DIY kompakt HERMS

Hvilke vanntette koblinger bruker man for å feste spiralen i kjelen?
Trenger ikke være vanntette. Lokket er ikke vanntett mot kjelen. Borer to hull i lokket og trer de to hannkjønnskoblingene gjennom fra undersiden. Motsvarende hunnkjønnskobling med hurtigkoling for slanger på utsiden av lokket.

har du fått testet coilen? hvor raskt kan temperatur endres? Planlegger å lage tilsvarende for batcher fra 40-70L, usikker på om 2m er nok.

har du fått testet coilen? hvor raskt kan temperatur endres? Planlegger å lage tilsvarende for batcher fra 40-70L, usikker på om 2m er nok.
Ja, den er testet flere ganger. Responsen er rask pga lite volum i vannkokeren. Brygger kun 25 liters bather, som tilsvarer ca 13-18 liter vann i mesken for mitt oppsett. Og uten at jeg har klokket det går tiden mellom stegene evig raskt nok.

Noen som har testet med 8 mm coil (drivstoffrør fra Biltema)?
Har lagd coil med nesten 4 m 12 mm kobberrør i vannkoker. Med 40 liter vann går dette ganske tregt. Ikke at jeg er noen racer i fysikk, men ser for meg at vil gå kjappere med en mindre dimensjon. Coilen vil også bli lenger. Hva tenker dere?

Ja har prøvd begge begge deler. Jeg husker ikke hva jeg kom frem til men du trenger en kraftig pumpe for å presse gjennom 8mm coilen da ID bare er 6mm. Marchen min klarte det akkurat, og da stod alt av ventiler helt åpent. Jeg har muligens skrevet noe om det i "diskusjon om forskjellige herms løsninger" -tråden.

Ja har prøvd begge begge deler. Jeg husker ikke hva jeg kom frem til men du trenger en kraftig pumpe for å presse gjennom 8mm coilen da ID bare er 6mm. Marchen min klarte det akkurat, og da stod alt av ventiler helt åpent. Jeg har muligens skrevet noe om det i "diskusjon om forskjellige herms løsninger" -tråden.

Ble nevnt i tråden om at man trenger en pumpe med ekstra krefter ja. Takk for link.
Tenker jeg kjøper meg en kveil og tester ut om det er noen forskjell på oppvarmingstiden. Og ikke minst om pumpa er kraftig nok.

Ble nevnt i tråden om at man trenger en pumpe med ekstra krefter ja. Takk for link.
Tenker jeg kjøper meg en kveil og tester ut om det er noen forskjell på oppvarmingstiden. Og ikke minst om pumpa er kraftig nok.

Tror faktisk ikke det vil gå særlig raskere, hvis det i det hele tatt går raskere. Helst vil du ha stor flow og mye effekt og kort vei fra utgang av herms til meskekar. Hvor kraftig element er det i vannkokeren? Jeg bruker et 3kW@240V element i min kompakt og resirker i underkant av 3L min og synes det er passe på 25L batcher.

Elementet er 2.4 kw. Blir for smått er jeg redd. Planen er å brygge 40-50 liter. Mulig jeg må gå for element i HLT i stedet.

Det er jeg fullstendig klar over ja. Har en bror som skal legge opp en ekstra kurs i garasjen, så da skulle det bli 2x16ampere. Det burde være nok. Kok skjer med gass.

hmm, hva med to herms'er i serie? eller parallellkoble 2-3 stk (med hver sin temp-sensor og PID) for bedre flow og effekt? :D

Jeg planlegger å bygge herms selv, og den tanken slo meg akkurat nå. Så ta dette med en klype salt, jeg tror ikke dette er spesielt utprøvd:

Seriekobling har fordelen av at du kan klare deg med én pid (koble på 2 SSR-reléer), men sjangsen for overshoot er større, og du må fortsatt bruke tjukke rør for nok flow.

Hvis du bruker 2 vannkokere i parallell vil du ha dobbelt så mye effekt, mye bedre flow og vørteren blir liggende i varmeveksleren dobbelt så lenge, som gjør at du får bedre varmeoverføring pr meter kobber, du kan bruke kortere coil pr koker, mindre vann i kokeren og får mye kjappere respons. Du vil trenge 2 PID'er og 2 dedikerte kurser (eller én, hvis du finner vannkokere på 1800W)

Tilbake
Topp