grant.pdf
    90,1 KB · Sett: 175
Var på omvisning på Voss bryggeri for en stund tilbake. De brukte grant for å unngå sug på maltsengen.
Jeg la ikke merke til om de hadde noe sikring mot overrenning.
 
Tilbake
Topp