Droppe skylling hvis en kan?

Cascade

Norbrygg-medlem
Jeg brygger til 1 fat av gangen, foretrekker 3 fat med forskjellig øl enn 3 med samme øl som min maskin har kapasitet til.
Jeg har da god plass til alt vannet ved mesking, rører godt ved innmesk og er oppe i 77% meskeeffektivitet ved øl rundt 5% ABV.

Dette er gir en behagelig bryggedag, jeg trenger heller ikke tenke på PH og salter i skyllevann.
Ifølge Palmer trenger jeg heller ikke se meg tilbake: Skip the Sparge! - Brew Your Own (byo.com)

Malt er så billig at jeg bryr meg lite om å ikke få skylt ut mer sukker og bruker heller litt mer, men jeg ønsker ikke at det skal gå på bekostning av noe annet.

Noen som har noen erfaringer å dele?
 
Gjør det samme. Bare positivt. De få gangene jeg brygger dobbelt i 60l og må skylle og tjooghei, så husker jeg hvorfor jeg trives godt med no sparge. :)
 
Jeg brygger til 1 fat av gangen, foretrekker 3 fat med forskjellig øl enn 3 med samme øl som min maskin har kapasitet til.
Jeg har da god plass til alt vannet ved mesking, rører godt ved innmesk og er oppe i 77% meskeeffektivitet ved øl rundt 5% ABV.

Dette er gir en behagelig bryggedag, jeg trenger heller ikke tenke på PH og salter i skyllevann.
Ifølge Palmer trenger jeg heller ikke se meg tilbake: Skip the Sparge! - Brew Your Own (byo.com)

Malt er så billig at jeg bryr meg lite om å ikke få skylt ut mer sukker og bruker heller litt mer, men jeg ønsker ikke at det skal gå på bekostning av noe annet.

Noen som har noen erfaringer å dele?
No sparge er vel helt greit, sånn sett. Ikke noe negativt på noen måte når det gjelder ølkvaliteten.

Men som metode generelt er det jo veldig dårlig ressursutnyttelse. Jeg ser liksom ikke noen grunn til å se annerledes på det enn på det å kaste mat forøvrig. Og det gjør vi jo ikke - eller bør vi ikke gjøre.
 
Men som metode generelt er det jo veldig dårlig ressursutnyttelse.
Nå i disse "strømsparings dager" så vil nok folk tenke at å spare strøm også er en god resursutnyttelse (selv om for oss nordmenn burde strøm hatt flat pris 5 øre kWh). Vet ikke helt hva som får størst "klimaavtrykk", et par kilo malt, eller å varme skyllevannet en drøy times tid.
 
Nå i disse "strømsparings dager" så vil nok folk tenke at å spare strøm også er en god resursutnyttelse (selv om for oss nordmenn burde strøm hatt flat pris 5 øre kWh). Vet ikke helt hva som får størst "klimaavtrykk", et par kilo malt, eller å varme skyllevannet en drøy times tid.
Helt uten å ha regna på det, eller å ha kompetanse til å regne på det, tipper jeg et par kilo malt utgjør langt mer energi enn noen liter skyllevann.
 
Nå i disse "strømsparings dager" så vil nok folk tenke at å spare strøm også er en god resursutnyttelse (selv om for oss nordmenn burde strøm hatt flat pris 5 øre kWh). Vet ikke helt hva som får størst "klimaavtrykk", et par kilo malt, eller å varme skyllevannet en drøy times tid.

Du kaster jo ikke bort vannet du skyller med, du får jo bare mere øl..
 
For ordens skyld: Jeg mente ikke å være moralistisk, men når jeg leser det jeg skreiv, ser jeg at det høres sånn ut. Jeg bare synes dette er verdt å tenke over.

Framstilling av malt er temmelig energikrevende, og tyske malterier fikk tøffe krav nå i forbindelse med strømkrisa. (Kilde: Interessant Brewsmithpodcast med sjefen for Bestmalz: https://beersmith.com/blog/2022/10/07/bestmalz-malts-with-dr-axel-goehler-beersmith-podcast-267/ ) Og råvaren er jo korn. Så å bruke no sparge i stedet for skylling tilsvarer vel det å hive en ikke helt ubetydelig del av det brødet vi kjøper? Det synes jeg det er greit å vite.
 
