Dobbel Daddel (BA Rom edition)

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har i år har jeg "tatt'n helt ut" og forsøker meg på et øl noe utenom det vanlige.

Jeg har tatt utgangspunkt i en av mine ganske suksessfulle old-ale oppskrifter, som igjen er inspirert av Gahr Smith Gahrsen's oppskrift på Old Ale.
Men i år gjorde jeg noe litt spesielt. Jeg mesket 2 ganger, og tok kun first runnings fra hver mesk.
Jeg satt igjen med ca. 30 Liter vørter etter meskinga som jeg kokte ned i flere timer (3-4 timer)
Dette er visstnok en teknikk som The Lost Abbey bruker for å få ekstra fylde i sterke øl... Vet ikke om det funker, men moro var det!
Jeg hadde også oppi 900g daddelsirup (date syrup) fra innvandrerbutikken.

Til slutt satt jeg der med ca. 20L vørter med OG på 1.104.
Denne gjæret jeg med 2 pakker rehydrert US-05 ned til 1.028 FG. Etter 5 uker overførte jeg ølet til et 9L fat, og resten på flasker. Fatet fikk i dag 35g heavy toast eikekuber som hadde lugget på en drøy dl diplomatico reserva exclusiva rom i 24 timer. Det blir definitivt spennende å se hva som blir av dette ølet...

Oppskriften er som følger:

Dobbel Daddel (BA Rom edition)

Original Gravity: 1,104
Final Gravity: 1,028
  • 10,600 kg of UK Pale Ale Malt
  • 1,300 kg of Dark Munich Malt
  • 900 g of US Caramel 60L Malt
  • 900 g of US Caramel 20L Malt
  • 900 g of Date Syrup
  • 220 g of US Chocolate Malt
Hops:
  • 35 g of US Columbus(Tomahawk) (60 Min From End)
  • 28 g of UK Golding (15 Min From End)
  • 28 g of UK Golding (1 Min From End)
Del opp maltmengden i 2. Mesk 2 ganger slik at du får ut totalt ca. 15-16L first runnings fra hver mesk.
Kok ned vørteren til du har ønsket mengde post-boil. Tilsett humle etter skjema. Kjøl ned vørter til 18 grader.

Pitch 2 pakker rehydrert US-05 ved vørtertemp på 18 grader. La den naturlig stige til 20 grader. Når gjæringen avtar, økes temperaturen til 24-25 grader til ølet passerer smakstest (jeg smaker etter usmaker på ølet).
Cold crash deretter ved 2 grader. Ølet kan enten flaskes direkte for et plain øl eller så kan du gjøre slik:

Fyll et 9L corneliusfat med øl fra gjæringskar. Tilsett en humlepose med 35g Heavy toast eikekuber som har lugget i 1dl valgfri mørk sprit i minst et døgn. Flush fatet med CO2. Fjern humleposen når man har oppnådd ønsket eike-karakter.

Tips: For at det skal være enklere å fjerne humleposen i ettertid kan du knyte litt tanntråd uten smak rundt posen. Lokket på fatet vil tette rundt tanntråden uten særlig problem, etter min erfaring.

PS: Bilder kommer....
 
Sist redigert:
Hehe, godt å høre tilbakemeldinger! Enn så lenge, skal jeg holde meg unna prøvesmakinga iallefall til over jul, tenkte jeg. Sånne øl er ikke best ferske...
Kommer til å legge ut noen bilder og tasting notes så fort jeg begynner å teste! La ut dette innlegget etter å ha fått respons på at jeg lager mye rart!

Mye av inspirasjonen kommer fra ekstremølbryggerier som omnipollo, the lost abbey, trillium, brewdog osv. Her er det ingen grenser for hva jeg tenker å hive i ølet!

Lagde en Imperial Porter med Laktose, bourbon og eik i fjor på denne tia, som ble veldig bra (dog kun 8%), men denne gangen går jeg for noe som kanskje er litt mer balansert, om man i det hele tatt kan kalle et sånt øl "balansert"...
 
men får du drukket dette øllet eller bare hoper det seg opp?
men uansett er det vel øl som ikke tar skade av litt lagring
 
Ølet har vært lagret i godt over ett år nå og jeg har enda en del igjen. Har flasket alt med beergun og begge ølene (både med og uten fatlagring) er veldig, veldig gode. Kraftig mørk-frukt preg på den uten noe lagring. Litt som en veldig kraftig old ale. Veldig julepreg.

Den som ble eikelagret har bra eikepreg med en krydrete finish av rom og dadler. Man kjenner så vidt igjen preget av spriten som ble brukt. Rund på smak og veldig kraftig.
Kunne godt tenkt meg å brygget ølet igjen, kanskje med en annen sirup, bare for å prøve noe nytt?....
 
Tilbake
Topp