Drivverk til maltmølle

Kjøpte nettopp en Crankandstein 3D, som jeg venter med spenning på. Jeg har kikket rundt på forumet etter tråder med info om hva som brukes til å drive diverse maltmøller. Uheldigvis så dukker de fleste linkene som går til f.eks.  Clas Ohlson opp til døde linker.

Mottok en reklame fra Monter der de har en Dewalt med 0-500 rpm og 25nm dreiemoment. Ulempen var prisen.

Jeg skjønner at det jeg trenger er noe med forholdsvis lav rpm, men med godt dreiemoment. Tar i mot tips med takk!
 
Omtrent samme prisen på den Makltaen som på den Dewalten Monter hadde. Jeg hadde håpet å slippe unna med mindre enn 1800 kroner dog, samt at det hadde vært kjekt å fått kjøpt den i Norge.
 
Har MM 3 2.0 og bruker en billig 850watts drill fra biltema. Fungerer greit det.
 
Som det ble diskutert i en tidligere tråd er vel en hvilken som helst drill med høy og lavgir egnet . Om du kjøper en skikkelig kvalitetsdrill til noen tusenlapper er jo den anvendelig til mye annet også og du kan fordele kostnaden på flere budsjetter.......... ::) Mye og vedvarende eierglede i kvalitetsverktøy.
 
Ja, tror jeg fant ut av det nå. Det ville gått (3/8 "), men det meste billige ville nok ikke vært kraftig nok. Eller litt søke-fu skills er det trolig slagbor fra Biltema/CO som blir tingen. 500, 710 eller 850 watt? Jeg er i en fase av livet der ingenting egentlig skal bores annet enn drivverket på mølla.

Kanskje vi forresten skulle slått sammen denne med den andre tråden?
 
Problemet med en drill uten lavgir er at det kan bli for høy belastning over tid i forhold til kjøleviftehastighet. Den vil gå varm. Om den blir så varm at den begynner å ryke, brenne, eller avlide en stille død er usikkert. Kan gå bra også, men min erfaring er at det ofte blir dyrt å kjøpe billig.....
 
Nei det er noe rart med angivelse av chuckstørrelsen, 13mm i overskriften, men 1-10mm i beskrivelsen  :noway:
 
Logaren skrev:
Nei det er noe rart med angivelse av chuckstørrelsen, 13mm i overskriften, men 1-10mm i beskrivelsen  :noway:

Og bildet er av en ledningsdrill.. teksten sier batteri, ikke bare er det batteri, men type nicd, skikkelig jalla idag vel?
 
neslekkim skrev:
Logaren skrev:
Nei det er noe rart med angivelse av chuckstørrelsen, 13mm i overskriften, men 1-10mm i beskrivelsen  :noway:

Og bildet er av en ledningsdrill.. teksten sier batteri, ikke bare er det batteri, men type nicd, skikkelig jalla idag vel?
Ja teksten høyrer til ein sånn http://diytools.com/store/detail.asp?productid=62334
Ikkje akkurat noko å drive maltmølle med. Eg fryktar og at den på bildet, og som sikkert høyrer til prisen, er ein 230v drill utan gir.
 
Denne burde fungere, liten og nett og........
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=15096570
 
Trur 25Nm blir i minste laget om ikkje nokon kan bekrefte det motsatte. Ville ha gått for minst 14,4v, helst 18v litium med 40-50Nm og 2 gir.

Sjekk ebay.co.uk og .com. Norske buttikar eig ikkje skam når dei prisar varene sine.
 
Ja det ser best ut. Er vel kanskje like greit å kjøpe noe som i utgangspunktet var litt dyrere enn jeg hadde tenkt. Det hadde jo vært surt om en bryggedag gikk i vasken fordi drillmotoren brant opp.
 
Tilbake
Topp