Du kaster jo ikke bort vannet du skyller med, du får jo bare mere øl..
Var ikke vannet som var poenget, men varminga av det. 1 stk 6kW som varmer opp meskevannet, eller en skyllevannskjele som står ved siden av og trekker 3kW og holder det varmt inntil jeg skal skylle. Vannmengden blir litt mer med skylling så total effekt brukt vil være høyere. Jeg bryr meg katta om akkurat det, og skyller eller no-sparger alt etter hvilket øl jeg lager og hvordan jeg vil det skal bli.
 
Ja og det må jo varmes uansett skal du ha øl
No-sparge til 40 liter som blir maks i B80en, gir meg 60-62 liter meskevann til 12 kilo malt (ish). 9 liter reiser med malten, 7 liter koker vekk, resten ligger som grums i bunn.

Makser jeg kjelen skviser jeg ut 80 liter etter kok, 75 til gjæring. Da går det 60 liter meskevann og 45 liter skyllevann til 15-17 kg malt. 105 liter som skal varmes i to kjeler på 6kW og 3kw kontra 60-62 liter som skal varmes i en kjele på 6kW.
 
No-sparge til 40 liter som blir maks i B80en, gir meg 60-62 liter meskevann til 12 kilo malt (ish). 9 liter reiser med malten, 7 liter koker vekk, resten ligger som grums i bunn.

Makser jeg kjelen skviser jeg ut 80 liter etter kok, 75 til gjæring. Da går det 60 liter meskevann og 45 liter skyllevann til 15-17 kg malt. 105 liter som skal varmes i to kjeler på 6kW og 3kw kontra 60-62 liter som skal varmes i en kjele på 6kW.

men du får fortsatt mindre øl
 
Poenget mitt er bare at det må varmes opp/ kokes uansett. Prinsippet mitt blir da at eneste måten å spare energi på er å koke kortere eller fortynne etter kok
 
Poenget mitt er bare at det må varmes opp/ kokes uansett. Prinsippet mitt blir da at eneste måten å spare energi på er å koke kortere eller fortynne etter kok
Koke kortere er min favoritt der. Jeg trur ikke det egentlig gir mening å koke lenger enn 30 min.; du må bare mekke humlekombinasjoner som gir deg nok IBUer uten å bruke masse humle. (Men det blir stress av det; det er litt kjipt. Jeg er litt i skvis der:).)
 
Er det egentlig noen prinsipiell forskjell i å slenge opp i litt mer malt ved å droppe skylling kontra det å måtte slenge opp i mer humle ved å koke kortere.
 
Er det egentlig noen prinsipiell forskjell i å slenge opp i litt mer malt ved å droppe skylling kontra det å måtte slenge opp i mer humle ved å koke kortere.

Nå diskuterer vi to forskjellige ting, men det kommer ann på om du brygger Weiz eller Imperial IPA

Du sparer strøm ved å koke kortere. Det gjør du prinsipielt ikke ved å kutte ut skylling
 
Var uklart av meg dette, tenkte mer på utsagnet til Finn "Og råvaren er jo korn. Så å bruke no sparge i stedet for skylling tilsvarer vel det å hive en ikke helt ubetydelig del av det brødet vi kjøper? Det synes jeg det er greit å vite."

Ved å koke kun 30 min noe jeg for det meste gjør selv, må man bruke mer humle til bitterhet kontra feks 60 min kok. Vil vel sikkert ikke utgjøre så mye som litt ekstra malt, men prinsippet blir det samme. Uansett vanskelig å sammenligne energifremstillingen av to produkter uten å ta med hele verdikjeden frem til forbrukeren. Når det er sagt så er jeg enig at vi alle kan ta i et tak der vi kan og det er hensiktsmessig når det gjelder forbruk og evt sløsing.
 
Effektiviteten går også noe ned med kortere koketid så her må det regnes nøye skal en ha balanse i klimaregnskapet :p
 
Du sparer ihvertfall ikke på å koke bort masse vann
Da kan du like godt kjøpe ekstrakt

Det var nok en grunn til at råøl var mer polulært tidligere..
 
Tilbake
Topp